قربان نباتیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 30 درصد از اختلاف های کارگر و کارفرمایی استان منجر به سازش شده است.
وی افزود: بیشترین موضوع اختلاف کارگر و کارفرما مربوط به اخراج از کار و تقاضا برای بازگشت به کار است و پرداخت نشدن حقوق و مزایا هم در رده بعدی موضوع اختلاف ها است.
نباتیان اظهار داشت: اکنون 16 هزار و 134 نفر از کارگران ساختمانی استان از مزایای بیمه اجتماعی برخوردار شده اند و سهم استان، معرفی 18 هزار و 513 نفر برای برقراری این بیمه است.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی در زمینه بیمه کارگران نیست و از کارگر انتظار می رود از بیمه اجتماعی استفاده کنند.

* چادرهای ناایمن کارگاه های ساختمانی
نبایتان افزود: یکی از مشکلات در فصل زمستان، استراحت و اقامت کارگران کارگاه های ساختمانی در چادرهای مسافرتی است، این چادرها به لحاظ استفاده از وسایل گاز سوز برای گرم شدن فضا، ناایمن هستند.
وی تصریح کرد: استفاده از وسایل گازسوز در چادرهای مسافرتی، علاوه بر آتش سوزی می تواند سبب خفگی ناشی از استنشاق گاز مونواکسیدکربن شود البته امسال گزارشی از این حوادث به دست نرسیده است اما در سال های گذشته شاهد آن بودیم.
نباتیان افزود: کارفرما مکلف است ایمنی محیط کار را برای کارگر فراهم کند و اگر استانداردها رعایت نشده و منجر به حادثه شود، مسئولیت با کارفرما است.

* کارفرمایان به بیمه ساختمانی اکتفا نکنند
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: کارفرمایان کارگاه های ساختمانی تنها به بیمه ساختمانی اکتفا نکنند زیرا این بیمه تنها بابت بیمه تامین اجتماعی است و بیمه مدنی شامل آن نمی شود از این رو نسبت به بیمه مسئولیت اقدام کنند.
به گفته نبایتان، در 9 ماهه امسال، 66 حادثه ناشی از کار در کارگاه های استان گزارش شده و 75 درصد از حادثه های ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق افتاده است که سقوط از ارتفاع، بیشترین حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: شدیدترین حادثه ناشی از کار مربوط به انفجار مخزن سوخت گازوئیل در پمپ بنزین فاروج بود که در آن، 2 نفر از کارگران جان باختند و 2 نفر دچار سوختگی و مصدومیت شدند.
نباتیان افزود: جوشکاری و تعمیر سبب انفجار در مخازن سوخت شد و شکایت خانواده های حادثه دیدگان در مرحله رسیدگی است.
وی اظهار داشت: این اداره کل به محض اطلاع از حادثه، نسبت به اعزام بازرس کار و دریافت گزارش اقدام می کند.

* 35 واحد کارگری دچار مشکل است
نباتیان گفت: اکنون 35 واحد کارگری در استان در روابط کارگر و کارفرمایی دچار مشکل است که مشکل 24 کارگاه مربوط به پرداخت حقوق و عقب افتادن حقوق است.
وی اظهار داشت: این کارگاه ها مربوط به پیمانکاری است و پیمانکاران مطالبات خود را از دستگاه های اجرایی نگرفته و در پرداخت حقوق کارگران مانده اند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه کارگران این کارگاه ها به طور میانگین چهار ماه حقوق معقوق دارند افزود: در این باره در نشست با فرماندارن، پیمانکاران و دستگاه های اجرایی تلاش داریم تا در این ماه حقوق عقب افتاده کارگران پرداخت شود.
در خراسان شمالی 104 هزار و 835 نفر کارگر بیمه شده هستند که در 33 هزار و 986 کارگاه مشغول به کار بوده و 76 هزار و 250 نفر کارگر مشمول قانون کار هستند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.