عوارض افراط در مصرف شیرینی‌ها

حضرت امام رضا (ع) در کتاب طب الرضا به عوارض و مضرات افراط در مصرف شیرینی پرداخته اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: در فصل سرما خصوصا زمستان باید از مصرف شیرینی کم کرد.

در فصول سرد سال خصوصا در اواخر آن پوست بدن خشک و استخوان‌ها سخت می‌شود، جریان خون دچار اشکال، بیماری‌های پوستی، حصبه، رماتیسم و نقرس هم زیاد می‌شود.

پیدایش و ازدیاد این گونه بیماری‌ها به جهت اختلالاتی است که در مزاج پیدا می‌شود؛ چیزی که قابل بحث است این مطلب است که آیا علل این بیماری ها، کمبود ویتامین ها، املاح معدنی و تسلط میکروب‌ها است یا دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟

تندرستی ما شرایط زیادی لازم دارد و تامین حواس پنجگانه از جمله آن‌ها است؛ مثلا از اقسام و ویتامین‌هایی که در بدن ما لازم است ویتامین "ث" و ویتامین گروه "ب" است؛ این دو نوع ویتامین را می‌توان به مقدار کافی از هسته‌های تلخ میوه‌ها تامین کرد؛ حال اگر مدتی برای تامین این دو ویتامین جز به هسته‌های تلخ اکتفا نکنید و به مصرف بیش از حد شیرینی‌ها مشغول شوید، خواهید دید که چگونه تمام مفاصل شما از هم جدا می‌شود، پوست بدن شکاف‌ها و ترک‌های زیاد پیدا می‌کند، سوی چشم کم می‌شود و هزاران خلل دیگر نظم بدن ما را در هم می‌ریزد.

عوارض فوق بر اثر آن است که ذائقه ما سهم شیرینی خود را بیش از اندازه دریافت کرده است، ولی افراط در خوردن شیرینی‌ها عوارض سوء دیگری را هم در بر دارد که به بعضی از آن‌ها در بالا اشاره شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید