به گزارش ایرنا ، سوگواران در حالیکه سینه و زنجیر می زنند با حرکت از محله های مختلف در گلزار شهدا و آرامستان شهرها و روستاها حضور می یابند.
آنها در حالیکه در مظلومیت امام حسین (ع)، فرزندان و یاران با وفای آن حضرت عزاداری می کنند با حرکت در اطراف قبر اموات ، خصوصا کسانی که یکسال اخیر درگذشتند یادشان را گرامی می دارند.
در گذشته آیین پرسه زنی بر خلاف زمان حال در منزل کسانی که یک سال قبل فوت کرده بودند، برگزار می شد که امروزه حضور گسترده جوانان همراه با توزیع غذای نذری به یاد اموات در آن دیده می شود.
در برخی مناطق استان، آیین پرسه زنی تا اقامه نماز مغرب و عشا ادامه دارد، سپس مردم و هیات های مذهبی با حضور در مساجد در سوگ سالار شهیدان عزاداری می کنند.
در استان یزد علاوه بر آیین پرسه زنی، نخل برداری، علم برداری، شبیه گردانی، تعزیه خوانی، جوش دوره، سینه زنی ، زنجیرزنی، اطعام عزاداران و آیین جوانان عاشورایی و مراسم شیرخوارگان حسینی نیز برگزار می شود.
یکی از مهمترین مراسم‌ عزاداری محرم نخل‌گردانی یا نخل برداری است که هر سال با شکوه تر از سال قبل با حضور گسترده مردم در شهرستان های ابرکوه، یزد، اشکذر، میبد، اردکان، تفت، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم برگزار می‌شود.
در یزد، نخل را به شکل تابوت نمادین سیدالشهدا (ع) یا نمادی از یکی از شهدای کربلا آذین بندی می کنند، این نخل از جنس چوب و به شکل برگ درخت یا سرو ساخته می شود و هیچ شباهتی به درخت نخل( خرما) ندارد ، اما به این نام معروف است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی یزد می گوید: عزاداری مردم با حضور اقشار مختلف مردم و هیات های مذهبی در 21 شهر استان و روستاها برگزار می شود که « پرسه زنی » یکی از آنهاست.
حجت الاسلام علی کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مراسم در کنار برنامه های دیگر در روز تاسوعا با هدف یادبود شهدا و اموات برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: هر یک از آیین ها و برنامه های عزاداری ماه محرم فلسفه ای دارد و نسل به نسل منتقل شده و در ترویج فرهنگ عاشورا و درس های آن به جوانان تاثیر دارد.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، افزون بر یکهزار و 500 هیات مذهبی دارد و مردم این استان سه هزار و 850 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که در 327 گلزار مدفون هستند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.