به گزارش ایرنا رعایت تغذیه متعادل، مصرف آگاهانه تمامی گروه های اصلی غذایی در خوراک در ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری ضروری است.
از آنجایی که بخشی از مزایای بی شمار جسمی و روانی روزه داری مرتبط با تغذیه است پس روزه داری باید با اصول صحیح تغذیه ای و استفاده از گروه های غذایی و آشامیدنی مناسب در وعده سحری و افطار همراه باشد.
ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای ترک عادات غذایی نادرست و ایجاد عادات غذایی صحیح است است.
در این ماه مهمانی خدا، سه الگوی وعده‌های غذایی، تغذیه‌ای افراد روزه‌دار تغییر می‌کند و افراد باید برای آن برنامه‌ریزی و توصیه‌های کارشناسان تغذیه‌ای را رعایت کنند.
به گفته کارشناسان بــه طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح درایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت بوده وهمچنین روش صحیح تغذیه دراین ماه یکی از موارد مهمی است ، در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.
یک متخصص تغذیه در یزد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، رعایت تعذیه مناسب در ماه مبارک رمضان ضروری دانست گفت: رعایت اصول تعذیه ای علاوه بر اینکه موجب سلامتی فرد روزه می شود، همچنین فرصتی برای سم زدایی بدن است.
دکتر یوسف نقیایی افزود: بین فاصله افطار و سحر باید از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب پرهیز کرد و تناسب و تعادل غذایی باید حفظ شود.
*** با آب ولرم یا چای کمرنگ افطار کنید
این متخصص تغذیه با بیان اینکه ساختار کلی افطار چون صبحانه است گفت:بهتر است روزه را با یک آب ولرم و یا چای کمرنگ باز کنیم.
وی افزود: توصیه می شود در افطار از مقداری نان و غذاهای ساده ، انواع سوپ ها، حلیم و آش مصرف شود.
نقیایی بر برهیز از غذاهای بسیار شیرین در هنگام افطار تاکید و اظهار کرد: زیرا این غذاها موجب توقف اشتها ، و مانع از خوردن غذاهای مناسب می شود.
وی گفت: همچنین بهتر است روزه داران کمی پس از صرف یک افطار سبک اقدام به صرف شام کنند.
نقیایی خاطر نشان کرد: روزه داران مصرف شیر و لبنیات در وعده افطار فراموش نکنند مصرف شیر گرم، فرنی (کم شکر) و شیر برنج نیز جهت حفظ تعادل فرد روزه دار مفید است .
*** گنجاندن انواع پروتئین ها در وعده سحر
نقیایی افزود: مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده که حذف سحری موجب بروز مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و حتی پس از آن می شود.
وی اظهار کرد: در وعده سحر مصرف مواد پروتینی، انواع گوشت ها ،حبوبات و لبنیات و دوغ توصیه می شود.
این متخصص تغذیه، مصرف میوه و انواع سبزیجات در وعده سحر برای کاهش تشنگی در طول روز را مفید دانست افزود: بهتر است مصرف میوه بین ساعات افطار تا سحر استفاده شود.
وی افزود: همچنین برای تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است بین افطار تا زمان سحر شش لیوان آب یا مایعات طبیعی نوشیده شود و هندوانه، خربزه و طالبی از جمله مواد غذایی هستند که درصد آب بالاتری دارند.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.