پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سالروز نامه تاریخی امام خمینی به میخائیل گورباچف؛

امام به فرستاده ویژه رئیس جمهوری شوروی چه گفتند؟+فیلم

پایگاه خبری جماران: در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.

امام خمینی در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرتهای برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوریهای این کشور، هنوز برقرار بود.

نامه تاریخی امام خمینی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از آیت الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم مرضیه حدیده چی  دباغ، 13دی 1367در مسکو به گورباچف تحویل داده شد.

متن کامل نامه و پاسخ گورباچف را اینجا بخوانید.

در تاریخ صبح 7 اسفند 1367 (19 رجب 1409‌)، ادوارد شواردنادزه (وزیر امورخارجۀ شوروی)ضمن تسلیم پیام کتبی میخائیل گورباچف‌‎ ‎‌به امام امت محتوای این پیام را به استحضار امام خمینی رساند.

در این دیدار آقایان  ولایتی، علی اکبر (وزیر امورخارجه)‌‎ ‎‌ـ لاریجانی، محمدجواد ـ نوبری، علیرضا (سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی)‌ نیز حضور داشتند.

در پایان، فرستادۀ ویژۀ رهبر شوروی گفت: این بود محتوای اصلی پیام آقای گورباچف.‌

‌‌     ایشان بهترین آرزوها و سلام خود را به جنابعالی می رسانند.‌

‌‌     ایشان خواهان طول عمر جنابعالی به نفع و سعادت ملت ایران هستند.‌‌]‌

‌‎     ‎‌ان شاءالله سلامت باشند، ولی به ایشان بگویید که من می خواستم جلوی شما یک‌‎ ‎‌فضای بزرگتر باز کنم.‌

‌‌[‌‌در خاتمه حضرت امام فرمودند:‌‌]‌‌ من می خواستم دریچه ای به دنیای بزرگ، یعنی دنیای بعد‌‎ ‎‌از مرگ که دنیای جاوید است را برای آقای گورباچف باز نمایم و محور اصلی پیام من‌‎ ‎‌آن بود.‌‎[1]‎‌ امیدوارم بار دیگر ایشان در این زمینه تلاش نمایند.‌

‌‌[‌‌حضرت امام از خروج نیروهای شوروی از افغانستان استقبال کردند، و بر حُسن همجواری و توسعۀ‌‎ ‎‌مناسبات قوی در ابعاد مختلف در مقابله با شیطنتهای غرب و خروج نیروهای بیگانه از خلیج فارس‌‎ ‎‌تأکید و آرزو کردند تا مردم شوروی و ایران همیشه در صلح و آرامش زندگی کنند.‌‌]‌

‌‎ ‎

1- اشاره به پیام معروف امام خمینی خطاب به گورباچف 11 / 10 / 1367 که در آن فروپاشی کمونیسم را پیش بینی کرده و نسبت به درغلتیدن روسیه به دام سرمایه داری غرب و امریکا هشدار داده اند.

منبع: صحیفه امام خمینی، جلد21، 301

 جماران، به مناسبت سی امین سالروز ارسال نامه تاریخی امام خمینی، فیلم کامل این دیدار را منتشر می کند:

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    واقعا ممنون
    خیلی گشتم دنبال فیلم کامل این دیدار
    آب در کوزه بوده

    پاسخ