به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی،
امیرحسین بهداد با اشاره به رصد و پایش دقیق بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب ها و سد های استان، گفت: با وجود اقدامات کنترلی از ابتدای سال جاری، شاهد انتقال این بیماری به استان هستیم.
وی به اهمیت پایش و رصد این بیماری در حیات وحش و بستن راه های انتقال این بیماری در مناطق روستائی و پرخطر اشاره کرد و افزود: 33 تالاب و سد مورد رصد همکاران اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته و 16 بازارچه فروش پرندگان زنده نیز تعطیل شده است.
بهداد با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و رصد و پایش اداره کل دامپزشکی استان که در مواقع بحرانی بسیار پر اهمیت است، به طور مستمر توسط این اداره کل صورت می گیرد، در عین حال گفت: اگر خود مرغداران مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را که دامپزشکی استان در قالب توصیه های پیشگیرانه به طور مرتب اطلاع رسانی می کند، رعایت نکنند، شاهد شیوع این بیماری در استان خواهیم بود.
وی توصیه کرد: واحدهایی که هنوز اقدام به دریافت مجوز نکرده اند و غیر مجاز محسوب می شوند در سریعترین زمان ممکن اقدام به اخذ مجوز کنند و مرغدارانی که واحدهای مجاز خود را هنوز بیمه نکرده اند حتما در اولین فرصت واحدهای پرورشی خود را بیمه کنند.
وی همچنین از فعالان صنعت مرغداری استان خواست در صورت مشاهده هر گونه تلفات در طیور پرورشی و بومی موضوع را در سریعترین زمان و از طریق شماره تلفن گویای 1512 به اطلاع همکاران دامپزشکی استان برسانند.
ویروس آنفلوآنزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند. دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا 3 روز در یک پرنده و در یک گله تا 14 روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد. بیماری آنفلوآنزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین 3 تا 7 روز دارد.
پرندگان آبزی وحشی به‌ عنوان منابع طبیعی ویروس آنفلوآنزای نوع A شناخته شده‌اند.
پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علائمی را از خود نشان دهند یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند.
در این پرندگان همچنین فرم قوی ویروس آنفلوآنزای طیور به ندرت جدا شده‌است، بنابراین نقش این پرندگان در پخش آنفلوآنزای طیور با قدرت بیماری‌زایی قوی ناشناخته باقی می‌ماند.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.