مراسم بزرگداشت روز دانشجو با موضوع «دانشجو و دغدغه ایران» در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حواشی نظیر ممانعت تعدادی از دانشجویان از سخنرانی «مسعود پزشکیان» با ایجاد سر و صدا و سر دادن شعارهایی همراه بود که در نهایت پزشکیان تصمیم به ترک جلسه گرفت.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز از «مسعود پزشکیان» – نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و «حجت الاسلام احمد مازنی» – رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای سخنرانی در این مراسم دعوت کرده بود.
«بهنام فلاح» – دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ابتدای مراسم با بیان اینکه دانشجویان در انتخابات سال 94 و 96 حسن نیت خود را نشان دادند، گفت: اکنون موضوع عملکرد مهم بوده و امروز شما به ما بگویید که قرار است چه بر سر امید دانشجویان بیاید؟ 
در ادامه پس از پخش کلیپ معرفی پزشکیان، او به عنوان سخنران اول برنامه پشت تریبون ایستاد و در ابتدای سخنانش گفت: به احترام دانشجو اینجا حضور یافته‌ام و موضوع جلسه نیز دانشجو و دغدغه ایران انتخاب شده است، اما پشت تریبون می‌گویید «اعلام کنید که شما چکار کردید؟!» 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم حاکمان، قدرتمندان، سیاست مداران و قانون‌گذاران باید قانون را بر اساس عدالت نوشته و اجرا و قضاوت را نیز بر اساس عدالت انجام دهند، گفت: عدالت، کافر و مسلمان، ترک و کرد، جنسیت، موقعیت و پست نمی‌شناسد و به طور کلی عدالت بدین معناست که باید با تمام مردم با انصاف برخورد کرد که در این زمینه ما گیر داریم. 
وی با تأکید بر اینکه نتوانستیم عدالت را در کشورمان پیاده کنیم، اظهار کرد: نه تنها موفق به رعایت عدالت نشده‌ایم، بلکه در برخی از جاها خیلی غیرعادلانه عمل می‌کنیم. تمامی پیامبران دنیا برای عدالت آمده‌اند و حرف تمامی قومیت‌ها، مذهب‌ها و ... همین است و خداوند در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره کرده که پیامبران برای رفتار با عدالت میان مردم، فرستاده شده‌اند.
پزشکیان تصریح کرد: اینکه برخی از مناطق پیشرفت کرده و برخی دیگر مشکل دارند، بدین معناست که در اجرای عدالت با مشکل مواجهیم. متأسفانه هر کسی در هر دین و باوری که به قدرت می‌رسد، به جای اینکه بر اساس عدالت عمل کند، جناح و دسته خودش را بالا می‌کشد. 
در ادامه دانشجویان با سر دادن شعارهایی از گرانی انتقاد کردند که پزشکیان خطاب به این دانشجویان گفت: اگر می‌خواهید شعار داده و از این حرف‌ها بزنید، بنده سکوت کنم و شما شعار دهید. می‌گویم عدالت را پیاده نکرده‌ایم، شما می‌گویید 40 سال است چکار کردید؟ خب نکرده‌ایم.  

وی خطاب به یکی از دانشجویان که با صدای بلند شعار می‌داد، گفت: شما سخنرانی کنید و من بنشینم، هر چیزی که دوست دارید بگویید. اگر می‌خواهید داد و بیداد راه بیندازید من با شما هیچ بحثی ندارم، من نگاه خودم را گفتم و شما هم بیایید آن را نقد کنید. اگر قرار بر این باشد من از رفتار خودم دفاع کنم مشکلی نیست دفاع می‌کنم. متأسفانه جوی در دانشگاه‌ها ایجاد کردند و عده‌ای تصور می‌کنند که خیلی حرف برای گفتن دارند، متأسفانه باید فضا را باز می‌کردند. نمی‌شود در مملکت دم از کرسی آزاد اندیشی زد و نگذاشت دانشجو حرف بزند.
در ادامه، پزشکیان جای خود را به آن دانشجوی معترض داد و او هم طی سخنانی از نبود آزادی در دانشگاه، عدم انتقاد‌پذیری مسئولان، وضعیت معیشتی معلمان و کارگران و ... انتقاد کرد. سپس با اصرار دست اندرکاران برگزاری مراسم، پزشکیان بار دیگر سخنرانی خود را ادامه داد.

