زندگی نامه سید حسن خمینی

متولد:
1351-05-01
خلاصه مطلب:

1- تولد و نسب خانوادگی

دقیقا 70 سال پس از تولد حضرت امام خمینی (س)، یکی از نوادگانش پا به عرصه هستی نهاد که به سفارش ایشان نام حسن برایش انتخاب شد. این نوزاد در تاریخ 1351/5/1 در شهر قم دیده به جهان گشود. پدر و مادرش هر دو از سلسله جلیله سادات و از صاحب نام ترین خانواده های علمی ایران به شمار می آمدند.

مادرش سیده فاطمه طباطبایی صبیه مکرمه آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی (ره) از سادات طباطبایی بروجرد است که با 33 واسطه نسب به حضرت امام حسن مجتبی می رساند و در شجره نامه ایشان نسبت خویشاوندی با علامه بحر العلوم (قده) هم دیده می شود. مادر فاطمه هم که صدیقه نام داشت فرزند آیت الله العظمی سید صدر الدین صدر (ره) از مراجع ثلاث و نوه آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی (قده) از مراجع عظام وقت بود.

پدر سید حسن، سید احمد خمینی (قده) فرزند روح الله خمینی (رض) و خانم خدیجه ثقفی (ره) دختر آیت الله میرزا محمد ثقفی از علمای به نام و اصیل تهران می باشد.


2- دوران کودکی و نوجوانی

کنار پدر بزرگ مادری، مرحوم حضرت آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی (قده) و پدر بزرگ پدری، یعنی حضرت امام خمینی (ره) سپری می کند و از مهر و محبت و ملاطفت های بی دریغ این هر دو بزرگوار بهره مند می شود. روزهای اوج انقلاب را در نجف، تهران و شور و حال دوران اقامت حضرت امام در پاریس (نوفل لوشاتو) را درک می کند.


3- تحصیلات کلاسیک

سید حسن خمینی دوران تحصیلات ابتدایی را در نجف (مدرسه علوی) شروع می کند و در مدارس 19 دی و پارس (قم) و نیکان تهران ادامه می  دهد و نهایتا این دوره را در مدرسه حبیب ابن مظاهر جماران به پایان می برد. انتخاب مدرسه اخیر به دلیل ملاحظات امنیتی صورت گرفت.

دوره راهنمایی و پایه هایی از دوره دبیرستان وی در مدرسه نیکان سپری می شود اما در سال 1366 (در سال دوم دبیرستان)، عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل می شود و درنهایت امر در سال 1369 در حالیکه سال چهارم را به طور متفرقه گذارنده بود، دیپلم ریاضی خود را اخذ می کند.


4- تحصیلات حوزوی

سفارشات مداوم حضرت امام و پدر بزرگوار سید حسن آقا بالاخره نتیجه بخش شده و ایشان در سال 1368 تحصیلات حوزوی خود را شروع می کند و چهار سال بعد یعنی یکسال قبل از فوت مرحوم سید احمد آقا (قده) رسما به لباس روحانیت ملبس می شود.

وی ابتدا در مدرسه رضویه و مدرسه کرمانیها مقدمات را خوانده و از سال 1372 به تحصیل در سطوح عالی می پردازد و تمام این مدت را در منزکلیک و کشیدن برای جابجاییل پدر بزرگ خود یعنی مرحوم سلطانی طباطبایی (قده) و تحت نظر ایشان می گذارند.

 

توضیحات :

اساتید بزرگواری که ایشان در دروس دوره های مختلف تحصیلی محضر مبارک آنها را درک کرده است از این قرار می باشد:

الف – اساتید محترم فقه و اصول

- مکاسب محرمه: آیت الله دوزدوزانی

- بیع: آیت الله پایانی (ره)، آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی (ره)

- خیارات: آیت الله استادی

- رسائل و کفایه: آیت الله استادی، آیت الله موسوی بجنوردی

 

ب- اساتید محترم فلسفه و عرفان

- منظومه حاج ملاهادی سبزواری (مقدمه قیصری؛شرح تجرید): حجت الاسلام و المسلمین اسحق نیا

- منازل السائرین: آیت الله انصاری شیرازی

- اسفار: آیت الله العظمی جوادی آملی (2 سال)

 

ج- اساتید محترم خارج فقه و اصول

- مکاسب محرمه: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) (1 سال)

- مسائل مستحدثه: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قریب 1 سال) 

- خیارات: آیت الله العظمی وحید خراسانی (3 سال)

- خمس، نکاح: حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (جمعا 5 سال)

- طهارت و خمس: آیت الله محقق داماد (6 سال) 

- اصول فقه: آیت الله محقق داماد (11 سال)

ایشان همچنین در محضر اساتید بزرگواری نظیر: آیت الله العظمی موسوی اردبیلی ،آیت الله العظمی صانعی و آیت الله مومن نیز به تلمذ نشسته است.


