به گزارش ایرنا، نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با محوریت بررسی موانع پیشرفت برخی طرح ها از جمله پتروشیمی های گچساران و دهدشت، جاده پاتاوه -دهدشت، توسعه پارک علم و فناوری ،ایجاد صندوق نوآوری و فناوری در استان برگزار شد.
یکی از پروژه های مورد تاکید استاندار پتروشیمی گچساران بود. محصول تولیدی پتروشیمی گچساران، 4 پتروشیمی و خط غرب را تقذیه می کند.
حجم سرمایه گذاری انجام شده در این پتروشیمی افزون بر 60 هزار میلیارد ریال است و هزینه ارزی آن 544 میلیون یورو است.بخشی از سرمایه گذاری آن توسط صندوق توسعه ملی و بخشی توسط سرمایه گذار تامین شده است.
مشکل فعلی آن نقدینگی ارزی و ریالی است بخشی از مشکلات ریالی آن را سرمایه گذار از طریق اوراق تامین کرده اما بخش ارزی آن لاینحل مانده است و مسائل بانکی از سرعت پروژه کاسته است.
علی محمد احمدی با بیان اینکه پروژه پتروشیمی گچساران از پروژه های اولویت دار استان است ،گفت: پتروشیمی گچساران 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل تامین خوراک پتروشمی دهدشت باید تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: برای حل مشکلات این پتروشیمی به دنبال راهی برای دور زدن شرایط موجود هستیم.تلاش می‌کنیم راهکارهایی برای حل مشکلات آن پیدا کنیم و در این زمینه نیاز به همکاری بانک مرکزی داریم.
اما دومین موضوع مورد تاکید استاندار در این نشست به سرانجام رسیدن جاده ملی پاتاوه -دهدشت بود.
جاده ملی پاتاوه -دهدشت شامل سه قطعه به طول 136 کیلومتر است. 2 قطعه آن به طول 72 کیلومتر بهره برداری شده است. قطعه سوم آن 63 کیلومتر است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ،این قطعه نیاز به ساخت چهار پل بزرگ هر کدام به طول تقریبی 200 متر دارد .مهمترین مشکل این محور کمبود اعتبار است و ساخت این چهار پل نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار دارد.
احمدی گفت: به دلیل عدم پیگیری‌های دستگاه تخصصی و کم‌کاری پیمانکار اتفاق مطلوبی در محور پاتاوه- دهدشت با 70 درصد پیشرفت فیزیکی رخ نداده است.
وی با بیان اینکه سالهای زیادی از شروع این طرح می‌گذرد بخشی از آسفالت مسیر ساخته شده دچار استهلاک شده و کیفیت خود را از دست داده است.
اجمدی اتمام این پروژه را از اولویت های حیاتی برای استان عنوان کرد.
وی در ادامه گریزی به بارندگی ها در استان زد و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز در تب و تاب جمع‌بندی و مدیریت نزولات آسمانی است که استان را سیراب اما در کنار آن خساراتی به استان وارد کرد.
احمدی افزود: با اینکه منابع آبی استان تقویت شده اما به ابنیه ، راه ها و زیرساخت های کشاورزی خسارات جدی وارد شده است.
احمدی با بیان اینکه برآوردهای اولیه از میزان خسارت سیل به استان انجام و به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شده، از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواست با توجه به ضعف زیرساخت‌های استان این موضوع را در هیات دولت مورد حمایت و تاکید قرار دهد تا بخشی از خسارات جبران شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال گذشته تاکنون به رغم محدودیت‌های کشور، در چارچوب اقتصاد مقاومتی ده ها پروژه بزرگ و کوچک اولویت دار و فرسایشی استان به نتیجه رسید که در یک مورد با افتتاح بیمارستان‌های جدید حدود 400 تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان اضافه شد.
احمدی ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم بخش قابل توجهی از واحد‌های تولیدی راکد و غیر فعال استان ساماندهی شده و به مدار تولید بازگشتند و عملیات اجرایی برخی واحد‌ها مانند نیروگاه 500 مگاواتی دهدشت و فسفات چرام هم شروع شد که تاثیر بسزایی در اقتصاد استان دارند.
وی با بیان اینکه در بحث توسعه اشتغال روستایی که مورد تاکید رییس جمهور بود بود استان موفق عمل کرد و در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در زمره سه استان اول کشور قرار گرفت.
احمدی ادامه داد: همچنین سال گذشته از ظرفیت‌های قانون بودجه برای پیشرفت استان استفاده شد و در بحث تهاترهای مالیاتی و بانکی کهگیلویه و بویراحمد جز چند استان اول کشور قرار گرفت.
وی با اشاره به شرایط کشور و تحریم ها ادامه داد: این استان در میان استان های کشور شاهد بهبود فضای کسب و کار بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد واگذاری طرح‌های عمرانی و خصوصی‌سازی را از مهم‌ترین اولویت‌های استان در بحث اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکید کرد: در چند سال گذشته طرح‌های قابل واگذاری استان شناسایی شد و در این زمینه نسبت به استان‌های هم تراز به لحاظ عملکرد در وضعیت بهتری قرار گرفت.
احمدی از پیگیری ساز و کار اجرایی برای فراهم کردن زیرساخت‌های راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در استان خبر داد و بیان کرد: معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به ایجاد بسترهای استقرار این صندوق می‌تواند در بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی تاثیر بسزایی داشته باشد، کمک کند.
وی همچنین خواستار افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج شد و اضافه کرد: پروازهای موجود فرودگاه یاسوج ( دو روز در هفته) از سوی شرکت ماهان کفایت نمی‌کند و باید افزایش یابد.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.