گزارش جی پلاس؛

" پدر وب " علیه گوگل و فیسبوک / یک اینترنت جدید در راه است

مخترع وب به تازگی اعلام کرده است که خواستار قراردادی به منظور ایجاد اینترنتی ایمن و قابل دسترس برای همه است و قصد دارد با این کار مانع از انتشار اخبار جعلی و دروغینی است که به تازگی شاهد گسترش آن در فضاهای مجازی هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، در نشست چهار روزه «اجلاس وب» که سخنرانانی از شرکت‌های فناوری جهانی، سیاستمداران و استارتاپ‌ها به امید جلب توجه 1500 سرمایه‌گذار حضور پیدا می‌کنند، انتظار می‌رود 70 هزار نفر در آن شرکت کنند.

تیم برنرز- لی، دانشمند انگلیسی قصد دارد در طول این نشست، با عقد قراردادی اقدام به ایجاد اینترنتی ایمن برای تمام کاربران جهانی کند. او که در سال 1989 وب جهان گستر را به منظور راهی برای تبادل اطلاعات ابداع کرد، معتقد است که اینترنت از اهداف سازنده آن منحرف شده و همه چیز اشتباه پیش می‌رود.

انتشار اخبار جعلی و دروغین، مشکل امنیتی و حریم خصوصی افراد و آزار و اذیت‌هایی که از طریق همیشن شبکه اینترنت صورت می‌گیرد، هیچ‌کدام جزو اهداف برنرز نبوده است.

او که حالا 63 ساله شده، خطاب به دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان خواست تا با عقد قرارداد کاملی برای وب، تا ماه مه 2019 اینترنتی ایمن و قابل دسترس برای همه ایجاد کنند.

او به تازگی استارتاپ Inrupt را راه‌اندازی کرده است که پلتفرمی موسوم به Solid دارد و از وب تمرکززدایی می‌کند و به کاربران حق انتخاب محل نگهداری اطلاعات خود را می‌دهد و نیز آنها هستند که تصمیم می‌گیرند که چه کسانی به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که غول‌هایی چون گوگل و فیسبوک را دور بزنند. این دو غول فناوری در حال حاضر و به لطف اپلیکیشن‌ها و خدماتی که از طریق یوتیوب، واتساپ و اینستاگرام فراهم شده، تأثیر مستقیمی روی حدود سه چهارم ترافیک اینترنت جهانی دارند.

کارمندان گوگل، فیسبوک و دیگر غول‌های فناوری در ماه‌های اخیر ابراز پشیمانی کرده‌اند که محصولات آنها که قرار بود به نفع جامعه بشری تمام شود، بیشتر برای جامعه ضرر داشته و بسیاری از کاربران را به این شبکه‌ها معتاد کرده است.

شرکت آمازون نیز چیزی قریب به 93 درصد فروش کتاب‌های الکترونیکی دنیا را در اختیار دارد در حالی که گوگل 92 درصد تمام جستجوهای اینترنتی در اروپا را شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد که فناوری در مخمصه بدی گرفتار شده است. مشکلی که نسبت به مدل اینترنت فعلی وجود دارد، این است که محتوای منفی در فضای آنلاین جلب توجه بیشتری می‌کند و در نتیجه، تبلیغات بیشتری هم روی آن صورت می‌گیرد. امروزه، هرکسی اعتراضی دارد اما مشکل اینجاست که اغلب صداهایی بزرگ‌نمایی می‌شوند که منفی‌ترین‌ها هستند و برای جلب توجه بلند شده است.

دیدگاه تان را بنویسید