5- سید حسن خمینی در جایگاه مدرس حوزه علمیه

سید حسن خمینی دو سال بعد از ورود به حوزه علمیه قم (سال 1370) در مدرسه کرمانی ها تدریس مقدمات را شروع و در مدت 8 سال کتاب هایی نظیر: جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه، منطق مظفر را تدریس کرده از سال 1379 به مدت 10 سال به تدریس سطوح عالی پرداخته و در این مدت کتاب هایی نظیر: رسائل، مکاسب محرمه، بیع، خیارات و کفایه را در کارنامه فعالیت های تدریسی خود دارد و بعض این کتب را حتی 2 یا 3 بار به تدریس نشسته است.

درس فلسفه حاج سیدحسن آقا که با تدریس کتاب منظومه مرحوم ملاهادی سبزواری از سال 1385 شروع شده است، در آبان سال 1391 به پایان رسید.

تدریس خارج اصول حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از سال تحصیلی 90ـ1389 شروع شده و هم اکنون در محل مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد و کلاس درس وی از کلاسهای پررونق حوزه قم است.


6- سایر فعالیت ها

سیدحسن خمینی علاوه بر فعالیتها ومشغله های حوزوی به فراگیری علوم انسانی جدید هم اشتغال ورزیده و در ادبیات متبحر بوده و با فلسفه غرب، فلسفه اخلاق، جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و تاریخ در حد بالایی آشنایی دارد. به زبان های عربی و انگلیسی مسلط است و به کارگیری زبان انگلیسی را از ده سال پیش تقریبا پیوسته ادامه می دهد.

حاصل تلاش های سید حسن در امر تحقیق و پژوهش، کتابهایی نظیر«مبانی فقهی تنظیم خانواده»، «ده مقاله»، «دلیل راه» و کتاب ارزشمند «فرهنگ جامع فرق اسلامی» است که حاصل تلاش ده ساله ایشان در زمینه فرق و نحله های اسلامی می باشد.

وی به ورزش هم علاقمند است و همانند مرحوم پدرش درجوانی به فوتبال می پرداخته و بر تحولات ورزشی اشراف دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی از سال 1373 و به دنبال در گذشت پدربزرگوارش عهده دار تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گردید که خود مسئولیتی سنگین در کنار سایر فعالیتها بر دوش ایشان است و بدین مناسبت علاوه بر مراسم و مناسبتها،به طور معمول روز های چهارشنبه تا عصر جمعه را به این امر مهم می پردازد و بعد از مرحوم سید احمد آقا معمولا پنجشنبه شبها نماز مغرب و عشا را در حرم مطهر حضرت امام خمینی (س) اقامه می کند.


7- خانواده

پدر و مادر حجت الاسلام سید حسن خمینی هر دو از سلسله جلیله سادات و از صاحب نام ترین خانواده های علمی ایران به شمار می آمدند.

مادرش سیده فاطمه طباطبایی صبیه مکرمه آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی از سادات طباطبایی بروجرد است که با 33 واسطه نسب به حضرت امام حسن مجتبی می رساند و در شجره نامه ایشان نسبت خویشاوندی با علامه بحر العلوم هم دیده می شود. مادر فاطمه هم که صدیقه نام داشت فرزند آیت الله العظمی سید صدر الدین صدر از مراجع ثلاث و نوه آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی (ره) از مراجع عظام وقت بود.

پدر سید حسن، سید احمد خمینی (ره) فرزند روح الله خمینی و خانم خدیجه ثقفی دختر آیت الله میرزا محمد ثقفی از علمای به نام واصیل تهران می باشد.

نوه بزرگوار امام خمینی در سن 24 سالگی با سیده فاطمه فرزند گرانقدرآیت الله سید محمد موسوی بجنوری فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی از مراجع و علمای بزرگ نجف وصلت نمود. مشارالیها نوه مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی می باشد. حاصل این ازدواج 4 فرزند به نامهای سید احمد، سیده نرگس، سیده فرشته و سید محمدهادی می باشد

 

مقالات

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    حب نفس به همراه جهل موجب می شود که آدمی به خود و اعمالش مغرور گردد و به خودبرتربینی دچار شده و خود را از دیگران بزرگ تر بیابد و از باب خودستایی، بر دیگران تفاخر کند.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    منت نهادن چه به صورت مستقیم و به فرد مستحق باشد و چه به صورت غیر مستقیم، و اظهار پیش غیر، موجب نابودی عمل می شود و در هر دو صورت، شخص محسن عملش را ضایع کرده است.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    با تأمل در روایات مأثور معصومان علیهم السلام، می توان گفت برای رسیدت به عزتمندی تخلّق به این اخلاق نیکو، افزون بر طلبِ عزت از خدای متعال، باید اطاعت او را به جای آورد: «اذا طلب العزة فاطلبه بالطاعه» (غرر الحکم / 544)، و با مردم به انصاف رفتار کرد: «الا انه من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزاً» (بحارالانوار/ ج72/ ص33). نیز اگر کسی می خواهد که خوار و ذلیل نشود، باید که از تحقیر و ذلیل داشتن دیگران بپرهیزد: «من اراد لا یذَل لا یذِل» (همان/ ج8/ ص144).

