این اتهام که تاریخ آن به سال 2008 یعنی زمانی که دهباشی هنوز در ایران بوده، بازمی‌گردد، ممکن است حداکثر 20 سال زندان را برای او به دنبال داشته باشد.

به گزارش جماران؛ یک دانشجوی تحقیقات دانشگاه کویینزلند به ارسال رادار نظامی برای کمک به دولت ایران از سوی آمریکا متهم شده است.

به نقل از پایگاه خبری ای‌بی‌سی، رضا دهباشی، دانشجوی 38 ساله دانشگاه کویینزلند هیچ‌گاه پا به آمریکا نگذاشته اما به ارسال تجهیزات نظامی‌ آمریکایی‌ای به ایران متهم شده که قادر به کشف هواپیماها و موشک‌های  رادارگریز هستند.

این اتهام که تاریخ آن به سال 2008 یعنی زمانی که دهباشی هنوز در ایران بوده، بازمی‌گردد، ممکن است حداکثر 20 سال زندان را برای او به دنبال داشته باشد.

دنیل کاروانا، وکیل دهباشی امروز به دادگاه گفت که موکلش با برخورداری از یک "بورس تحصیلی فوق العاده" دوره دکترای خود را در دانشگاه کویینزلند سپری و بر روی دستگاهی برای تشخیص سرطان پوست کار می کند.

دهباشی روز پنجشنبه دستگیر و بازداشت شد و مقامات آمریکایی به دنبال استرداد او به آمریکا برای رسیدگی به شش اتهام او هستند.

بر اساس اسناد دادگاهی، دهباشی با اتهاماتی از توطئه تا ارسال تقویت کننده های ویژه ای که طبق فهرست مهمات آمریکا جزء تجهیزات دفاعی محسوب می شوند، مواجه است.

دولت آمریکا مدعی شده است که این تقویت کننده ها از سوی شرکت های آمریکایی تولید شده‌اند.

 اتهام دیگر دهباشی "کمک و مشارکت در صادر کردن تجهیزات نظامی از آمریکا به ایران" است.

درخواست آزادی دهباشی به قرار وثیقه پیش از جلسه 25 اکتبر دادگاه برای تصمیم گیری درباره استرداد او، رد شد.

وکیل مدافع این متهم به دادگاه گفت که بورس تحصیلی موکلش، عدم سوء سابقه او و روابطش با جامعه برخی از دلایلی هستند که به موجب آن ها، دهباشی باید به قرار وثیقه آزاد شود.

باربارا تینان، دادرس این دادگاه اظهار کرد: از نظر من در این باره هیچ مساله غیرعادی ای وجود ندارد. حتی بدون درنظر گرفتن این واقعیت که تحصیلات او می تواند برای جامعه سودمند باشد، او یک دانشجوی دارای بورس تحصیلی و مشغول تحصیل در مدارج عالی است.

با این حال این دادرس افزود: استرالیا کاملا تمایل دارد که بر اساس الزاماتش طبق پیمان های این کشور، شخصی را تسلیم کند. در شرایطی که بیشتر جرایم، فراملیتی هستند، عدم مشارکت در همکاری های بین المللی فاجعه بار خواهد بود. اگر سایر کشورها استرداد متهمان از استرالیا را فاقد ارزش قلمداد کنند، ممکن است استرالیا برای مجرمانی که در سایر کشورها مرتکب جرایم سنگینی شده اند، به پناهگاهی تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.