اخبار مرتبط

به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری عصر دوشنبه در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان با بیان اینکه موضوعات فرهنگی بر عملکردهای روزانه ما اثرگذار است، افزود: با برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان همچون مسابقات ورزشی، توسعه ورزش همگانی، تئاتر، سینما و گسترش خدماتی از این قبیل زمانی برای فعالیت‌های ناسالم باقی نمی‌ماند و برای آن دسته از افراد حداقلی جامعه نیز قانون به نحو صحیح اجرا می‌شود.
وی ساماندهی و ترویج فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی را از وظایف اصلی برخی دستگاه‌های متولی در این حوزه دانست و اظهار داشت: متأسفانه به درستی از ساخت و سازهایی که ابزار برای ترویج فعالیت‌ها هستند استفاده نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی درصورت عجز از انجام وظایف اصلی خود باید این موضوع را اعلام کنند و برای مراجع دیگر نیز نسخه‌پیچی نکنند.
سالاری ترویج نظارت مردم بر مسئولان را یکی از مهمترین اقدامات در تحقق حقوق شهروندی دانست و افزود: اگر مردم در بیان نظرات و پیشنهادات، آزادی انتقاد و گلایه‌مندی داشته باشند موجب می‌شود تا جهت‌گیری‌های جامعه به سمتی که مورد انتظار و مطالبه آنان است هدایت شود.
وی با بیان اینکه موظف به تحقق نظارت مردم بر امور جامعه هستیم، اظهار داشت: نهادینه‌کردن نظارت مردم به صورت شفاف از طریق امکانات مختلف به ویژه رسانه‌ها باعث می‌شود تا آنان به خوبی نسبت به دست‌اندرکاران امر به معروف و نهی از منکر کنند.
سالاری با اشاره به اینکه افکار عمومی باید مسئولان را به پاسخگویی وادار کنند، گفت: توسعه خدمات الکترونیک یکی از راهکارهای افزایش میزان رضایتمندی مردم است.
وی دستگاه‌های اجرایی را به تقویت بخش ارائه خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری مردم موظف و تصریح کرد: ارائه خدمات الکترونیک علاوه بر تسریع در پاسخگویی، شفافیت و سلامت اداری را به دنبال دارد.
سالاری میز خدمت در ادارات را مکمل ارائه خدمات الکترونیک عنوان و بیان کرد: درصورتی که ارائه خدمتی به صورت الکترونیکی تعریف نشده ، با مراجعه مردم به میز خدمت در ادارات امور آنان به صورت متمرکز پیگیری می‌شود.
وی به ابلاغ بخشنامه نظارت مردم بر دولت از طریق سمن‌ها در روزهای آتی اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با دستگاه‌های اجرایی پس از دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم از طریق درگاه الکترونیکی و انعکاس به دستگاه مورد نظر، پاسخ را نیز به صورت شفاف در معرض عموم قرار می‌دهند که این اقدام باعث می‌شود تا انتقادات و پیشنهادات به صورت تخصصی‌تر پیگیری و در جهت رفع گلایه‌مندی‌ها پاسخ داده شود.
سالاری سامانه ارتباط مردم با دولت را نیز یکی دیگر از درگاه‌های طرح گلایه‌مندی از دستگاه‌ها و پاسخگویی به اقشار جامعه عنوان و بیان کرد: درصورتی که پس از دو مرحله طرح گلایه و پاسخ جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نشود، این موضوع با حکمیت یکی از معاونان استاندار و با حضور مدیر دستگاه مرتبط و شهروند موردنظر تصمیم‌گیری می‌شود.
وی در ادامه به سفر هفتگی مدیران دستگاه‌های اجرایی به شهرستان‌ها طبق برنامه مشخص اشاره کرد و افزود: در این سفرها علاوه بر بررسی وضعیت شهرستان‌ها، مسائل و مشکلات آن منطقه توسط مردم طرح و مطالبات آنان مشخص می‌شود.
وی ممنوعیت برگزاری جلسات با حضور دو تا سه نفر از مدیران دستگاه‌ها در ساعات اداری را یکی دیگر از اقدامات در مسیر رعایت حقوق شهروندی خواند و گفت: ابلاغ بخشنامه ساماندهی مأموریت‌ها و پرهیز از سفرهای غیر ضروری مدیران به خارج از استان نیز یکی دیگر از اقدامات در جهت دسترسی بیشتر مردم به مسئولان است.
استاندار گیلان ابلاغ بخشنامه تشریفات‌زدایی را نیز یکی دیگر از موضوعات رعایت حقوق شهروندی دانست و گفت: رعایت شفافیت، عدالت و تساوی در جذب نیروی انسانی از تأکیدات جدی به مدیران است و از دستگاه‌هایی که پس از بخشنامه حدود یک سال گذشته این موضوع را رعایت نکردند، نخواهم گذشت زیرا مجموع این بخش‌نامه های اصلاح رفتار اداری ابلاغی از مصادیق تحقق حقوق شهروندی است.
سالاری همچنین به اصلاح رفتارهای اداری و ابلاغ شیوه‌نامه‌هایی همچون ساماندهی آب‌بندان‌ها، رودخانه‌ها و تدوین پیش‌نویس احداث شناگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این شیوه‌نامه‌ها در راستای جلوگیری از تفسیرهای مختلف توسط دستگاه‌های متفاوت و در جهت پاسخگویی شفاف به مراجعه‌کنندگان است.
حقوق شهروندی از شعارهای انتخاباتی دولت یازدهم و دوازدهم بوده که منشور آن در دولت یازدهم تهیه و رونمایی شد.
7296 / 2007
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.