به گزارش ایرنا، همه ساله آیین ویژه تاسوعای حسینی در رثای شهادت و مظلومیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) در جمع شیعیان جهان برگزار می شود و مردم عزادار با ذکر مصائب و دلاوری های آن حضرت در دشت کربلا به سر و سینه زده و اشک ماتم می ریزند.
این آیین که قرن ها سابقه دارد، برای یادآوری وفاداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) در دشت کربلا و ردّ امان نامه شمر برگزار و در آن بسیاری از وقایع روز تاسوعا و همچنین واقعه شهادت و قطع کردن دستان حضرت ابوالفضل (ع) بیان می شود.
مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه نیز همچون دیگر شهرهای آذری زبان، همزمان و همگام با دیگر مناطق ایران و شیعیان جهان، آیین عزاداری حضرت ابوالفضل (ع) را از شب تاسوعا آغاز کرده و در صبح نهمین روز از ماه محرم تا بعد از ظهر این روز ادامه می دهند.
در این عزاداری ها که بسیاری از مردم با نیت بهره مندی از فیوضات معنوی تاسوعای حسینی در آن شرکت می کنند، بساط نذری در کنار عزاداری های حسینی خودنمایی می کند و جمع کثیری از مردم ارومیه که حتی اهل تسنن و مسیحیان نیز در بین آنها دیده می شود، با ذکر لقب باب الحوائج حضرت ابوالفضل (ع)، به دنبال ادا شدن حاجات خود هستند.
ارمنی ها و آشوری ها از جمله عزاداران روز تاسوعای حسینی به ویژه در محله مهدی القدم ارومیه به شمار می روند و با سینه زنی، زنجیرزنی و پخش نذری، در این سوگواری سهیم می شوند.
اقدس بهشتی از جمله بانوان ارومیه ای است که در این مراسم نذری پخش می کند؛ او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز به عشق حضرت ابوالفضل (ع) در این مراسم نذری می دهم زیرا توسل به آن حضرت موجب قبولی حاجتم شده است.
وی افزود: عشق به آل الله به ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) در بین مردم آذری زبان جایگاه ویژه ای دارد و ما نیز حاجات خود را از این شخصیت والامقام و باب الحوائج طلب می کنیم.
وی اضافه کرد: حضرت عباس (ع) نماد وفاداری به امام زمان خود بودند و جان خود را در این راه با جانبازی تمام فدا کردند و ما نیز باید پیرو آن شخصیت بزرگوار در تبعیت از ولایت فقیه باشیم.
سینا اصغرزاده نیز که از صبح روز تاسوعا زنجیرزنی می کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: سالهاست که با نذر مادرم، در روز تاسوعای حسینی از صبح تا غروب زنجیرزنی می کنم.
وی اضافه کرد: عشق به حضرت ابوالفضل (ع) در خون و رگ مردم ایران، آذری زبان ها و شیعیان جهان موج می زند و این عشق حذف شدنی نیست.
وی بیان کرد: ایثار و فداکاری آن حضرت در مقابل دشمنان امام حسین (ع) زبانزد بسیاری از صاحب نظران در دنیای امروز است و حتی بسیاری از غیر مسلمان ها نیز به آن حضرت ارادت ویژه دارند.
این سوگوار حسینی ادامه داد: این عشق و ارادت در ارومیه به خوبی متبلور شده و بسیاری از مسیحیان به ویژه آشوری های محله مهدی القدم در این روز به سوگواری و عزاداری می پردازند.
یکی از روحانیون ارومیه ای نیز با اشاره به اینکه شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) در عالم بی نظیر است، گفت: وفاداری، ایثار در راه امام زمان خود، وفای به عهد و چشم بستن بر روی دنیا از جمله این فضایل به شمار می رود.
حجت الاسلام غلامرضا اسم حسینی اضافه کرد: باید با همه توان عشق و ارادت خود را به آن شخصیت بزرگوار نشان دهیم که در این راستا روز تاسوعای حسینی می تواند سرآمد باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که همه مردم با شناخت کافی از شخصیت والای حضرت ابوالفضل، رهرو راه نورانی امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و شهدای دشت کربلا باشند.
به گزارش ایرنا، حضرت ابوالفضل (ع) که در روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند، در روز دهم محرم /عاشورا/ سال 61 هجری قمری در حالی که 35 سال داشت، پس از رشادت در مقابل سپاه عمر بن سعد به شهادت رسید.
آن حضرت علمدار سپاه حضرت امام حسین (ع) و سقای دشت کربلا بودند.
8137
گزارش از : سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.