دبیرکل خانه پرستار:

استخوان‌های پرستاران در حال خُرد شدن است

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی گفت: استخوان‌های پرستاران زیر فشار کاری در حال خُرد شدن است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد شریفی‌مقدم نسبت به سیاست‌ها و تصمیمات نادرست وزارت بهداشت در قبال پرستاران انتقاد کرد و گفت: متأسفانه وزارت بهداشت در استفاده از پرستاران طرحی، محدودیت قائل شده به طوری که از تمدید مدت اجرای طرح آنها خودداری می‌کند.

وی با اعلام اینکه مدت اجرای طرح پرستاری دو سال است، تأکید کرد: در گذشته وقتی طرح پرستاری به پایان می‌رسید، حداقل برای یک سال دیگر طرح آنها را تمدید می‌کردند ولی در حال حاضر وزارت بهداشت به رغم کمبود نیروی پرستاری، از تمدید همکاری پرستاران طرحی خودداری می‌کند.

دبیرکل خانه پرستار همچنین از عدم پذیرش پرستاران شرکتی و همچنین جذب قطره‌چکانی نیروهای پرستاری و عدم استخدام پرستاران پیمانی و قراردادی به عنوان محدودیت‌های وزارت بهداشت برای رفع کمبودهای نیروی پرستاری، نام برد و افزود: چنین وضعیتی در پرستاری به مثابه سدی پرآب می‌ماند که آن سوی آن، با خشکسالی مواجه هستیم.

شریفی‌مقدم با عنوان این مطلب که درهای وزارت بهداشت برای جذب هزاران فارغ‌التحصیل پرستاری یا منتظر اجرای طرح پرستاری بسته شده است، تأکید کرد: با چنین سیاست‌هایی، نیروهای شاغل پرستاری که به تدریج بازنشسته می‌شوند، هیچ‌ جایگزینی ندارند و در نتیجه آن شاهد فشار سنگین کاری بر نیروهای شاغل هستیم.

وی ادامه داد: چنین شرایطی باعث شده شاهد افزایش بیماری‌های شغلی در بین گروه‌های پرستاری و همچنین افزایش خطاهای پرستاری که ناشی از کمبود نیرو است، باشیم.

دبیرکل خانه پرستار در عین حال از پرداخت نشدن معوقات پرستاران شاغل انتقاد کرد و افزود: درحالی‌که پرستاران یک سال است معوقات خود را دریافت نکرده‌اند، مشخص نیست وزارت بهداشت و دولت چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت پرستاری دارند.

شریفی‌مقدم با عنوان این مطلب که مسئولان دولت عنوان می‌کنند حرفی از ناامیدی در جامعه نباید مطرح شود، اظهار داشت: وقتی تمام سیستم پرستاری دچار مشکل است و به رغم تلاش‌های شبانه‌روزی آنها در مراکز درمانی، مشخص نیست چگونه باید حرف از امید زد؛ درحالی‌که پرستاری از تمام مزایا و امتیازات شغلی محروم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به وزارت بهداشت و معاونت‌های توسعه و درمان این وزارتخانه هشدار می‌دهیم جهت حفاظت از سلامت مردم باید به فکر رفع مشکلات پرستاری باشند، زیرا در حال حاضر به رغم تلاش‌های شبانه‌روزی که پرستاران در مراکز درمانی انجام می‌دهند، مردم از حداقل‌ مراقبت‌های پرستاری محرومند.

 

دیدگاه تان را بنویسید