گزارش جی پلاس/ با ساخت نوعی شبکه مغزی؛

ارتباط مغزی گروهی امکان‌پذیر شد/ 3 نفر بدون ارتباط کلامی تتریس بازی کردند!

محققان نوعی شبکه‌ مغزی ایجاد کرده‌اند که یک گروه سه نفره از این طریق توانستند بدون ارتباط کلامی و تنها از طریق برقراری ارتباط مغزی، بازی تتریس را انجام دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان و متخصصان مغز و اعصاب تحت عنوان پروژه‌ای موسوم به «شبکه مغزی» موفق شدند مغز سه انسان واقعی را از طریق نوعی رابط مغز به مغز مستقیم که غیرتهاجمی بوده و برای چند نفر قابل استفاده است، به یکدیگر متصل کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن و وارنگی‌ملون با این روش توانستند مغز سه انسان را به گونه‌ای به یکدیگر متصل کنند که آنها بتوانند بدون صحبت کردن با هم و تنها از طریق ارتباط مغزی، تصمیمات گروهی و جمعی بگیرند. محققان به طور آزمایشی، بازی تتریس را روی آنها امتحان کردند.

این گروه تحقیقاتی از دستگاه‌های ثبت امواج مغزی به منظور ثبت تکانه‌های الکتریکی مغز دو نفر از این سه نفر و از تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای برای ارسال اطلاعات به مغز نفر سوم استفاده کردند. نتیجه به‌دست آمده این بود که در رابط به کار رفته در مغز این افراد که باعث همفکری و مشارکت این سه نفر برای حل مساله و بازی تتریس شد، از ارتباط مغز به مغز استفاده شده است.

محققان در این آزمایش دو فرستنده را به حسگرهای دستگاه ثبت امواج مغزی متصل کردند و ارتباط آن را از طریق کلاه دستگاه تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای با گیرنده نفر سوم برقرار کردند. این گیرنده، تکانه‌ها را به طور مستقیم به مغز ارسال می‌کند.

بین گیرنده و دو فرستنده به کار رفته در این سیستم، تنها این دو فرستند قادرند فرآیند بازی تتریس را مشاهده کنند و هدف آن ارسال پیامی است که به گیرنده فرمان چرخیدن یا نچرخیدن در بازی تتریس را براساس نوعی فرآیند بازی می‌دهد. فرسنده‌ها برای برقراری ارتباط، باید به یکی از دو لامپ LED خیره شوند.

این دو لامپ در فواصلی چشمک می‌زنند که به این معناست که سیگنال‌های متفاوتی از مغز ارسال می‌شود که به نور خیره شده به آن بستگی دارد. اگر گیرنده، نور چشمک‌مانندی را از کلاه دستگاه تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای دریافت کند، فرد دریافت‌کننده پیام باید بلوک تتریس را بچرخاند.

دیدگاه تان را بنویسید