به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سخنرانان این مراسم از پدرانگی های طاهباز برای ادبیات ایران از شعرهای نیما تا داستانهای کودکان ، از تلاش وی برای شناساندن اهالی ادب و فرهنگ و اندیشه زمانه خود، از گرد هم آوردن رنگین کمانی ازروشنفکران در زیر یک آسمان و از فراهم آوردن شرایط کار و تولید آثار فاخر برای آنان و از دلبستگی او به فرهنگ این سرزمین و کوشش برای بالیدن کودکان و نوجوانان میهنش حکایت ها کردند.
*بزرگمردی که زندگی اش را صرف ادبیات کرد
حافظ موسوی شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران از طاهباز بعنوان شخصیتی ملی یاد کرد که با تمام وجود به ادبیات و فرهنگ عشق می ورزید و پزشکی را رها کرد تا تمام وقتش را صرف ادبیات کند .
وی با تاکید بر تاثیرگذاری عمیق آثارطاهباز روی نسل معاصرش گفت : گرچه نام سیروس با نیما گره خورده ولی کار او منحصر به نیما نبود بلکه در حوزه های مختلف فعالیت کرد.
این شاعر گیلانی با یاداوری فعالیت طاهباز در زمینه های مختلف ادبی از پژوهش تا نوشتن و ترجمه خاطرنشان کرد : انتخاب آثار بکت ، همینگوی ،آرتور میلر و جان اشتاین بک برای ترجمه نشان می دهد که او ادبیات را اسباب سرگرمی نمی دانست بلکه برایش یک امر جدی و مقدس بود.
این عضو کانون نویسندگان ایران اظهار داشت : طاهباز در زمینه ادبیات کودکان فعالیت عظیمی داشت و بسیاری از کتابها را در کتابخانه های کانون پرورش فکری در دسترس کودکان و نوجوانان قرار داد.
به گفته وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوره فعالیت طاهباز جایی بود که زبده ترین چهره های فرهنگی که اکنون از نامداران مملکت هستند را دور هم جمع کرد.
موسوی افزود: طاهباز در کانون را به روی هر که دلش برای ادبیات می تپید گشود و نخستین کنگره جهانی ادبی کودکان و نوجوانان را در ایران برگزار کرد و خود نیز جایزه سیب طلایی را برای کتاب ' باز هم زندگی می کنیم ' را از براتیسلاوا بدست آورد.
وی در ادامه به یکی دیگر از جنبه های مهم فعالیت طاهباز اشاره و خاطرنشان کرد: او بعنوان روزنامه نگار ادبی فعالیت درخشانی داشت و جامع ترین شناخت از فروغ و چهره های دیگر دورانش را که اکنون از نامداران ایران هستند را در دفترهای زمانه ارائه داد.
موسوی افزود: طاهباز ادبیات را رصد می کرد و تازه ترین دستاوردهای ادبیات را در نشریات خود بازتاب می داد.
وی یکی از ویژگی های مهم شخصیتی طاهباز را بی کینگی این مرد دانست و گفت : او برای هر که استعدادی داشت عرصه باز می کرد و برای کسانی که می خواستند راه قله ها را بپیمایند همواره یاور بود.
این شاعر گیلانی ، نیما را بزرگترین میوه انقلاب مشروطه خواند که جامعه سنتی را به دنیای مدرن پیوند داد و افزود: اگر مدرنیته ایرانی در بسیاری زمینه ها شکست خورد مدرنیته نیما در ادبیات به ثمر نشست .
موسوی اظهار داشت: نیما نه تنها شعر فارسی بلکه فرهنگ ما را دگرگون کرد ونسخه ای که اکنون از اشعار نیما در دست داریم حاصل حدود 38 سال تلاش طاهباز است .
وی در خاتمه با قدردانی از انجمن طرفداران توسعه انزلی و گیلان کالچر برای برپایی این آیین گفت : برگزاری چنین مراسمی راهی برای پیوند زدن نسل قدیم و جدید و بیرون آوردن نام این بزرگان از تاریکخانه فراموشی است که به ناحق در آن قرار گرفته بودند .
*طاهباز ستون ادبیات ایران
فرزام امین صالحی مترجم و منتقد ادبیات و سینما و هنر گفت :طاهباز موجب معرفی ادبیات جهان به ایران و ادبیات ایران به جهان از طریق کانون پرورش فکری شد.
وی یاداور شد: درست است که طاهباز مسئولیت بخش انتشارات کانون را داشت اما بسیاری از حوزه های دیگری که در کانون ایجاد شد نتیجه فعالیت او بود.
امین صالحی با بیان این که طاهباز روشنفکران را زیر یک سقف جمع کرد افزود : او جزو معدود کسانی است که تعصب فکری ندارند .
وی با اشاره به ترکیب مطالب نشریه آرش ویژه نامه صمد که در آن از روشنفکران سنتی تا طیف چپ و شاملو و فروغ یادداشت نوشته بودند گفت : او با اقتدار ذاتی اش امکان صحبت را به همه می داد و نوشته ها و نظرات این همه آدم با تنوع فکری را در یک نشریه جمع کرد.
این مترجم و منتقد ، ایده طاهباز برای چاپ نشریه ای که که حولش روشنفکران با گرایش های مختلف فکری متمرکز شوند را کاری نو و اثرگذار بر فرهنگ این سرزمین خواند.
وی افزود: طاهباز به دلیل دانستن زبان انگلیسی و مطالعات وسیعش این توانایی را داشت که به روز باشد جهانی فکر کند و از پدیده های روز دنیا استفاده کند.
به اعتقاد وی ، بسیاری افراد از طریق نشریات وی به سیاست راه یافتند و حول نشریات وی متمرکز شدند و گرچه چاپ آثار بسیاری از
روشنفکران سیاسی زمان برایش هزینه داشت ، او آماده بود تا هزینه ها را بپردازد .
این مترجم و منتقد با بیان این که سطح زبانی ، آگاهی سیاسی و قلم شیوا از جمله ویژگی های طاهباز بود خاطرنشان کرد : او در حالی که می توانست خود دست به قلم شود دنبال کارهای تشکیلاتی و استخوان خردکن رفت.
امین صالحی با اشاره به این که تاریخ شخصیت هایش را خودش می سازد تصریح کرد : بعضی ها رشد جمع را به رشد خودشان ترجیح می دهند و طاهباز بزرگ مردی از این گونه بود .
وی افزود: طاهباز خود را از قید و بند تعلقات حزبی آزاد کرد اما تا پای جان به رشد فرهنگی توده ها متعهد بود و توسعه فرهنگی جامعه مشغله فکری تمام وقت او بود.
این مترجم ادامه داد : طاهباز اهل تفرقه و گروه گرایی نبود . او در دوره 20 ساله بعد از انقلاب نشست و پژوهش کرد و با این که آدمی بود که برای زندگی جمعی خلق شده بود اما زندگی اش به عزلت نگذشت.
امین صالحی در پایان با بیان این که طاهباز همچون ستونی در ادبیات ایران بود جمله ای از نوشته های طاهباز را نقل کرد که ' ملت ، دقت ، پیاز هم خودش را مرکبات جای می زند.'
*لزوم تلاش برای معرفی آثار طاهباز به نسل جوان
به گزارش ایرنا، امین حق ره از پژوهشگران فرهنگی و بانیان این برنامه از نبود آثار طاهباز در اینترنت سخن گفت و اظهار داشت :باید تلاش کنیم آثارش را در فضای مجازی انتشار دهیم تا نسل جدید نیز با آن آشنا شوند .
وی با ابراز تاسف از نبود نامی و اثری از طاهباز در زادگاهش این پرسش را خطاب به متولیان شهری مطرح کرد : که امثال طاهباز و عاشورپور چه باید می کردند که سه سالن در این شهر با یک نام هست ولی جای اسم این بزرگان خالی است .
این نویسنده و کنشگر اجتماعی با بیان این که چرا انقدر ناجوانمردانه نسبت به اندوخته های فرهنگی مان رفتار می کنیم تاکید کرد متولیان باید نسبت به سرمایه های فرهنگی کاری بکنند.
*فعالیتهای طاهباز مغفول مانده
رحیم چراغی شاعر و نویسنده و پژوهشگر گیلانی در ادامه از فعالیتهای طاهباز در سه ماه و سه هفته پایان زندگی اش سخن گفت .
وی با اشاره به روایت آشنایی طاهباز با داستانهای کوتاه علی عمو به نگارش درآمده در سال 1288 بیان داشت : طاهباز داستانهای علی عمو را حادثه ای در آغاز داستان کوتاه فارسی می دانست .
این شاعر بزرگ گیلانی با خوانش بخشی از داستان ماموریت علی عمو برای حاضران افزود: تعهد طاهباز برای گردآوری و تدوین آثار نیما حدود 40 سال به طول انجامید اما کارش درباره علی عمو به 4 ماه نرسید، چرا که مرگ اجازه نداد.
وی افزود: طاهباز بعد از این آشنایی و شیفتگی به آثار علی عمو دو تکلیف برای خودش مشخص کرد یکی این که مقاله ای در مورد علی عمو بنویسد و منتشر کند و دیگر این که در نشریات ادبی و هنری به آن دامن بزند .
چراغی با ابراز تاسف این که روزهایی مهم از زندگی طاهباز مغفول مانده یاداور شد: کار شبانه روزی برای گرداوری اثار نیما حدود 40 سال طول کشید اما صدایش به جز معدودی از اطرافیانش به کسی نرسید.
*طاهباز عاشق ادبیات و مردم
مجید دانش آراسته نویسنده گیلانی و از دوستان طاهباز از وی بعنوان انسانی آرام ، مهربان ، کم حرف و با پشتکاری مثال زدنی یاد کرد .
وی همچنین از خاطراتش با طاهباز و از شیفتگی و ارادت او به نیما و معرفی نیما به جامعه ایران سخن گفت .
دانش آراسته خاطرنشان کرد : اگر طاهباز هنوز زنده بود و آرش یا دفترهای زمانه اش را همچنان منتشر می کرد نویسندگان و شاعران گیلانی این طور غریب نمی ماندند.
*لزوم قدردانی از تلاشگران فرهنگ
حجت بداغی داستان نویس گیلانی نیز در فیلم کوتاهی از طاهباز بعنوان یک ارزش یاد و خاطرنشان کرد:طاهباز عمری برای فرهنگ و ادب این سرزمین و پرورش فکری کودکان و نوجوانان میهنش کوشید .

*شیفتگی طاهباز به نیما
در بخشی از برنامه قطعه فیلمی از طاهباز نشسته بر آستان خانه نیما در یوش پخش شد که او از ارادت و علاقه اش به نیما سخن می گفت و از او بعنوان بزرگترین شاعر بعد از حافظ یاد می کرد .
سیروس طاهباز دوم دی ماه 1318 در بندرانزلی متولد شد و 25 اسفند سال 1377 پس از سالها تلاش برای بالندگی فرهنگ این سرزمین چشم از جهان فروبست و بنا به وصیتش در کنار مزار نیما در یوش به خاک سپرده شد . طاهباز در بین سال‌های 1349 تا 1357 مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت. در طول سی و پنج سال زندگی اش ، با انتشار بیست و سه دفتر، توانست مجموعه کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر کند. انتشار نشریات آرش و دفترهای زمانه از دیگر کارهای اثرگذار وی در عرصه فرهنگ این سرزمین بود.او همچنین آثار ارزشمندی از نویسندگان خارجی را به فارسی برگرداند .
شاملوی بزرگ سال 1347 شعری را برای طاهباز سرود که بخشی از آن این گونه است : در یکی فریاد / زیستن ــ پروازِ عصیانی‌ِ فوّاره‌یی / که خلاصی‌اش از خاک / نیست / و رهایی را / تجربه‌ یی می‌کند/ و شُکوهِ مردن / در فواره‌ی فریادی / زمینت/ دیوانه‌آسا / با خویش می‌کشد/ تا باروری را / دست‌مایه‌ یی کند؛ که شهیدان و عاصیان / یارانند / که بارآوری را /بارانند / بارآورانند. زمین را / بارانِ برکت‌ها شدن ــ مرگِ فوّاره/ از این‌دست است.
و سیروس طاهباز باران برکت بود برای خاک حاصلخیز ادبیات و فرهنگ این سرزمین از گذشته تا هنوز .
گزارش از : گیتی بابایی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.