عشایر کهگیلویه و بویراحمد که چند ماهی است در مناطق سردسیری به سر می‌برند با هجوم مارها به کپرها و سیاه چادری‌هایشان مواجه شده‌اند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، یکی از این افراد عشایری در منطقه سردسیری جمال‌آباد دیلگون شهرستان چرام گفت: هر شبانه روز نیست که مارها  وارد کپر و سیاه چادرها نشوند.

وی دلیل هجوم مارها به سیاه چادرهای عشایری را بی‌آبی، خشکسالی و گرسنگی مارها عنوان و افزود: مارهای سمی شبانه وارد لانه جوجه‌ها و مرغ‌ها می‌شوند و آنها را می‌بلعند.

یکی دیگر از عشایر مناطق سردسیری بویراحمد هم به ایلنا گفت: هیچ سالی به اندازه امسال مارها به سیاه‌چادرهای عشایری هجوم نیاورده‌اند و الان هم جان عشایر در خطر است.

این مرد عشایری ضمن درخواست کمک از مسئولان برای چاره‌اندیشی در این خصوص و مبارزه با مارها گفت: با این روند دیگر عشایر استان کهگیلویه و بویراحمدی به‌ویژه در مناطق سردسیری امنیت ندارند.

خشکسالی، خشک‌شدن چشمه‌ها و کمبود مواد غذایی در نقاط عشایری سردسیری کهگیلویه و  بویراحمد شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را برای پرندگان, درندگان و حیات‌وحش به وجود آورده و آنها را مجبور کرده به سیاه‌چادرهای عشایری و کپرهای آنان هجوم بیاورند.

به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از مجموع ۵۷۰ چشمه ثبت شده عشایری استان تاکنون بیش از ۳۰۰ چشمه خشک شده است.

مجید علیپور با بیان اینکه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۳ زیست‌بوم معادل ۷۰ درصد مساحت استان حضور دارند، افزود: این قشر در استان ۱۱ هزار خانوار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.