ردیابی مخفیانه فعالیت‌های کودکان توسط هزاران برنامه اندرویدی

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که هرگاه در مورد محصولی که می‌خواهید خریداری کنید، صحبت کرده و یا در سایت‌ها جستجو می‌کنید، لحظاتی بعد تبلیغات مربوط به آن محصول روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما ظاهر می‌شود؟ و چقدر خوب این اتفاق می‌افتد، زیرا فعالیت آنلاین شما توسط وب‌سایت‌ها و برنامه‌های اندروید ردیابی می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ در حال حاضر برنامه‌های اندرویدی رایگان موجود در فروشگاه Google Play به این منوال هستند که به حریم خصوصی کودکان، بدون رضایت والدین آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. این موضوع در تحقیقی توسط پژوهشگران ICSI، موسسه بین‌المللی علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ایالات متحده آمریکا و نرسو والینا رودریگز از موسسه IMDEA اسپانیا مشخص شده‌است.

به گفته محققان، پس از تجزیه و تحلیل هزاران (۵۸۵۵) برنامه کاربردی اندرویدی برای کودکان، به این نتیجه رسیدند که ۵۷ درصد از این برنامه‌ها می‌توانند علیه قانون حفاظت از حریم شخصی کاربران آنلاین یعنی (COPPA) که قانون فدرال ایالات متحده در مورد جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان زیر ۱۳ سال تحت اختیار آمریکاست، عمل کنند.

نتایج به‌دست آمده نشان داد که پنج درصد از این برنامه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات تماس و موقعیت مکانی کاربران از جمله آدرس ای‌میل و شماره تلفن را انجام می‌دهند.
علاوه‌ بر این، ۱۹ درصد از برنامه‌ها (۱۱۰۰ برنامه)، اطلاعات شخصی‌شده کاربران را علی‌رغم وجود ممنوعیت‌های زیاد، از آن‌ها جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتند؛ زیرا هدف این برنامه‌ها تبلیغات رفتاری است و این یک روش محبوب در میان تبلیغ‌کنندگان است که در آن، رفتار مرورگر کاربران جمع‌آوری شده و برای ارائه تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر ۳۹ درصد از برنامه‌های تست‌شده (۲۲۸۱ برنامه)، با به اشتراک گذاشتن شناسه‌های پایدار (PID یا PI) یک مرجع همیشگی برای منابع دیجیتالی، برای برنامه‌های خدماتی گوگل کار می‌کردند. اگرچه این شناسه‌ها شخصی نیستند، اما جهت یادگیری در مورد رفتار یا نمایه کاربران استفاده می‌شود.
هم‌چنین ۴۰ درصد از برنامه‌های تست‌شده، جمع‌آوری و ارسال داده‌های کاربر را از طریق اینترنت بدون استفاده از اقدامات امنیتی مناسب نشان می‌دهد و بیانگر این است که هکرهای مخرب نیز می‌توانند اطلاعات آن‌ها را دریافت کنند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، ۱۲۸۰ برنامه هم با فیس‌بوک یکپارچه شدند که در آن ۹۲ درصد برای محافظت از کاربر زیر ۱۳ سال به اشتباه تنظیم شده‌اند.

والدین با یک کار تقریباً غیرممکن روبرو هستند؛ با توجه به تسلط پلت‌فرم نرم‌افزارهای گوگل و علاقه کودکان به برنامه‌ها، والدین باید وقت بیش‌تری را صرف فرزندان خود کنند تا از ارتباطات پیچیده برنامه‌های تبلیغاتی با آن‌ها جلوگیری کنند. از این‌رو کارشناسان امیدوارند FTC (کمیته تجارت فدرال آمریکا) از خواب زمستانی طولانی مدت دیجیتال خود بیرون بیاید و جهت کاهش این قبیل سوءاستفاده‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید