اخبار مرتبط

به مناسبت روز جهانی مسجد؛

حجه الاسلام محمد رضا ابراهیمی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: نظارت برعملکرد هیئت‌ها از ابتدای دهه محرم تا به حال در قالب رسیدگی به اختلافات و شکایت‌ها و حضور در مراسم‌ها بوده‌ است. 

وی ادامه داد : سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری وهماهنگی اداره بازرگانی و صنعت معدن و تجارت برای هیئت‌های مذهبی وحتی برای کسانی که نذر امام حسین (ع) دارند حواله توزیع شکر و برنج و گوشت صادر می‌کند که در این خصوص در سال جاری نسبت به سال های گذشته این خدمات دهی از کیفیت بهتری برخورداربوده‌است.

ابراهیمی به اعزام حدود 30 نفر از روحانیون را به روستاهای اطراف نیز اشاره کرد و با برشمردن مراسم های مذهبی افزود : نخل برداری و اقدام به بستن نخل در اکثر محلات میبد برگزار می گردد به خصوص در شب عاشورا و روز عاشورا که البته بعضی از محلات روز اول محرم اقدام به نخل برداری می‌نمایند.

هیئت‌های مذهبی درمحلات مختلف میبد به همراهی مردم برگزار کننده آیین‌هایی درماه‌های محرم و صفر هستند ، آئین ها و مراسم هایی که بعضی از آنها ثبت ملی نیزشده‌اند.

مراسم‌ها وآئین‌های ثبت ملی شده ماه محرم و صفردرمیبد

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد درارتباط با مراسم ها وآئین‌هایی که به ثبت ملی رسیده‌اند با اشاره به اینکه برگزاری آئین‌ها و مراسم‌های پر شورو معنوی در ایام و محرم صفر درشهرمیبد مورد توجه بوده وتا به حال بیش از 9 مورد از آنها به ثبت ملی رسیده ، گفت : از این آیین ها می توان به مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ندوشن اشاره کرد که به شماره 11 در تاریخ دی ماه 87 به ثبت رسیده است و از جمله مراسم های عزاداری ندوشن ذکرخوانی ، گردیدن دور کلک با خواندن اشعاردرعصر روز تاسوعا ، نوحه خوانی هیئت مشکل گشا درشب تاسوعا و...می باشد.

رسول مشتاقیان افزود: آیین نخل گردانی و نخل برداری ندوشن نیز به شماره یک هزار و 44 درتاریخ 4 بهمن سال 91 ثبت ملی شده و طی آن درعصر تاسوعا عزاداران با خواندن اشعاری در دو گروه به عزاداری می‌پردازند و سپس نخل توسط عده‌ای که بیشترجوانان هست دورحسینیه چرخانده می‌شود و مردم به احترام نخل ایستاده و همچنین عده ای نیز حسین گویان پشت نخل می دوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد به آیین نخل برداری محله مهرجرد نیز اشاره کرد که به شماره یک هزار و 48 به ثبت رسیده ودرآن مراسم که در دهه آخر صفر و در روز شهادت حضرت امام رضا(ع) انجام می‌شود ، حدود 20 نخل از بزرگ وکوچک بعد از مراسم تعزیه از حسینیه اعظم مهرجرد به سمت امامزاده خدیجه خاتون بر دستان عزاداران حرکت داده می شود.

وی از دیگر مراسم‌های ثبت شده در ماه محرم از مراسم شاه حسن شاه حسین نام برد که به شماره یک هزار و 108 در 25 شهریورماه سال 94 را به ثبت ملی رسیده و با انجام آن هیئت مدهبی محله میبد با اتمام عزاداری در محل مسجد مهدیه در حالی که اشعار مخصوص هر شب از دهه اول محرم را می‌خوانند ، مسیری را ازمسجد مهدیه میبد به سمت مسجد جامع طی می‌کنند که در این محل با پیوستن هیئت محله کوچُک به آنها به راه خود ادامه می دهند تا به دروازه بشنیغان برسند .

این مسئول ادامه داد:از آنجا نیز هیئت‌های مذهبی بشنیغان به پیشواز آنها آمده وبا هم هیئت متحدین معروف به هیئت شاه حسن شاه حسین را تشکیل می‌دهند که با تشکیل هیئت متحدین اشعار را در جواب هم می خوانند تا اینکه به امامزاده سید صدر الدین قنبر می‌رسند و درآنجا با تشکیل زنجیره وحدت و اتحاد مراسم شاه حسن شاه شاه حسین اجرا می گردد که افراد زنجیر زن شعر «یارون عزای کیست را می خوانند» و افراد وسط میدان که افراد مسن و سادات را تشکیل می دهند شعرهایی ثابت را درهرشب را می‌خوانند.

مشتاقیان همچنین ازمراسم‌های بحر شهید ، پرسه گندم و پرسه علی اکبر ندوشن که به ترتیب به شماره ‌های یک هزار و 509 ، یک هزار و 514 و یک هزار و 518 در تاریخ 18 دی ماه سال 96 به ثبت ملی رسیده است یاد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت : مراسم بهرشهید از بعد از ظهر ۱۸ ماه ذی‌الحجه آغاز می‌شود وهرروز بعد از ظهر تا آخر ذی‌الحجه ادامه پیدا می‌کند و به این گونه اجرا می شود که  درهرمحله دسته‌هایی از کودکان و نوجوانان کوچه به کوچه و خانه به خانه می‌گردند و اشعاری را می‌خوانند و صاحبخانه‌ها به آنان مقداری پول ، قند ، چایی و… می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد افزود: با اجرای پرسه حضرت علی اکبر (ع) نیز 2 روز مانده به اول محرم افرادی ازمحله سفلی و روز قبل از محرم افرادی از محله علیاء در قالب هیئت  درهمه کوچه ها ومحله‌های ندوشن گشت می‌زنند و در تمام مسیر بیشتر اشعار و نوحه‌هایی در رثای حضرت علی اکبر (ع) می خوانند وعده ای از مردم نیزدر طول مسیر هیئت را همراهی  می‌کنند.

وی درمورد پرسه گندم هم گفت: در صبح روز تاسوعا مراسم پرسه اجرا می‌گردد و درطول مسیر حرکت عزاداران مردم از هیئت‌ها استقبال کرده وبه آنها شربت و شکلات می‌دهند که البته یک دسته و هیئت که از حسینیه سفلی حرکت می‌کند به همه محله ها و به درهمه خانه ها رفته که صاحبخانه مبلغی پول در سینی آنها می‌گذارد و نیز یک ظرف گندم به آنها می‌دهد که بعدا با گندم های جمع آوری آش نذری پخته می‌شود.

مشتاقیان تصریح کرد: درشورک در روز تاسوعا در بعضی محله‌ها از صبح ساعت 9 تا ظهر دو دسته با خواندن اشعاری پرسه می‌زنند ، همچنین این رسم در محله مهرجرد نیز روز بعد از اربعین برای تامین هزینه‌های تعزیه مرسوم بوده‌است.

وی همینطور به سنگ زنی و جغجغه زنی نیز که به شماره 423 در6 دی ماه سال 90 به ثبت رسیده است ، اشاره کرد و افزود : "جغجغه ‏‏زنی" که در گویش محلی به سنگ زنی معروف است یکی دیگر ازعزاداری‌های میبد است که درحسینیه‏‏‌های شهیدیه ، ده آباد ، بیده و روستای رکن آباد این شهرستان، بعد از مراسم نوحه‏ خوانی و زنجیرزنی اجرا می‏‌شود.

به گفته یکی از افراد شرکت کننده در مراسم مذهبی شهیدیه نحوه اجرای این مراسم سنتی به این  صورت است که فردی در وسط می ایستند و اشعاری را می خواند و افرادی نیز به صورت حلقه‏‏ای در کنار هم قرار می‏‏گیرند ودو چوب شبیه گوشت‌ کوب را برهم می‎‎زنند.

مسئول هیئت‌های مذهبی میبد و مداح اهل بیت نیزدر ارتباط با مراسم زنی گفت: سنگ زنی سنتی است که زدن چوب ها به هم از یک ضرب شروع می شود و بعد از چند دقیقه 2 ضرب و بعد از آن 7 ضرب و در زمان خواندن دعا و بحرطویل تعداد ضربات به بیشترین میزان می رسند.

یدالله خادم الحسینی همچنین درارتباط با مراسم های تاسوعا و عاشورا در میبد افزود: در روز تاسوعا مراسم های عزاداری در کوچه باغ که برگزاری آن بیش از 50 سال قدمت دارد ، بیت العباس ، حسینیه حاجی محمد ، مهدیه میبد ، کتابخانه ابوالفضلی فیروزآباد ، رضویه فیروزآباد خیابان هفتم تیر، بیت الزهرای بشنیغان و خدیجه خاتون ، فاطمیه ده آباد، حسینیه ابوالفضلی شاه جهان آباد و حسینیه اعظم شهیدیه و در روز عاشورا نیز در حسینیه بزرگ فیروزآباد ، حسینیه اعظم مهرجرد، حسینیه بزرگ ده آباد ، حسینی اعظم بفروئیه ، حسینیه اعظم شهیدیه و عصر عاشورا در امامزاده سید صدرالدین قنبر برگزارمی شود.

مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

9934/ 6197

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
نفر این پست را پسندیده اند

اخبار مرتبط

به مناسبت روز جهانی مسجد؛

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.