رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت ایران اهل منطق هستند، گفت: باید بتوانیم با تمامی کشورها به جز رژیم اشغالگر قدس که مشروعیت ندارد از موضع برابر مذاکره کنیم. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، حجت الاسلام احمد مازنی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تبریز که با موضوع «دانشجو و دغدغه ایران» برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب مشروطه دغدغه‌های اصلی ایران استقلال، آزادی و عدالت اسلامی بود و بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۰۷ در سن پترزبورگ منعقد شد، ایران را به سه منطقه تحت سلطه انگلیس، تحت سلطه روس و منطقه بی‌طرف تقسیم کردند که منجر به ناکامی مشروطه در تحقق استقلال و آزادی شد. 
وی ادامه داد: آن زمان علاوه بر عوامل خارجی، با استبداد داخلی رضا خان که مجلس را به توپ بسته بود، مواجه بودیم. در ادامه، ملی شدن صنعت نفت باعث انسجام و کنار هم جمع شدن عناصر ملی و مذهبی شد اما مردم ایران آن زمان هم در رسیدن به استقلال، آزادی و به تبع عدالت ناکام ماندند. 
این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۵ سال تحت سلطه آمریکا و انگلستان بودیم، بیان کرد: سال‌ها بعد معمار کبیر انقلاب اسلامی سه اصل استقلال، آزادی و اسلام را مدنظر قرار داد و در انقلاب اسلامی استقلال محقق شد، باتوجه به قانون اساسی و پایان رژیم سنتی پادشاهانه زمینه آزادی نیز فراهم شده بود و هر کدام از ارکان نظام در قانون تعریف شدند و به نوعی آزادی در صدر اسلام در بالاترین حد محقق شده بود. 
وی با اشاره به فعالیت توام با آزادی صدا و سیما در سال‌های اول انقلاب، گفت: فضایی در آن زمان شکل گرفته بود که افرادی با تفکرات مختلف کنار هم در صدا و سیما حضور یافته و بحث می‌کردند اما در ادامه به دلایلی همچون عملکرد خشونت آمیز گروه‌های سیاسی بازهم مشکلاتی برای آزادی به وجود آورد. 
مازنی با بیان اینکه دولت مرحوم آیت الله هاشمی سازندگی منهای توسعه سیاسی را مدنظر قرار داده بود، گفت: هشت سال در زمان دولت سازندگی برای بازسازی خرابه‌های جنگ، آزادی و عدالت دچار مشکل شد. 
وی با اشاره به انتخابات سال ۷۶, بیان کرد: آن زمان ما مشکلات زمان جنگ را نداشتیم و فضایی فراهم شده بود که ملت ایران منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان شدند در داخل کشور نیز روزنامه‌ها و افکار مختلف آسان وارد کار شدند. 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اواخر دولت اصلاحات فضای دانشگاه‌ها کمی تند شده بود، گفت: بعد از سال ۸۴، هشت سال دوره سیاه پوپولیسم روی کار آمد و باید از تجربیات این سال‌ها عبارت بگیریم. 
وی ادامه داد: برای رسیدن به استقلال، آزادی و عدالت باید توازن منطقی بین این سه اصل برقرار شود. 
وی با بیان اینکه تعامل با نظام بین الملل یکی از راهکارهای دیگر برای تحقق استقلال، آزادی و عدالت است، اظهار کرد: در همین بررسی لایحه CFT به دوستان مخالف گفتم اگر به خاطر سو استفاده بیگانگان، قرار است وارد کنوانسیون‌های بین المللی نشویم، دلیلی نداشت حکومت تشکیل دهیم و اکنون باید در چارچوب بین المللی کار کنیم. 
وی اضافه کرد: FATF به معنای امید به آمریکا نبوده و ما هم موشک می‌خواهیم و هم گفت‌و‌گو، ما هم «قاسم سلیمانی» می‌خواهیم و هم «محمد جواد ظریف». به نظرم حضورمان در جبهه مقاومت نیز نسبت به کمک دشمنان به تروریست‌ها کم است. 
مازنی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تروریستی دفاع نکرده و این آمریکا و سعودی‌ها هستند که به دلیل حمایت از تروریست باید خجالت بکشند. 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خدا را شاکریم که ایران گفت‌و‌گو کرده و حاصل آن به امضای سازمان ملل و شش کشور رسیده است و آمریکایی‌ها بودند که از میز مذاکره فرار کردند. 
وی با بیان اینکه گفت‌و‌گوی ملی آخرین راهکار برای تحقق استقلال، آزادی و عدالت است، بیان کرد: گفت‌و‌گو مذاکره نبوده که برد و باخت در آن باشد، گفت‌و‌گو یعنی راهی برای کشف حقیقت که دو طرف باید خالی از ذهن به حرف هم گوش دهند که نتیجه آن منجر به همگرایی و یا واگرایی می‌شود که هر دو محترم هستند.
مازنی ادامه داد: برای تحقق گفت‌و‌گوی ملی با ۵۰ نفر از بزرگان اصلاح طلب و اصولگرا صحبت کرده‌ام و خوشبختانه امروز ما نشست‌های مشترک داشته و پیرامون اهداف مشترک که همان منافع کشور بوده صحبت می‌کنیم. 
وی در خصوص عدم اجرای قانون تسهیلات ازدواج، گفت: در این خصوص از آقای روحانی به دلیل عدم اجرای این قانون شکایت کرده‌ام و ایشان باید به مجلس و قوه قضاییه پاسخ دهد. بنده نگاه جناحی نداشته و در اجرای وظایفم از احدی نمی‌ترسم. 
این نماینده مجلس در خصوص تورم و قیمت ارز، بیان کرد: در این خصوص نامه‌ای به آقای رئیس جمهور نوشته و خواستار تعیین کمیته حقیقت یابی برای مشخص شدن سهم هر یک از عوامل در شکل گیری وضعیت کنونی شده‌ام.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.