به گزارش خبرنگار ایرنا،31 شهریور به عنوان سالگشت یورش دشمن بعثی جنگ تحمیلی و از این سو مقطع آغاز هشت سال دفاع مقدس است .
هفته دفاع مقدس مقطعی معتنم برای فرصتی برای یاد و یادآور روز و روزگارانی مشحون از حماسه سرخ است باید ان را مغتنم دانست ، و ایلام ، به عنوان موزه گسترده دفاع مقدس خاطره ها از آوردو معراج خونین فرزندان برجسته این آب و خاک در خود نهان دارد.
430 کیلومتر مرز استان ایلامبا کشور همسایه در جریان هشت سال دفاع مقدس شاهد و میدان عملیات های کوچک و بزرگ زیادی همچون فتح میمک، فتح مهران، حادثه ورزشگاه چوار، بمباران سال 64 ایوان، واقعه کوشک و سارات ایوان و ... بود که البته هیچ کدام انها راه به تقویم رسمی و آیینی کشور نبرده اند .
اولین تجاوز نظامی عراق بعد از پیرزی انقلاب اسلامی در تاریخ 13/1/1358 به مهران صورت گرفت و مهمترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از 19 تا 24 شهریور 1359 در منطقه میمک به وقوع پیوست.
ایلام محل انجام عملیات های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر و ذوالفقار است که طنینی حماسی در اذهان ایرانیان دارد همانطور که اوردگاه های قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی،رودخانه دویرج، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک زبیدات ،دویرج و بانروشان نام های اشنایی برای بسیاری از اهالی کشور هستند.
اولین تجاوز نظامی عراق به مرز های ایران اسلامی تنها 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیزدهم فرودین سال 58 به مهران صورت گرفت همانطور که مهم ترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از 19 تا 24 شهریور 1359 در منطقه میمک شهرستان ایلام رخ داد.
مهران در دوران جنگ هشت بار دست به دست و به ترتیب اشغال و ازاد شد تا جایی که گزارش شده است شش هزار نفر از رزمندگان اسلام در مهران به افتخار شهادت نائل آمدند.
اگرچه ایلام در هشت سال دفاع مقدس در سه محور میمک، مهران و دهلران با نیروی نظامی عراق در نبرد بود اما بیشترین تلفات جنگ مربوط به پایمردی مردمانی است که هشت سال یورش بی انقطاع بمب افکن ها را به شهرهای مختلف استان تاب اوردند و اما شهرها را به عنوان پشت جبهه و محل اسایش و امنیت رزمندگان خالی ومتروکه نکردند.
دفاع مقدس برای اهالی ایلام نه فقط دفاع از مرزهای کشور که دفاع از خانه وکاشانه به معنای دقیق کلمه بود که جنگ و زندگی روزمره درکمترین فاصله جغرافیایی در این استان جریان و پیوند داشت و برای اهالی ایلام مفاهیم مقاومت ،دفاع و شهادت تنها در این محورها مصداق نمی یافت که بیشترین علت شکل گیری جمعیت 50 هزار نفری ایثارگران استان ایلام مربوط به حماسه پایمردی هشت ساله در برابر یورش بی انقطاع بمب افکن هایی است که تخلیه پشت جبهه میانی از مردم را در دستور کار قرار داده بود.
مناطق مسکونی و تجاری ایلام به خصوص در مرکز استان 360بار آماج حمله بمب افکن های هوایی دشمن قرار گرفت که البته دستور کار اهریمن بلا اثر ماند و مردم با وجود بمباران مکرر پشت جبهه و محل آسایش و امنیت رزمندگان را خالی و متروکه نکردند .
واکاوی ان روز و شب های بمب آگین شاید ضرورت بداشت جان وروان اهالی باشد در آن لحظات ترس و دلهره که صدای آژیر قرمز به صدا در می آمد و وضعیت اضطراری اعلام می شد و شهر در خاموشی فرو می رفت، همه دست زن و بچه های خود را می گرفتند و روانه کوه و بیابان اطراف می شدند.
روزهایی که هر بار صدای موشک باران یا غرش هواپیماهای جنگی می آمد و هر کسی دست بچه اش را می گرفت و در کوه و بیابان می دوید و شاید تکه های بدن عزیزش در برابر چشمانش را نظاره می کرد در نظر خیلی ها سکانسی از یک فیلم جنگی باشد اما قرار گرفتن در آن شرایط سخت جنگ و آن روزهای دهشتناک خاطره ای دردآور از واکاوی روزهای سخت جنگ است که باید تا پای مرگ بروی و تاب بیاوری.
روزهای سخت و شب های بمباران که با پای پیاده لنگه کفشت پاره می شد و تو پای پیاده باید درد تیغ و سنگ را به جان بخری و دم برنیاوری نشاید که دل مادرت ریش شود زیرا توان بر دوش کشیدنت را نداشت و تو تنها باید تحمل می کردی و تحمل شد، االی ایلام که و روزهای پر مشقت آوارگی را تاب آورده اند اکنون زنده اند و به گونه ای دیگربا مشکلات مواجه اند.
نبود زیرساخت های مناسب ریلی و جاده ای ، نداشتن زیرساخت های توسعه و نداشتن امکانات تفریحی و نشاط که امید به زندگی را افزایش دهد و نبود شغل مناسب و نداشتن امکانات رفاهی خوب همه کمبودهایی است که باز مردم می بینند به پاس همه ارزش های والای انقلاب دم بر نمی آورند تا نشاید خللی بر امنیت و اتحاد و آرامش در کشورمان وارد شود.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.