زندگی نامه علی صالح آبادی

خلاصه مطلب:

علی صالح‌آبادی زاده سبزوار در سال 1335، فعالیت سیاسی خود را از 15 سالگی و در دوره دبیرستان آغاز کرد. وی به دلیل همین فعالیت‌ها در سال 1356 هنگامی که دانشجو بود، توسط ساواک در میدان اعدام تهران دستگیر و در دادگاه نظامی به 3 سال حبس محکوم و در آستانه پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد.

وی دانش‌آموخته کارشناسی در رشته مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تبریز و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی از دانشگاه مفید است.

صالح‌آبادی سیاستمدار انقلابی و اصلاح‌طلب است و یکی از پیشتازان جنبش اصلاحی دانشجویی در قبل و بعد از انقلاب بوده است.

وی یکی از بنیان‌گذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، انجمن اسلامی مهندسان ایران، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو شورای عالی حزب همبستگی است.

بیش از 4 سال دبیرکل کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بوده است.

5 سال مدیر مسئول روزنامه همبستگی بوده و توسط صفار هرندی وزیر وقت ارشاد وقت از این سمت برکنار شد.

این چهره اصلاح‌طلب، در دوره جنگ مشاور نخست‌وزیری، دبیر ستاد بسیج اقتصادی کل کشور و مدیرکل هماهنگی در امور اقتصادی و بازرگانی نخست‌وزیری بوده و در دولت میرحسین موسوی «معاون سیاسی، اداری، مالی و امنیتی استانداری خراسان» بوده است.

به دلیل عملکرد مثبتی که در استان خراسان بزرگ داشت، مردم مشهد او را به عنوان نماینده خود در مجلس سوم برگزیدند. او در مجلس عضو کمیسیون سیاست خارجی بود و نطق‌های تندی درباره اوضاع و احوال کشور ایراد می‌کرد، به همین دلیل پس از اتمام دوره نمایندگی در دولت سازندگی و در زمان علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات در 18 خرداد 1371 بازداشت شد و چهار ماه و نیم در سلول انفرادی به سر برد.

صالح‌آبادی در دولت اصلاحات مشاور وزیر مسکن و شهرسازی، رئیس شورای فناوری ساختمان کشور، معاون پشتیبانی و امور مجلس وزارت تعاون، عضو و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت مادرتخصصی نگهداری و تجهیز اماکن ورزشی کشور و عضو گروه مشاورین رئیس جمهور خاتمی بوده است.

دو اثر به نام‌های «تبعید روزها» و «بازگشت به نقطه صفر» از جمله آثار مکتوب او است.

این فعال فرهنگی، 10 سال است که مدیر مسئول روزنامه سراسری اصلاح‌طلب ستاره صبح است. وی 17 سال است که شنبه‌ها ستون ثابت دارد و هر شنبه یادداشت‌های تحلیلی و تفسیری در زمینه وقایع و مسائل روز می‌نویسد.

مقالات