مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با در نظر گرفتن میزان تبخیر 85 سانتی متری در سال، سطح دریاچه در آغاز سال جدید مجددا به سطح سال‌های قبلی می رسد که این نشان می‌دهد نباید به شرایط فعلی دریاچه مغرور شویم. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مسعود تجریشی در همایش هم اندیشی سمن‌های غیردولتی در احیای دریاچه ارومیه، با بیان این‌که احیای دریاچه ارومیه نیازمند بستر حقوقی و تشکیلاتی است که بر طبق آن برنامه‌ها اجرایی شود، اظهار کرد: شهریور ماه سال ۹۳ تقسیم‌کار برای احیای دریاچه در دولت انجام شد که در آن مطالعه و چگونگی احیای ارومیه برعهده‌ی بیش از 500 نفر  افراد داخلی و خارجی گذاشته شد و دستگاه‌های اجرایی نیز متولی برنامه‌های آن شدند.
وی افزود: در حال حاضر در قسمت فنی برنامه‌ی احیای دریاچه هیچ ایرادی وجود ندارد و معتقدم تنها مباحث و الزامات فرهنگی و اجتماعی ضعف همه‌ بوده که ما هنوز آن را تعریف نکرده‌ایم در حالی که همگی باید آستین‌ها را بالا زده و در راستای احیای دریاچه ارومیه کارهای فرهنگی و اجتماعی را انجام دهیم.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر این‌که دریاچه از لحاظ فنی قابلیت احیا را دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در کشور بر این باور بودند که احیای دریاچه ارومیه کاری غیر ممکن است و پیکره‌ی دریاچه ارومیه را جسد تلقی می‌کردند ولی به لطف الهی اندازه کف دریاچه در سال 97، به همان اندازه‌ و حالت قبلی در سال 94 رسیده است و این نشان می‌دهد که دریاچه توانسته خودش را احیا کند.
وی بیان کرد: بعد از سال ۹۳ بسیاری از متخصصین بر این باور بودند که اگر نتوان از افت میزان تراز دریاچه جلوگیری کنیم در آینده نمی‌توان آن را احیا کرد، به همین دلیل بسیاری از اقدامات از جمله رهاسازی آب سدها و لایروبی مسیل‌ها در سال ۹۳ و 94 دریاچه را به سمت تثبیت شدن سوق داد و بعد از آن وارد شرایط احیای دریاچه شدیم.
تجریشی بحث گرد و خاک را بزرگ‌ترین نقص در رابطه با احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم تراز آب دریاچه را به  ۱۲۷۲متر برسانیم، می توان 95 درصد کانون‌های گرد و خاک را زیر آب فرو ببریم.
وی با بیان این‌که اکنون برنامه تثبیت را پشت سر گذاشته و وارد فاز دوم احیای دریاچه ارومیه شدیم، افزود: با تامین بودجه تا ۱۴۰۴ می‌توان عملیات احیا را محقق کرد.  در حال حاضر 60 درصد ارتفاع و سطح دریاچه‌ی ارومیه کم‌تر از 60 سانتی متر است.   
تجریشی با بیان این‌که می‌توان با کمک دولت، کشاورزان و مردم ظرف سه سال آینده، یک متر تراز آبی دریاچه ارومیه را افزایش داد، گفت: اگر این امر محقق شود 95 درصد کانون‌های گرد و خاک زیر آب فرو خواهند رفت.
وی بیان کرد: اجرای چند پروژه در سال جاری و با ورود 750 میلیون متر مکعب آب ثابت و دائمی به پیکره‌ی دریاچه، می‌توان انتظار داشت که تراز دریاچه پایان سال جاری، بالا رود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این‌که سیلاب‌ها می‌توانند کمک بیشماری به احیای دریاچه کند، افزود: امسال بارش‌ها مناسب بود همچنین میزان بارش در داخل حوزه آبریز نیز زیاد بود و در مقابل خسارت‌ها هم کمتر بود که عمده آن به‌ لایروبی‌ها و همچنین‌  رهاسازی بستگی داشت.
 وی یادآور شد: موضوع چگونگی رهاسازی آب سدها در زمان و مقدار مناسب در گذشته برای همه چالش بود ولی امسال با هماهنگی‌های لازم توانستیم آب سدها را به موقع رهاسازی کنیم، رها سازی آب سدهای حوضه آبریز دریاچه از بهمن ماه آغاز شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.