به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی چهارشنبه شب در مراسم افتتاح این کلینیک گفت: این کلینیک به علت اهمیت فشار خون و کنترل آن افتتاح شده و از مراحل سه گانه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا است.
محمدحسین صومی، افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا شامل سه مرحله بوده که تا 18 خرداد مرحله آگاهی بخشی، تا 15 تیر مرحله اندازه گیری و شناسائی و از 15 تیر به بعد مرحله ارجاع و کنترل است.
وی اظهار داشت: بعد از مرحله شناسائی افرادی که دارای فشار خون بالا بوده و نیاز به کنترل توسط متخصص دارند به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.
صومی، ادامه داد: برهمین اساس در 2 هفته آینده در تمام مراکز درمانی استان کلینیک تخصصی و فوق تخصصی کنترل فشار خون افتتاح می شود.
رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خدمات کنترل فشار خون رایگان است، گفت: افرادی که به درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی این مرکز مراجعه می کنند می توانند فشار خون خود را رایگان کنترل کرده و در صورت مشاهده فشار خون بالا توسط همکاران به کلینیک ارجاع داده می شوند.
محمد علیزاده، افزود: تیم کنترل فشار خون متشکل از فوق تخصص فشار خون، متخصص تغذیه، فوق تخصص غدد و متخصص قلب و عروق بوده که پس از شناسائی و تشخیص علل فشار خون افراد توسط تیم تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.
سرتیم کنترل فشار خون مرکز آموزشی امام رضا (ع) نیز در این مراسم شایع ترین علامت فشار خون بالا را بی علامتی دانست و گفت: فشار خون بالا معمولا بدون علامت بوده و در مواردی همراه با سردرد، احساس خفگی و درد در ناحیه پشت سر است.
بهرام نیک نفس، افزود: حدود یک سوم افراد بالای 18 سال جامعه دچار فشار خون بالا بوده و بیشتر این افراد از بالا بودن فشار خون خود مطلع نیستند.
وی اظهار داشت: استاندارد و حد نرمال فشار خون 120- 80 است و افرادی که در کنترل های دوره ای و یا معاینه های پزشکی فشار خونشان بیش از 139-89 باشد باید موضوع را جدی گرفته و تحت مراقبت قرار گیرند.
نیک نفس، ادامه داد: مهمترین خطرات فشار خون بالا مشکلات قلبی عروقی، نارسائی کلیه ها، کوچک شدن کلیه ها، سکته مغزی و آسیب های مغزی است و افراد می توانند با کنترل های دوره ای از ابتلا به این بیماری ها در امان بمانند.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.