به گزارش ایرنا ، سیدمصطفی داودی روز یکشنبه در نخستین سمپوزیوم( گردهمایی) تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه و افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: سهم راه آهن از حمل بار باید تا سال 1404 شمسی به 30 درصد برسد ولی با وجود تلاش های صورت گرفته این عدد در سال گذشته حدود 9 درصد حمل بار یعنی حدود 47 میلیون تن توسط شبکه ریلی کشور جابجا شد.
وی افزود: سهم حمل بار ایران در سال گذشته 47 میلیون تن بود که این عدد باید به 62 میلیون تن می‌رسید یعنی 75 درصد از برنامه راه آهن محقق شد در حالی که در استان یزد 92 درصد از برنامه های پیش بینی شده تحقق یافته است.
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با تشریح وضعیت صنعت فولاد استان یزد و میزان حمل ریلی هم اظهار داشت: صنایع فولادی از حمل و نقل ریلی کشور سهمی معادل 78 درصد دارند و این رقم هم اکنون 31.4 میلیون تن است که در افق 1404 باید به 101 میلیون تن افزایش یابد.
داوودی ادامه داد: هم اکنون تولید سالانه سنگ آهن 28 تن ، کنسانتره 16 میلیون تن ، گندله 16 میلیون تن و محصولات فولادی چهار میلیون تن در استان است که به ترتیب 6.4 ، 10.2 ، 0.6 و 0.025 میلیون تن از این تولیدات با ریل حمل شده در حالی که ظرفیت حمل ریلی موجود استان 27 تن است.
وی با بیان اینکه اتصال معادن و واحدهای فولادسازی بزرگ به شبکه ریلی نقش مهمی در تأمین مواد اولیه و حمل محصولات تولیدی دارد ، تصریح کرد: اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی ترکیه ، ارمنستان ، عراق و کشورهای آسیای میانه و مرزهای آبی کشور موقعیت ویژه ای را برای صادرکنندگان فراهم کرده است.
این مسئول ، قیمت مناسب تر نسبت به حمل جاده ، حمل با تناژ بالا ، مدیریت بهتر ، کاهش هزینه های جانبی شرکت ها ، افزایش نقدینگی به دلیل پرداخت هزینه حمل به صورت هر 2 ماه یک بار را از مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی عنوان کرد.
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با اشاره به 16 هزار مورد تلفات جانی سال گذشته جاده‌ های کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش این تعداد تلفات ، کاهش سوخت تا یک هفتم در یک تن بار با حمل ریلی و ماندگاری بیشتر آسفالت جاده ها به دلیل تردد زیاد خودرو های سنگین را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل راه آهن یزد بیان کرد: حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مکمل یکدیگر هستند و هر دو باید مورد توجه باشد ولی با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان در حوزه فولاد ، برنامه منسجمی برای توسعه ریلی به منظور صادارت این محصولات صورت نگرفته است.
داودی پیشنهاد کرد که با وجود شرایط ایده آل موجود برای ساخت خطوط فرعی ، فولادسازان ، اتصال به شبکه ریلی را قبل از بهره برداری از طرحها در دستور کار قرار دهند و این فرصت را برای حمل بارهای خود از دست ندهند.
در گردهمایی یادشده مدیرعامل شرکت تعاونی گروه تعاونی پیشگامان یزد با بیان اینکه تعداد زیاد همسایگان ، یک ظرفیت و سرمایه برای ایران محسوب می شود، گفت: اگر بتوانیم ترانزیت کالای این کشورها را به دست آوریم شاید درآمدزایی بیش از نفت نصیب کشور شود.
محمدرضا رضایی‌ نژاد افزود: ایران در سال های گذشته نتوانسته است از این سرمایه به خوبی استفاده کند و تنها آن را به دارایی تبدیل کرده که قابلیت ارزش آفرینی نداشته است.
وی با بیان وضعیت شرکت یادشده اظهار داشت : این مجموعه با سرمایه اقتصادی که همان پول های خرد مردم است و سرمایه اجتماعی اعتبار یزدی ها توانسته نخستین بندر خشک کشور را برای سوددهی به سپرده گذاران و نیز تبدیل شده به قطب منطقه ایجاد کند.
این فعال بخش تعاونی تصریح کرد: با ایجاد بنادر خشک 30 درصد از فعالیت بنادر کنار ساحلی به این مجموعه‌ها منتقل خواهد شد و می تواند ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور را رونق بدهد و در واقع این سرمایه نمادین موجب ارزش آفرینی بیش از 10برابری سرمایه گذاری خواهد شد.
رضایی نژاد ادامه داد: در واقع تلاش این است که زنجیره مدیریت خدمات و تامین کالا از مبدا تا محل مصرف را تکمیل و در این راستا به عنوان مکمل بخش دولتی عمل می کنیم و در مرحله اول توزیع مویرگی میوه را در تهران و سراسر کشور آغاز کرده ایم و مجوز اپراتوری پست نیز دریافت شد.
وی تأکید کرد: اگر دولت به بخش خصوصی و تعاونی ها که به دنبال منافع خود و سهامدارانش هستند تنها به اندازه یک سرمایه گذار خارجی اعتماد کند در موفقیت های این بخش شریک خواهد شد و افتخارش نیز نصیب حاکمیت می شود.
گردهمایی یادشده با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های شبکه ریلی در بخش حمل بار به همت راه‌ آهن یزد و با همکاری بندرخشک پیشگامان یزد با حضور مدیران صنایع فولادی استان در یزد برگزار شد.
استان یزد با سهم 36 درصد حمل و نقل ریلی کشور رتبه نخست را دارد .
حمل بار در راه آهن یزد در سال 94 حدود 11 میلیون تن بود که تا پایان سال 96 به 17 میلیون تن رسید.
در هر شبانه روز حدود 32 رام قطار مسافربری در محدوده اداره کل راه آهن یزد تردد می کند که از 15 هزار مسافر سه هزار نفر مقصدشان یزد است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.