اخبار مرتبط

مجتبی دستمالچیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره فعالیت و چالش های فعالان این صنعت اظهار کرد: صنعت نساجی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است، یزد شاید نامدارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران باشد.
وی افزود: اگر امروز مردم شهر یزد را به خاطر خانه‌های گلی و بادگیرهای زیبایش می‌شناسند قطعاً در گذشته این شهر را به خاطر پارچه‌های زیبا و فاخرش می‌شناختند.
رئیس انجمن نساجی استان اضافه کرد: طبق کتیبه و سنگ نوشته قدیمی ‌موجود در دهلیز در اصلی مسجد جامع یزد، شغل بیشتر مردم این شهر در گذشته نساجی یا شعربافی و یا مشاغلی در رابطه با آن مثل نخ ریسی و رنگرزی و تهیه ابریشم بود.
وی بیان کرد: این ذوق و هنر صنعتگران را امروز نیز در تولیداتی به شکل سجاده، روتختی، پتو، احرامی، شال و روسری، دستمال ابریشمی و پارچه های ترمه، زری و مخمل و همچنین دارایی می توان دید.
دستمالچیان تصریح کرد: صنعت نساجی استان با سابقه دیرینه خود در تولید ترمه، پارچه پرده ای، پارچه رومبلی و روفرشی از جمله صنایع پیشرو در کشور محسوب می شود و به نوعی می توان استان را قطب صنعت نساجی ایران نامید.
وی بیشترین تولید روفرشی کشور با 90درصد سهم بازار را متعلق به استان یزد دانست و یادآور شد: سابقه تولید روفرشی در یزد به 50 سال پیش تعلق دارد و یکی از هنرهای اصیل استان به شمار می‌رود و هم اکنون نیز 160واحد تولید روفرشی با ظرفیت سالانه 100 میلیون مترمربع فعالیت دارد.
این کارشناس صنعت نساجی با بیان اینکه نساجی صنعتی است که بیشترین سهم اشتغالزایی با کمترین حجم سرمایه گذاری را دارد ، یادآور شد: اشتغال 20 هزار نفر همراه با 10درصد از کل سرمایه گذاری های صنعتی استان متعلق به این صنعت است.
وی در باره کیفیت محصولات تولیدی استان هم گفت: از لحاظ کیفیت، محصولات نساجی یزد رقابت پذیرند به طوری که هم اکنون برخی از واحدهای نساجی در زمینه تولید پارچه رومبلی در حال صادرات به ترکیه هستند درحالیکه بسیاری از محصولات نساجی استان همچون پارچه پرده ای و رومبلی در بازار ایران توسط خرده فروشان به عنوان پارچه ترکیه ای و با قیمتی متفاوت عرضه می شود.
رئیس انجمن نساجی یزد در ادامه یکی از معضلات این صنعت را قاچاق صنایع وابسته به صنعت نساجی به کشور عنوان کرد و ادامه داد: مطابق با آمارها از گردش مالی 12 میلیارد دلاری پوشاک در بازار ایران، حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار آن از طریق واردات و به صورت قاچاق تامین می شود که در بین سایر صنایع کم نظیر است در حالی که تولیدکنندگان داخلی با بهره‌گیری از 35 درصد ظرفیت تولید، حدود 50 درصد نیاز داخل را تامین می‌کنند.
دستمالچیان خاطرنشان کرد: افزایش ورود کالاهای رسمی و غیر رسمی به کشور ، استفاده از کارت بازرگانی موقت (به نام اشخاص دیگر) برای ورود منسوجات ، عدم پرداخت هرگونه مالیات ، تعرفه و دیگر مسائل موجب ضربه به تولید کننده، تولید با حجم کمتر از ظرفیت واقعی و ضرر به سرمایه گذاران، ورود پارچه های بی کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات قاچاق نسبت به تولید داخلی شده است که همه این موارد از جمله موانع فعال‌ سازی ظرفیت های خالی تولید در کشور است.
وی مهمترین دلایل معضل قاچاق را پایین بودن قیمت محصولات قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی ، کم اظهاری و بداظهاری در گمرک به عنوان یکی از آفات و ضعف در بازرسی‌ها و نظارت بر روند ترخیص گمرک از دلایل اصلی بروز مساله کم اظهاری اعلام کرد.
رئیس انجمن نساجی یزد در باره دیگر مشکلات فعالیت و توسعه صنعت نساجی اظهار کرد: مشکلات حوزه مالیات از جمله بالا بودن نرخ مالیات ارزش افزوده محصولات نساجی ، افزایش مالیات عملکرد واحدهای نساجی با توجه به شرایط رکود بازار، تاکید بر صدور برگه متمم تشخیص مالیات و مطالبه برگه متمم مالیاتی در بازه زمانی بسیار کوتاه مدت، تاکید سازمان امور مالیاتی به مودیان مالیاتی واحدهای نساجی با سابقه به جای پیدا کردن مودیان مالیاتی جدید، عدم گشایش اعتبارات اسناد به دلیل تحریم و بررسی فاکتورهای خرید مربوط به واردات از دیگر مشکلات این بخش است.
دستمالچیان ،اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعود در واحد های نساجی به عنوان کارهای سخت و زیان آور و نرخ بالای تامین اجتماعی ، کمبود نقدینگی به دلیل طولانی بودن بازه زمانی وصول مطالبات فروش، وضعیت ضعیف مالی در این صنعت به دلیل شرایط رکود بازار و وجود تحریم و کمبود نقدینگی جهت تهیه مواد اولیه و گرانی آن و کاهش تقاضای بازار برای خرید کالای ایرانی را از جمله مشکلات بیمه ای و مالی این بخش دانست.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات مرتبط به انوع نگرش مسئولین به صنعت همچون عدم سرمایه گذاری خارجی در نساجی به دلیل اولویت بندی نادرست و و وجود نگرش عدم نیاز به سودآوری و ارزآوری صنعت و مشکلات مربوط به فروش را شامل کاهش قدرت خرید مردم با وجود کاهش نرخ تورم، نبود برند شاخص ایرانی ، افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی ، عدم نگرش نظام مند به بازاریابی و عدم وجود تبلیغات مناسب و نبود تشکیلات سازمان دهنده صادرات است.
این کارشناس صنعت نساجی همچنین به نبود نیروی متخصص کار و نیروی انسانی لازم اشاره کرد و گفت: آموزش های لازم در کنار زمینه سازی اشتغال و امیدآفرینی در میان جوانان به کار آفرینی در این صنعت بسیار ضروری و مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی وجود ماشین آلات و تکنولوژی قدیمی و فرسوده و ناتوانی در بازسازی و نوسازی ماشین آلات به دلیل تحریم در کنار ضعف در تحقیق و توسعه ، نبود استراتژی و برنامه ریزی مشخص در صنعت نساجی در سطح ملی و بی برنامگی و نبود ضابطه مندی در صدور جواز تاسیس کارخانه و مشکلات مربوط به بحث انرژی در برق و گاز و آب را از دیگر مشکلات نساجی استان اعلام کرد.
1968/ 2047/
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.