گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدتقی رهبر مطرح کرد؛ اطاله دادرسی و زندانیان مهریه، دو اولویت دستگاه قضائی

باید عدالت برای همه اجرا و با متخلفین برخورد شود. اگر مردم ببینند با متخلفین، گران فروشی، سوء استفاده کنندگان و محتکرین برخورد می شود آرامش و اعتماد مردم به این وسیله جلب می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر اینکه مفسدین اقتصادی نظام را به چالش کشیده اند، گفت: برخورد با چیزهایی که مردم را رنج می دهد، متعرضین به حقوق ملت، بی عدالتی ها و سوء استفاده ها مسکّن بسیار خوبی برای آرامش وجدان عمومی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه، اظهار داشت: مدتی خود من در کار قضایی بوده ام. کار قضایی و تشخیص و اجرای عادلانه، کار سختی است. البته آقای رئیسی خودشان دانا هستند، تجارب خوبی دارند و از تجارب دیگران هم می توانند استفاده کنند.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: پیشنهاد من این است که از انسان های مجرب و امتحان داده که نشان داده اند در دستگاه ها درست عمل کرده اند یارگیری شود. یعنی بر اساس فرمایش امام علی(ع) به مالک اشتر معاونان، همکاران و نزدیکان ایشان کسانی باشند که نقطه ضعف و یا سابقه پرونده سوء نداشته باشند. یارانی که می خواهند بگیرند از افراد پاک، قاطع، مؤمن و انقلابی باشد؛ در این صورت موفقیتشان چندان برابر خواهد بود.

وی در خصوص اولویت های دستگاه قضایی در دوره جدید گفت: یکی از مسائلی که الآن خیلی جامعه را رنج می دهد اطاله دادرسی و کشدار کردن زمان رسیدگی ها است. البته حجم پرونده زیاد است ولی تا جایی که بتوانند راه ها را نزدیک کنند.

محمدتقی رهبر ادامه داد: دومین نکته ای که از ایشان انتظار می رود این است که مردها را برای مهریه زندان نکنند؛ مگر اینکه بدانند طرف استطاعت مالی دارد و مهریه را پرداخت نمی کند. این هم باید بررسی شود؛ نه اینکه تا نتوانست پرداخت کند سریع به زندان برود. به نظر من در نظام اسلامی مهلت دادن به بدهکاران خوب است که مورد توجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: مورد دیگر نگاه به ساختار تشکیلات قضا است. در تشکیلات قضا خادمین خوبی هستند؛ ممکن است ضعف هایی هم باشد. در ساختار قضایی و انتخابات ها عنایت ویژه ای داشته باشند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم منتظر هستند ببینند چه برخوردی با مفسدین اقتصادی می شود، گفت: البته الآن هم برخورد می شود. ولی مفسدین اقتصادی نظام را به چالش کشیده اند و واقعا الآن داریم می بینیم خیلی از جوانان دلسرد شده اند. به مجازات مفسدین و برگرداندن اموال به بیت المال امید داده شود. امیدوارم برخورد با متخلفین، سوء استفاده کنندگان و متعرضین به بیت المال، از هر تبار و دیاری که باشند، بهتر شود.

وی با اشاره به نگرانی ها در مورد نگاه جناحی قوه قضائیه اظهار داشت: کار قضایی فراتر از این حرف ها است. مسأله انتخابات دست مردم است اما رئیس قوه قضائیه را رهبری تعیین می کند. حق و حقوق مردم و عدل و عدالت فراجناحی است. به نظر من به هیچ وجه این شبهه وجود ندارد و ایشان کار خودش را بر اساس همان الگویی که مقام معظم رهبری به ایشان فرمودند عمل خواهد کرد و هیچ جناح و جناح گرایی در این عرصه وجود ندارد.

محمدتقی رهبر در پاسخ به سؤالی در خصوص راه افزایش اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه گفت: برخورد با چیزهایی که مردم را رنج می دهد، متعرضین به حقوق ملت، بی عدالتی ها و سوء استفاده ها مسکّن بسیار خوبی برای آرامش وجدان عمومی است. یعنی همان سیره قضایی که امیرالمؤمنین(ع) داشت. برادر امیرالمؤمنین(ع) مقداری خرما یا گندم از آن حضرت درخواست کرد و رفتار ایشان در نهج البلاغه جلوی چشم ما هست که حتی با برادرش آن گونه برخورد می کند.

وی با تأکید بر اینکه عدالت جناح و خط و ربط نمی شناسد، افزود: باید عدالت برای همه اجرا و با متخلفین برخورد شود. اگر مردم ببینند با متخلفین، گران فروشی، سوء استفاده کنندگان و محتکرین برخورد می شود آرامش و اعتماد مردم به این وسیله جلب می شود.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان گفت: فرامین امام را باید روی میز گذاشت و فرمایشات رهبری را هم کنارش گذاشت و چارچوب، خط سیر، استراتژی و راهبرد را از این رهنمودها گرفت. نگذاریم فرمان هشت ماده ای حضرت امام کهنه شود. دستگاه قضا فرمان هشت ماده ای امام و فرمایشان رهبری را روی میزشان بگذارند و بر اساس آن وظایف خودشان را تنظیم و پیگیری کنند. در این صورت مطمئن باشند که موفق خواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.