گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

در جلسه اصلاح طلبان با رئیس جمهور چه گذشت؟ روایت نعیمی پور از جلسه چهارشنبه

آقای روحانی می خواست بگوید که شرایط سخت و مشکلات زیاد است، لذا باید برای «ایران» همه باهم همکاری کرده و مسائل و مشکلات را با تبادل نظر حل کنیم.

پایگاه خبری جماران: روز چهارشنبه، جلسه جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای عالی سیاستگذاری، فراکسیون امید و جمعی از مستقلین اصلاح‌طلب حضور داشتند. 

بالاخره آقای رئیس‌جمهور فرصت کرد با اصلاح‌طلبان ملاقات کند

محمد نعیمی پور در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه ماه‌ها بود که ملاقاتی میان افرادی از اصلاح‌طلبان و آقای رئیس‌جمهور برقرار نشده بود، این ملاقات از این حیث موجب خشنودی و خوشحالی بود که بالاخره آقای رئیس‌جمهور فرصت کرد و چنین ملاقاتی را در برنامه‌های خود منظور نمود. البته جا دارد که از آقای ربیعی«وزیر سابق کار» تشکر کنم که این روزها تلاش می کند تا ملاقات‌هایی را میان گروه‌های سیاسی و برخی گروه‌های مرجع با آقای روحانی برقرار کند تا رئیس‌جمهور به طور مستقیم از نظرات آنها بهره‌مند شود.

وی افزود: این جلسه اولین ملاقات از سلسله ملاقات هایی بود که آقای ربیعی مدنظر داشت. بنابراین برگزاری جلسه میان اصلاح‌طلبان و آقای روحانی از این جهت امری مثبت بود. اما می توان درباره دستور جلسه به اختصار گفت که آقای روحانی می خواست بگوید که شرایط سخت و مشکلات زیاد است، لذا باید برای «ایران» همه باهم همکاری کرده و مسائل و مشکلات را با تبادل نظر حل کنیم.

رئیس جمهور باور دارد که همکاری برای حل بحران‌های فعلی بسیار موثر است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: رئیس جمهور باور دارد که همکاری برای حل بحران‌های فعلی بسیار موثر است. رئیس‌جمهور همین‌طور درباره برجام و خروج از آن و راجع به این موضوع که اگر دولت مساعی لازم را انجام نمی داد، شاید با یک جنگ مواجه می شدیم، صحبت کرد. آقای روحانی همچنین درباره وضعیت ارز توضیحاتی را ارائه داد که این توضیحات شاید می توانست پاسخ به سوالات و ابهاماتی باشد که از سوی مردم و نخبگان مطرح می شود.

وی بیان کرد: برخی از این موارد را باید آقای رئیس‌جمهور به تشخیص خود مطرح کند و بازگو کردنش از سوی حاضرین از آنجا که ممکن است دارای محتوایی طبقه بندی شده باشند، صحیح نیست. لذا من خودم را مجاز به بازگو کردن حرف‌های رئیس‌جمهور در این باره نمی دانم. اعضایی که در جلسه حاضر بودند، منتخبی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، فراکسیون امید و برخی افراد مستقل بودند.

حرف‌هایی که در این جلسه مطرح شد جدید نبود

نعیمی پور اظهارکرد: این مجموعه به نحوی مطالباتی را که در فضای مجازی مطرح بوده یا از سوی گروه‌های مختلف و نخبگان طرح شده را بیان کردند. بسیاری از مواردی که از سوی افراد حاضر در جلسه مطرح شد، برای آقای روحانی موضوع جدیدی نبود. چرا که یقیناً آقای روحانی از طریق دفتر و مسئولین رسانه‌ای خود در جریان این مسائل قرار می گیرد و حتی ممکن است که بسیار بیشتر از مسائلی که در آن جلسه مطرح شد، در جریان باشد. بنابراین حرف‌هایی که در این جلسه مطرح شد جدید و قابل توجه نبود.

وی اظهار داشت: برخلاف برخی دوستان که حرف‌های مطرح شده به رئیس‌جمهور را صدای مردم می دانستند، من چنین نظری ندارم. این صدای اصلاح‌طلبانی بود که در همین حد مایه دارند و راهکار و روشی ندارند که بخواهند در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح کنند. کسانی که به عنوان سیاستمدار در کشور هستند باید بدانند که آقای رئیس جمهور با چه گرفتاری هایی روبه رو است و راه‌حل‌هایی ارائه کنند.

