مهدی غیب الهی روز سه‌شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه آبیاری نوین با حمایت دولت در دستور کار قرار دارد و افزون بر 900 میلیون ریال هزینه ها از محل کمک‌های بلاعوض دولتی پرداخت می شود.
وی یادآور شد: مصرف کم و توزیع بهتر آب، یکنواختی و جذب بیشتر، تبخیر پایین، آهکی‌شدن کمتر زمین ، امکان کار روی زمین و کاهش هزینه کارگر از مزایای طرح است.
غیب الهی افزایش راندمان آبیاری تا 84 درصد، جلوگیری از رویش علف‌های هرز، تزریق کود و مواد غذایی موردنیاز به‌طور مستقیم به ریشه، جلوگیری از هدر رفت آب، حذف کود حیوانی و استفاده از کودهای کلاته و یا کودهایی با حلالیت بالا، کاهش هزینه‌های مصرف کود را از دیگر مزایای استفاده از آبیاری زیرسطحی ذکر کرد.
این مسئول بخش کشاورزی شهرستان تأکید کرد: آبیاری زیرسطحی بیشتر در باغ‌ها و برخی زراعت‌ها و در مناطقی با شیب های تند استفاده می‌شود .
وی بابیان اینکه این طرح در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: به‌زودی مرحله دوم اجرای آن در مزارع کشاورزی در 10 هکتار اجرا می‌شود.
این مسئول محلی تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های کشاورزی با بهره‌گیری بیشتر از روش آبیاری نوین و علمی در کاهش مصرف آب در دستور کار است.
غیب الهی اظهار کرد: برای استفاده بهینه از آب تاکنون سه هزار و 500 هکتار آبیاری نوین قطره‌ای و تیپ در اراضی و باغ‌های ابرکوه اجراشده است.
وی بیان کرد: دولت در راستای توسعه طرح‌های آبیاری نوین با کمک‌های رایگان ، کشاورزان را کمک می‌کند، و هم‌اکنون در 500 هکتار باغ‌ها و اراضی آبیاری نوین در دست اجراست.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه از بهره‌برداران و کشاورزان خواست، برای صرفه‌جویی آب، پیشگیری از کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی و بهره‌وری بیشتر در بخش کشاورزی، مزارع و باغ‌های خود را به آبیاری نوین قطره‌ای ، بارانی و تیپ تجهیز کنند.
35 درصد اشتغال شهرستان ابرکوه به کشت 15هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و فعالیت‌های دامداری و دامپروری وابسته است که هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آب‌های زیرزمینی ابرکوه عمدتاً از حوزه شمال فارس تغذیه می‌شود که به دلیل برداشت بی‌رویه در بالادست توسط کشاورزان استان خطر کم‌آبی و بی‌آبی ابرکوه را تهدید می‌کند .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.