گزارش جی پلاس/ نتیجه جالب محققان از یک آزمایش؛

چرا میکروب‌های روده هر روز تغییر می‌کنند؟!

محققان به دنبال آن هستند تا تعامل میکروبیوم‌های روده با بدن و غذایی که می‌خوریم را دقیقا مشخص کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، میکروبیوم‌های روده، اجتماع حیاتی میکرواورگانیسم‌هایی هستند که در روده‌ها زندگی می‌کنند. محققان با مطالعه روی این میکروبیوم‌ها به دنبال آن هستند تا تعامل آنها را با بدن و غذایی که می‌خوریم، پیدا کنند. آنها به دنبال پاسخ این سؤال هستند که آیا تغییرات ایجاد شده در میکروب‌های روده با بیماری‌ها، رژیم‌غذایی یا هر دو ارتباط دارند؟

این مشکل پیچیده‌ای است که به خاطر طبیعت همیشه در حال تغییر باکتری‌های روده، مصرف موادغذایی و راه‌های تعامل این دو با یکدیگر ایجاد می‌شود.

محققان به دنبال کشف این موضوع هستند که چگونه میکروبیوم‌های روده را تثبیت کرده و اثرات رژیم‌غذایی و بیماری‌ها را از آنها جدا کنند؛ بنابراین، برای این کار به بررسی‌های دقیق‌تری برای ایجاد ارتباط بین روده و سلامت انسان نیاز دارند.

مطالعاتی در دست است که ارتباط بین ترکیبات میکروبیوم‌های روده و رژیم‌غذایی را نشان می‌دهد اما مشخص کردن ارتباط دقیق بین موادمغذی و اثرات آن روی ترکیبات میکروبیوم‌ها دشوار است.

طراحی و اجرای رژیم‌های غذایی ثابت به ویژه برای گروه خاصی از افراد سختی های بسیاری دارد. از آنجایی که نبود اجزای واحد، ترکیب وعده‌های غذایی خاص را تغییر می‌دهد و روی نمونه مدفوع هم اثر می‌گذارد، تأکید بر الگوی غذا خوردن از اهمیت بالایی برخوردار است.

معمولا در بسیاری از بیمارستان‌های دنیا غذای مایع صاف‌شده را جایگزین غذای اصلی بیماران می‌کنند و مکمل مغذی را به آنها می‌دهند. مزیت غذای مایع صاف‌شده نسبت به وعده‌غذایی از پیش‌تعیین‌شده، این است که افراد نمی‌توانند به طور اتفاقی یا عمدی از خوردن آن سرباز بزنند.

در این تحقیق، شرکت‌کنندگان سالم تنها به مدت 6 روز از این رژیم استفاده کردند. آنها می‌توانستند تا هر مدتی که بخواهند از غذای جایگزین صاف‌شده بخورند بدون این که غذا یا نوشیدنی خاصی را در کنار آب مصرف کنند. محققان بعد از سه روز، حجم زیادی از موادغذایی را به این افراد دادند تا اثرات این ماده مغذی را روی میکروبیوم‌های روده بررسی کنند.

در کمال تعجب محققان، تغییرپذیری روز به روز میکروبیوم‌های روده کم‌تر نشد و نتیجه گرفتند که این رژیم‌غذایی استانداردشده، تأثیر ایجاد پس‌زمینه‌ای ثابت را در روده ندارد. آنها همچنین دریافتند که اثرات بیشتر موادمغذی شامل فیبرها و پکتین که به مقادیر بالا مصرف می‌شوند، اثرات کمی روی ترکیب میکروبیوم‌ها داشته و هیچ اثر قابل تجدیدی روی افراد شرکت‌کننده ندارد. این بدان معناست که محرک اصلی ترکیب میکروبیوم، فیبرهای رژیمی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید