حجت‌الاسلام مرتضی قربانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تربیت طلاب در سطح استان جزو نیازهای اصلی است، افزود: با وجود اینکه طی پنج سال اخیر ظرفیت جذب حوزه های علمیه استان 2.5 برابر شده است، اما برای رفع نیازها کافی نیست و باید برای این موضوع چاره‌ اندیشی شود.
وی اظهار داشت: به لحاظ امکانات سخت افزاری حوزه‌های علمیه استان مشکلات جدی دارد، به طوری که در یکی از شهرهای استان طلاب در کانکس تحصیل می‌کنند و این مساله با گذشته تاریخی قوی آذربایجان و حوزه‌های علمیه تبریز به هیچ عنوان مطابقت ندارد.
قربانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر رشد مناسبی در تعداد مدارس دینی استان داشته ایم، اضافه کرد: اما در عین حال برای رشد این مدارس به کمک های خیرین و حمایت های آنها نیاز داریم.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مدرسه ثامن‌الحجج تبریز، اظهار داشت: برای تسریع در تکمیل این مدرسه دینی نیازمند مشارکت خیرین هستیم و با بهره برداری از آن می توانیم مشکلات مربوط به تربیت طلاب جدید را رفع کنیم.
قربانی با بیان اینکه بخشی از موقوفه های مربوط به حوزه‌های علمیه در اختیار نهاد حوزه نیست، یادآوری کرد: نیمی از موقوفه عظیم ربع رشیدی مربوط به علم ادیان بوده و نیمی دیگر متعلق به علم ابدان است که مدیران ما همه را به سمت ابدان سوق دادند که باید در این زمینه نیز مطالبه گری شود.
وی گفت: برخی از موقوفه های یاد شده هم امکان احیا ندارند اما در کمیته مشترک حوزه‌های علمیه و اوقاف به ‌صورت کشوری این موضوع پیگیری می ‌شود.
معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی هزینه سرانه هر طلبه را ماهانه 100 هزار تومان اعلام و اضافه کرد: این پول برای تغذیه و خوابگاه و تحصیل هزینه می ‌شود که در مقایسه با سرانه و یارانه متعلق به دانشجویان رقم بسیار ناچیزی است.
قربانی با بیان اینکه 3 هزار طلبه در تعداد 20 مدرسه و 16 شهر استان آذربایجان شرقی مشغول تحصیل هستند، گفت: امسال هم از طریق آزمون ورودی 300 طلبه جدید در تمامی مدارس علمیه استان پذیرش خواهند شد.
3038/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.