آیت الله سید احمد خاتمی چهارشنبه شب در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) افزود: سیدالشهدا (ع) 2 سفارش مهم کرده اند یکی این که از ظلم به کسی که جز خدا پناهی ندارد بترسیم و دیگر آن که بر روی حرف و حرکت حق، صبر و ایستادگی کنیم اگر چه تلخ باشد.
وی اظهار داشت: سفارش بر ایستادگی و صبر در راه حق، نسخه نجات بخش امروز نظام اسلامی ماست و این وعده خداوند است که می فرماید اگر صبر و تقوا پیشه کنید حیله دشمنان به شما ضرری نمی رساند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه گفته می شود حضرت امام حسین (ع) در شب عاشورا با عمر سعد مذاکره کردند، تفسیر نادرستی است زیرا مذاکره نوعی بده بستان است در حالی که حضرت امام حسین (ع) آن شب فقط عمر سعد را نصیحت کردند.
آیت الله خاتمی افزود: مذاکره با دشمن و کوتاه آمدن از اصول با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست و فرهنگ حسینی فریاد 'هیهات من الذله' است.
وی اظهار داشت: از درسهای عاشورا اهمیت حق الناس است که حتی موجب محرومیت افراد از بودن در رکاب امام زمان خود می شود چرا که حضرت امام حسین (ع) صبح عاشورا به یکی از یاران خود فرمودند با صدای بلند جار بزند که کسی که حق الناس بر گردن دارد نمی تواند همراه با من بماند.
امام جمعه موقت تهران گفت: حق الناس تنها به امور مادی و اقتصادی خلاصه نمی شود بلکه به عنوان مثال اگر انسان هر خبر دروغی را که در باره افراد شنید بلافاصله منتشر کند، نوعی حق الناس بر گردن دارد.
وی افزود: حضرت امام حسین (ع) و یارانش صبح عاشورا دست کم هشت مرتبه سپاهیان یزید را نصیحت و موعظه کردند لذا از درسهای دیگر عاشورا آن است که باید تلاش و آرزوی ما هدایت انسانها باشد.
آیت الله خاتمی اظهار داشت: از درسهای دیگر عاشورا اقامه نماز اول وقت است چنانکه حضرت امام حسین (ع) در ظهر عاشورا چنین کرد و خدا را شکر می کنیم که این سنت حسینی در کشور ما به صورت باشکوه برگزار می شود که بسیار ستودنی است.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.