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    خدای سبحان در قرآن کریم در چندین موضع دستور به ذکر نعمت ها داده است: «یا ایها الناس اذکروا نعمت الله علیکم»(فاطر/ 3). این معنا در دو آیه دیگر هم تکرارشده است (بقره/ 231 ، آل عمران/ 103)؛ ذکر نعمت و یادآوری آن افزون بر آنکه آدمی را نسبت به داشته های خود آگاه می کند و به لطف خدای رحمان و لزوم شکر مُنعم توجه می دهد، موجب آرامش روحی و رضایت و تسکین قلبی وی می شود.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    فقر به معنای نخست نیازی است که همه موجودات از باب رابطه علّی و معلولی به خدای متعال دارند و در همه موجودات مشترک است. فقر نوع دوم به معنای تنگدستی و در مقابل توانمندی و دارایی است. فقر به معنای سوم نیز نقصی روحی است و همان فقری است که در روایات از رذائل اخلاقی شمارش شده و بسیار ناپسند است و در برخی روایات با کفر دانسته همسان خوانده شده است. فقر نوع چهارم نیازمندی انسان به درگاه خدای سبحان است و به محبت و عشقِ به حضرت حق نیز تفسیر شده است.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    اگر انسان اراده اصلاح خود را داشته باشد و نیتش این باشد که عمل و نفس خود را نیکو گرداند، خدای متعالی موید اوست و در کارها موفق اش می دارد که خود فرمود: «ان یریدا اصلاحاً یوفق الله بینهما»(نساء/ 35). به عبارت بهتر باید گفت که آنچه توفیق و عونِ الهی را در پی دارد، نیتِ فرد است. در حقیقت نیتِ صحیح راه را برای موفقیت انسان هموار می کند.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    امام صادق (علیه السلام) در تفسیر «احسن العمل» در آیه شریفه «لیبلوکم ایکم احسن عملا» (هود/ 7) می فرماید: «لیس یعنی اکثرکم عملا، و لکن اصوبکم عملا و انما الاصابة خشیة الله و النیة الصادقة» (بحارالانوار/ ج 54/ ص10)؛ احسن العمل در آیه به معنای عمل زیاد نیست، بلکه عمل صحیح و درست احسن العمل است و لازمه درستی و صحت عمل، خشیت الهی و نیت صادقه است.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    لازمه نیت خالص، شناخت دقیق و ایمان قوی است. با توجه به این نکته که آنچه انسان را به کار و عمل وامی دارد، انگیزه اوست و انگیزه، تابعی از معرفت و ایمان آدمی است، پس برای به دست آوردنِ نیتِ احسن، باید به دنبال شناختِ کامل و ایمانِ خالص بود.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    در فضیلت و برتری یقین و رفعت جایگاه آن، در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «انّ الایمان افضل مِن الاسلام و انّ الیقین افضل مِن الایمان و ما مِن شیءٍ اعزّ مِن الیقین» (کافی/ ج2/ ص51)؛ ایمان از اسلام برتر است و یقین از ایمان والاتر، و هیچ چیزی عزیزتر از یقین نیست.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    توجه به این نکته ضروری است که «ایمان» با «اسلام» متفاوت است. اکثر علمای شیعه معتقدند که اسلام با اقرار زبانی ثابت می شود، خواه همراه با ولایت باشد یا نباشد. و ایمان تصدیق جمیع آنچیزهایی است که پیامبر(ص) آورده است که در این صورت ولایت هم داخل در آن است. (همان/ ص274)

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    شایسته است به این نکته التفات شود که صلوات بر پیامبر گرامی، افزون بر آنچه به اختصار گذشت، دستوری الهی است: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»(احزاب/ 56)؛ خداوند و فرشتگانش بر پیامبردرود می فرستند؛ ای مومنان بر او درود فرستید و به فرمانش گردن نهید. لیکن توجه به آیه پنجاه و ششم از سوره مبارکه احزاب، این پرسشها را به ذهن می آورد که صلواتِ خدا و صلواتِ ملائکه به چه معناست؟ و صلواتِ مومنان چگونه است؟

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- آنچه در پی می آید، پنجمین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- آنچه در پی می آید،سومین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- آنچه در پی می آید، دومین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.

  • گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛

    آنچه در پی می آید، اولین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.