منطقی که داد می‌کشد منطق نیست
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که بار دیگر پشت تریبون ایستاده بود، حاضران را به رعایت نظم دعوت کرد و خطاب به دانشجویان معترض گفت: من آماده شنیدن انتقادات هستم، منطقی که داد می‌کشد منطق نیست. گفتید و شنیدید، اکنون بنشینید و به حرف‌های من گوش دهید. می‌دانید چرا به شما اجازه نمی‌دهند حرف بزنید؟ چون شما هم به دیگران چنین اجازه‌ای نمی‌دهید در حقیقت یک معامله است. داد کشیدن یک استدلال نیست و متأسفانه کار به جایی رسیده که نمی‌توانید صبر کنید یک نفر طبق برنامه حرف بزند.
در حالی که از گوشه و کنار سالن همچنان شعارها و صدای اعتراض تعدادی از دانشجویان به گوش می‌رسید، پزشکیان در ادامه سخنرانش‌اش گفت: زندگی، خانواده و وضعیت بچه‌هایم مشخص است. بچه‌های تمامی دوستان من آمریکا و کانادا حضور دارند. اگر بنده عمل جراجی انجام دهم هر ماه حدود یک میلیارد درآمد کسب می‌کنم، شما به عنوان دانشجویان و روشنفکران این کشور یاد گرفتید به جای منطق و علم با تهمت حرف بزنید و دم از عدالت هم می‌زنید!
اینکه عده‌ای می‌گویند بچه‌ام را رئیس کردم کذب محض است
وی ادامه داد: بنده پزشک هستم و در تمام رشته‌ها جزو نفرات برتر بوده و با هیچ سهمیه‌ای بالا نیامده‌ام، تاکنون نه در بیمارستان خصوصی کار کرده‌ام و نه از مریضی پول گرفته‌ام، همچنین از فرصت‌ها برای فرستادن بچه‌هایم به خارج از کشور استفاده نکرده‌ام. اینکه عده‌ای می‌گویند بچه‌ام را رئیس کردم کذب محض است بچه من کارمند معمولی در یک جا است که اگر آن هم به نظرتان اضافی هست، نگذارم دخترم جایی کار کند.
پزشکیان تصریح کرد: بنده را متهم می‌کنند که با پزشکان مشکل دارم چون که معتقدم نباید به آنان در این حد پول داد، من هم می‌توانستم سهام بگیرم و در چارچوب قانون مطب راه بیندازم. عده‌ای برای درآمد 20 میلیون تومانی تلاش زیاد می‌کنند، در حالی که  قیمت یک عمل جراحی قلب 20 میلیون تومان است، اما با این حال معتقدم باید در این کشور مفت کار کرد و به همین دلیل از هیچ مریضی پول نگرفتم و شما هم اگر مرد هستید زمانی که در جای من قرار گرفتید این شکلی کار کرده و بگذارید بچه‌هایتان زیر زمین زندگی کنند، بروید ماشین بچه‌ام را نگاه کنید.
وی ادامه داد: خیلی راحت اینجا تهمت زده و کف می‌زنید، دانشجو و دانشگاهی که منطقش این است بلایی که سرش می آورند حقش است. اگر دانشگاه و دانشجو بر اساس عدالت و حق قیام کند هیچ وقت مقابل چیزی سکوت نمی‌کند و برای نجات کشور و خدمت به مردم هم راهکار پیدا می کند.
وی مطرح کرد: من از مردم فرار کردم؟ من نائب رئیس مجلس هستم اما در همان صفی که مردم می‌ایستد، می‌ایستم و برای این کار افتخار هم می‌کنم. جلوی چشمانم به من تهمت زده و کف می‌زنید؟ شما اگر ندانید چه کسانی در این کشور برای آزادی و عدالت تلاش می‌کند و اگر نتوانید با آنان هم صدا شوید، می خواهید با چه کسی دم از انسانیت و آزادی بزنید؟ 
پزشکیان در واکنش به دانشجویانی که با صدای بلند حرف می‌زدند، گفت: دو ساعت وقت گذاشته و دو نفر دعوت کرده‌اید، اکنون وقت سخنرانی من است با داد کشیدن نه شما جایی می‌رسید نه ما می‌توانیم کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه و یک نماینده مجلس اعلام آمادگی می‌کنم که طی جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان تشکل‌ها به حرف‌هایشان گوش داده و مطالباتشان را پیگیری کنم. هیچ وقت در چنین جلساتی برای دعوا با شما نمی‌نشینم، دینتان مال شما و من هم راه خودم را می‌روم.
وی تأکید کرد: در جلسه‌ای شما هم مستندات بیاورید و من هم مستندات می‌آورم که دخترم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف بوده و کارمند است.   پزشکیان در حالی که تصمیم به ترک جلسه گرفت، دانشجویان شعار «سئوالمان را جواب بده» سر دادند که او در پاسخ گفت: با این منطق شما جواب نمی‌دهم، والسلام.

پس از رفتن پزشکیان مجری برنامه و یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نسبت به جو جلسه اعتراض کرده و اعضای سایر تشکل‌ها را عامل برهم زدن نظم جلسه اعلام کردند.
حجت الاسلام مازنی – رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در فضایی به نسبت آرام‌تر پیرامون موضوع جلسه سخنرانی کرد.  

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.