آمار مبتلایان به دیابت در ایران تا 12 سال آینده 2 برابر می شود

علی جلیلی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان گفت: پیش بینی می‌شود که تا سال 2030 میلادی آمار مبتلایان به 9.2 میلیون برسد که نشان می‌دهد تا حدود 12 سال آینده آمار مبتلایان به دیابت نزدیک به 2 برابر خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال 1991 میلادی در پاسخ به گسترش روزافزون آمار ابتلا به دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر (23 آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی به ثبت رسیده است.

روز جهانی دیابت، موعد بزرگترین کمپین اطلاع ‌رسانی در مورد عوارض و آسیب های ناشی از دیابت است که هر ساله با شعار مشخص در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌ شود.

علی جلیلی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان به روند روبه رشد دیابت در دنیا اشاره کرد و گفت: تخمین زده می شود که در حال حاضر حدود 500 میلیون نفر در اقصی نقاط دنیا به دیابت مبتلا باشند.

دکتر جلیلی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تخمین زده که در سال 1980میلادی 108میلیون نفر مبتلا به این بیماری بودند که این تعداد در سال 2016 به 422 میلیون نفر رسید.

وی با اشاره به این که شیوع سریع بیماری دیابت طی این مدت در اقصی نقاط جهان رخ داده است، افزود: درصد شیوع بیماری ( استاندارد شده براساس سن ) از سال از 1980 تاکنون نزدیک به 2 برابر در جمعیت بزرگسال شده است.

** ایران جزء مناطق با شیوع بالای دیابت است

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان با اشاره به اینکه دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین شیوع را دارد، گفت: ایران جزء مناطق با شیوع بالای دیابت است.

جلیلی اظهار داشت: دیابت نوع یک و 2 در تمام دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در حال افزایش است و این کشورها برای کنترل این بیماری باید اقدامات جدی به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه دیابت انواع مختلفی دارد، گفت: دیابت تیپ 2 حدود 90 درصد انواع دیابت را به خود اختصاص می دهد. دیابت نوع یک و سایر انواع این بیماری شیوع کمتری دارند.

** آمار مبتلایان به دیابت در ایران تا حدود 12 سال آینده 2 برابر خواهد شد

جلیلی با اشاره به این که تخمین زده می شود قریب به پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند، گفت: پیش بینی می شود که تا سال 2030 میلادی آمار مبتلایان به 9.2 میلیون برسد که نشان می دهد تا حدود 12 سال آینده آمار مبتلایان به دیابت نزدیک به 2 برابر خواهد شد.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان به عوامل خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: افزایش وزن و چاقی از مهمترین فاکتورهای ابتلا به این بیماری است که هر دو عامل در کشور ما رو به افزایش است.

وی، فشارخون، اختلالات چربی خون و سابقه فامیلی را از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری اعلام کرد و با اشاره به اهمیت دخالت خانواده ها در اصلاح سبک زندگی گفت: زندگی بدون فعالیت بدنی هم عامل مهمی در ابتلا به این بیماری است که بر این اساس، مردم برای پیشگیری باید تحرک بدنی خود را افزایش دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید