کترا گیشه آئین سنتی است که مربوط به جغرافیای فرهنگی گیلان و بخشی از استان مازندران است که بر مبنای این آئین، نیایشی برای آفتاب خواهی و باران خواهی انجام می شود.
پروین حلاج رضایی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هفته پاسداشت میراث فرهنگی از جمعه بیست و هفتم اردیبهشت ماه با اجرای این آئین و با شعار موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی، آینده سنت ها در موزه میراث روستایی گیلان آغاز می شود و یکی از اهداف برگزاری این آئین انتقال مفاهیم بومی و آئینی به کودکان است.
وی ادامه داد: افزایش نشاط اجتماعی از دیگر اهداف برنامه یاد شده است که در همین راستا در کنار برگزاری اجرای آئین یادشده کودکان نحوه ساختن کتراگیشه ( عروسک هایی که با قاشق های چوبی بومی گیلان ساخته می شوند) را می آموزند و با همان عروسک ها در کارناوال شادی شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به شعار هفته میراث فرهنگی به عنوان « موزه ها به مثابه کانون های فرهنگی، آینده سنت ها »، معرفی آئین های سنتی به کودکان در حفظ میراث فرهنگی و انتقال مفاهیم به نسل آینده با استفاده از عروسک های سنتی و بومی استان از اهداف این برنامه است.
نمایش کترا گیشه ساعت 16 روز 27 اردیبهشت ماه در محل موزه میراث روستایی برگزار خواهد شد؛ شرکت در این مراسم آئینی برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر گیلانی رایگان است.
حلاج رضایی همچنین بیان کرد: در راستای انتقال مفاهیم میراث فرهنگی و حفاظت از آنها ، مراسم قصه گویی گیلکی در موزه رشت برگزار خواهد شد و علاقه مندان به شرکت در این مراسم می توانند دوم خردادماه سالجاری ساعت 10 صبح به محل موزه رشت واقع در رشت خیابان بیستون مراجعه کنند؛ این مراسم ویژه کودکان گروه سنی 7 تا 12 سال است.
بیست و هشتم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.