طی روزهای گذشته برخی از مردم با تماس‌ها و پیام‌هایی علت جمع آوری پرچم‌های نصب شده در کنار قبور عزیزان خود را جویا شدند که در این رابطه سازمان‌ آرامستان‌های تبریز با انتشار خبری علت اصلی این امر را "اجرای طرح پاکسازی در آرامستان‌های تبریز و همچنین جمع آوری اشیای زائد و خطرناک" عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در این خصوص گفت: طرح پاکسازی آرامستان های سطح تبریز با همکاری معاونت های خدمات شهری مناطق ۱۰گانه به طور مستمر اجرا می‌شود.
احد فلاحی اظهار کرد: علاوه بر وادی رحمت، در سطح شهر تبریز چندین آرامستان محله ای وجود دارد که برای نظافت و ساماندهی آنها همکاران مناطق مختلف شهرداری زحمات بسیاری متحمل می شوند.
وی با انتقاد از برخی بدعت ها و اقدامات خودسرانه و سلیقه ای در آرامستان های تبریز خاطرنشان کرد: متاسفانه نصب المان های غیرضروری و زوائد محیطی و بصری به بهانه های مختلف در حریم قبور به یکی از معضلات اصلی آرامستان های تبریز بدل شده و شکایات و گلایه های شهروندان را در پی داشته است.
وی یادآور شد: برخی از این نصبیات به صورت غیراستاندارد و در مکان های نامناسب نصب شده و برای زائران قبور خطرناک و حادثه‌ساز می شود.
فلاحی با اشاره به اینکه پرچم های نصب شده به میله های آهنی در برخی بلوک ها هم بر اثر باد و باران آسیب می بینند، گفت: به لحاظ استفاده از نام ائمه اطهار(ع) و اسماء متبرکه، آسیب دیدن این پرچم ها از نظر شرعی نیز مورد اشکال است.
وی با تاکید بر اینکه پاکسازی، ایمن سازی و ساماندهی آرامستان های تبریز بر عهده این سازمان است، اظهار کرد: اینکه عده ای با سلیقه شخصی بدون هماهنگی و سرخود اقدام به ایجاد تغییر در فضای آرامستان های تبریز می‌کنند، ضمن ایجاد آلودگی های بصری، ممکن است باعث آسیب برای سایر شهروندان باشد.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز از شهروندان خواست تا برای ساماندهی و صیانت از شان و جایگاه اهل قبور، از حاشیه سازی و ایجاد المان های سلیقه‌ای خودداری کنند.
سازمان آرامستان‌ها مکانی امن برای علم‌هایمان تعبیه کند
یکی از بانوان منتقد به این اقدام شهرداری به ایسنا گفت: این علم‌های متبرک شده به اسامی اهل‌بیت(ع) را جهت تسکین دل خود در کنار قبر عزیزانمان نصب کرده‌ بودیم تا زیر پرچم اهل بیت(ع) باشند، اما به یکباره و بدون هیچ اطلاع قبلی با میله‌های شکسته شده‌ی علم‌ها مواجه شده و فهمیدیم علم‌ها توسط مسئولان وادی رحمت جمع آوری شده‌اند؛ از این موضوع بسیار ناراحت شدیم.
وی ادامه داد: این علم‌ها معنویت بلوک‌های وادی رحمت را صدچندان کرده بودند و هیچ گونه زواید بصری نداشتند؛ ما برای نصب این علم ها هزینه کرده و زحمت بسیاری کشیده بودیم باید پیش از این اقدام این ممنوعیت را به شهروندان اطلاع می‌دادند نه این‌که یکباره پرچم ها را بشکنند و جمع آوری کنند.
یکی دیگر از منتقدان نیز گفت: کاش حین نصب قبر این موضوع را به ما اطلاع می‌دادند تا شاهد این اقدام نبودیم؛ همه زندگیمان در سایه اهل بیت(ع) بوده از این رو برای اموات خود نیز علم‌های متبرک به نام آنان را می‌گذاریم تا تسکینی برای قلب‌مان باشد و زیر سایه اهل بیت عزیزانمان را به خاک بسپاریم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند فضایی کنار قبور برای علم ها اختصاص دهد تا با استاندارد نصب شوند.
بانوی دیگری نیز در این رابطه گفت: پیشنهاد می‌کنم شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند با استاندارد مورد نظر سازمان آرامستا‌ن‌ها علم‌هایشان را نصب کنند.
وی افزود: خواستاریم طرح‌ها به گونه‌ای اجرا شود که در مسیر اعتقاد مردم باشد و همان طور که نصاب سنگ قبر در آرامستان‌ها مستقر کرده و به سلیقه و استاندارد مورد نظر سنگ قبرها را نصب می‌کنند، نصاب ویژه پرچم نیز مستقر کرده و یا مکان امنی کنار قبور برای آن تعبیه کنند.
تاثیر علم‌های مذهبی در معنویت افزایی آرامستان‌ها/محلی امن برای علم‌ها مشخص شود
یک کارشناس مسائل مذهبی نیز در مورد فلسفه نصب علم و پرچم متبرک به نام اهل بیت(ع) کنار قبور، اظهار کرد: علم به معنی "نشانه" بوده و هر قوم، ملیت و مذهب برای خود نشانه‌ای دارد؛ پرچم‌های مذهبی نیز نشان دهنده نوع نگرش، فرهنگ و اعتقاد کسانی است که آن را در کنار خانه‌ها و یا کنار قبور نصب می‌کند.
حجت‌الاسام رسول برگی افزود: بنده در روایات مشاهده نکرده‌ام  که "نصب علم کنار قبور" حتما ریشه دینی داشته یا نه؟  و شاید مردم به این دلیل نصب می‌کنند که مشخص شود فردی که از دنیا رفته محب اهل بیت(ع) بوده و یا با نصب علم‌های متبرک به اسامی اهل بیت(ع) می‌خواهند عزیزشان پس از مرگ احساس آرامش داشته و زیر پرچم اهل‌بیت(ع) باشد.
وی با تاکید بر این‌که نصب علم و پرچم‌های مذهبی متبرک به اسامی اهل‌بیت(ع) در معنویت‌افزایی آرامستان‌ها تاثیر بسیاری دارد، گفت: مدیرعامل فعلی سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز فردی متدین و دارای تفکر مذهبی و به شدت محب اهل بیت(ع) است و طرح جمع‌آوری پرچم‌ها را حتما از روی نیت خوب اجرا می‌کنند اما بهتر از این هم می‌توانستند تدبیر کنند.
وی تاکید کرد: بهتر است به جای جمع‌آوری علم‌ها، تدابیری اندیشیده و شرایطی فراهم کنند که مردم به نحوی امن و مطابق استاندارد علم‌های خود را نصب کنند، چرا که نصب علم‌های مذهبی در کنار قبور حرکت مثبتی بوده و معنویت خاصی به قبرستان‌ها می‌بخشد.
گزارش از مهری هاشم زاده، خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.