مشکل اساسی در این جلسه این بود که اصلاح‌طلبان به دنبال این نبودند تا اعتمادی میان خود و رئیس جمهور برقرار کنند

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه گفت: یکی از مسائلی که اعضای حاضر و رئیس‌جمهور مطرح کردند، بحث اعتماد عمومی بود. بدین معنا که تا زمانی این اعتماد عمومی برقرار نشود بسیاری از مشکلات پابرجا خواهد بود. زیرا هرقدر هم توضیح داده شود بازهم مردم به دلیل بی اعتمادی که دارند و همچنین نخبگان، نمی توانند بپذیرند. آقای رئیس‌جمهور، حکومت و دولت نیاز به این اعتماد دارند. جسته و گریخته برخی اعضای جلسه به این موضوع اشاره کردند، اما پاسخی داده نشد.

وی افزود: مشکل اساسی در این جلسه این بود که اصلاح‌طلبان به دنبال این نبودند تا اعتمادی میان خود و رئیس جمهور برقرار کنند و بتوانند مسائل را همسو مطرح کرده تا کسی آنقدر ابهام نداشته باشد که مسائل متفاوت را در ساحت عمومی مطرح کند و موجب ابهامات و سرکشی‌ها در مجموعه شود. لذا علیرغم اینکه آقای رئیس‌جمهور درست شروع کرد و بحثش درباره نجات ایران بود، اما جمع به این موضوع توجه کمتری کرد و متاسفانه در این زمینه که چرا بعد از انتخابات 96 میان رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان نقار ایجاد شده یا چه اتفاقی افتاده که اعتماد اصلاح‌طلبان به آقای رئیس‌جمهور به شدت کاهش پیدا کرده؟ صحبتی مطرح نشد.

تنها دستاورد جلسه اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور، تشکیل کارگروه توسط عارف بود

نعیمی پور در ادامه گفت: به نظر می رسد که آقای ربیعی بهتر است جلسه ای مجدد با دستور جلسه ای مشخص برگزار کنند تا در این زمینه صحبت شود. البته برخی اصلاح‌طلبان که نگاهی حداقلی به موضوعات دارند، از اینکه جلسه به خوبی برگزار شد و تلخ کامی ایجاد نشد بسیار خوشحال  هستند. من فکر می کنم کسانی که دور این میز بودند به اندازه کافی سیاست را تجربه کرده اند که این گونه جلسات را تلخ نکنند.

جایگاهی هم که امروز برای اصلاح‌طلبان وجود دارد، صرفاً به دلیل حضور آقای خاتمی است. ایشان سرمایه و آبروی خود را در اختیار اصلاح‌طلبان گذاشته، در حالی که اصلاح‌طلبان قدر این حمایت را نشناختند.

وی بیان کرد: تنها دستاورد جلسه چهارشنبه این بود که آقای رئیس‌جمهور از آقای عارف خواستند که کارگروهی تشکیل شود و قرار بر این شد تا آقای واعظی نیز در این زمینه همکاری کند. برداشت من این است که معمولاً کارگروه زمانی ایجاد می شود که ما نمی دانیم چه خواسته ای از همدیگر داریم و احتمال می دهیم که این کارگروه بتواند کارساز باشد. اما تجربه نشان داده که با گرفتاری های اشخاصی که مسئولیت دارند، علی القاعده کارگروه بلاموضوع شده و نتایجی به دنبال نخواهد داشت.

این جلسه دستاورد چندانی نداشت

نعیمی پور گفت: درواقع پیشنهاد رئیس جمهور در این باره بیشتر شبیه یک دلداری بود که به مجموعه داده شد و اعضاء از آن خشنود شدند. به نظر می رسد که آقای رئیس‌جمهور اشتباه بزرگی در این سال‌ها کرده، چرا که وقتی اصلاح‌طلبان با گرفتن یک دلداری هم راضی و خشنود هستند، بهتر بود که ایشان هر 6ماه یکبار اصلاح‌طلبان را جمع می کرد و به آنها دلداری می داد تا آنها به خاطر همان هم که شده فضا را ملایم‌تر پیش برند. به هر حال با اینکه از چنین جلسه ای استقبال می‌کنم، اما به نظر می رسد که دستاورد چندانی نداشت.

وی گفت: ما از سال 91 علیرغم مشکلاتی که در سال 88 ایجاد شده بود، تصمیم گرفتیم در انتخابات به کسی توجه کنیم که شانس پیروزی بیشتری داشته باشد و در نهایت به حسن روحانی رسیدیم، برای نجات ایران به میدان آمدیم و همه تلاش خود را به کار بستیم. همین طور سال 96 نیز با همین رویکرد وارد انتخابات شدیم.

رئیس جمهور باید آسیب شناسی کند که چرا رفتارش در عرض 10 روز متغیر شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اما آقای روحانی به دلایلی که توضیح داده نشد، فندانسیون کار خود را در دولت دوم بر این مبنا قرار داد که صاحبان قدرت را مورد ملاحظه قرار دهد، در حالی که بسیاری از مردم گمان می کردند آقای روحانی می تواند مفرهایی ایجاد کند که مشکلات کشور را کمتر کند.

وی بیان کرد: اینکه رئیس‌جمهور به اینکه باید برای ایران کاری کرد اشاره می کند، موضوعی جدید نبوده و در واقع اصلاح‌طلبان همواره در این زمینه پیش قدم بودند. اما رسیدن به وضعی مطلوب با لابی سیاسی و گفت و گوهای دیپلماتیک به جایی نمی رسد. آقای رئیس‌جمهور باید آسیب شناسی کند که چرا در مجلس روی آقای لاریجانی سرمایه گذاری و به فراکسیون امید بی اعتنایی کرد و آسیب شناسی کند که چرا رفتارش در عرض 10 روز متغیر شد و این موضوع را به جامعه القاء کرد که رای مردم را پاسداری نمی کند؟

اصلاح طلبان باید حرفی برای گفتن داشته باشند و راه حل ارائه دهند

نعیمی پور گفت: آقای رئیس‌جمهور باید پاسخ این برداشت عمومی را به خوبی می داد. انتصابات ایشان نیز کاملاً  گویای این بود که دولت را سیاستی دیگر افتاده و نه سیاستی که در ایام انتخابات بود. لذا برای حل موضوعات، اولاً اصلاح طلبان باید حرفی برای گفتن داشته باشند و راه حل ارائه دهند. توصیه یا نق زدن و فضایی که از آن بوی سهم خواهی بلند شود، چاره ساز نیست. تا زمانی که اصلاح‌طلبان به چنین نتیجه ای نرسند؛ در میان حکومت، مجموع جامعه و افکار عمومی جایگاهی پیدا نخواهند کرد.

وی افزود: جایگاهی هم که امروز برای اصلاح‌طلبان وجود دارد، صرفاً به دلیل حضور آقای خاتمی است. ایشان سرمایه و آبروی خود را در اختیار اصلاح‌طلبان گذاشته، در حالی که اصلاح‌طلبان قدر این حمایت را نشناختند. آقای روحانی باید برای نجات ایران همه افکار و نظرات را ببیند و حالا که در میدان بسیار سنگین و پرمخاطره قدم گذاشته، به خاطر کشور و مردم ریسک پذیر باشد و توجه خود را به مصلحت کلی ایران معطوف دارد.

برخی اصلاح‌طلبان می گویند که ما برای دعوا کردن نیامده بودیم. این حرفی درست است، اما برای مصالحه هم نیامدیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: برخی اصلاح‌طلبان می گویند که ما برای دعوا کردن نیامده بودیم. این حرفی درست است، اما برای مصالحه هم نیامدیم. اگر قرار بر مصالحه بر سر منافع کشور و مردم باشد به نظر من اصولگرایان در این جهت بهتر از سایرین عمل می کنند.

وی در پایان گفت: به طور مشخص اعضای حاضر در این جلسه اشاره ای به راهکارهای آقای خاتمی نکردند، اما برخی از موارد مطرح شده در این جلسه جزو 15 راه‌کار آقای خاتمی بود. به نامه 300 امضاء اساتید دانشگاهی نیز در راستای برون رفت از بحران اشاره شد، اما چندان مورد توجه قرار نگرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.