به گزارش ایرنا، شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلادشاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه است.
بلاد شاپور، شهر هفت گنبد میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان و استان برای جذب گردشگر است.
خانه های قدیمی و تاریخی دهدشت از نظر وسعت، سبک و معماری زیباتر از بافت های تاریخی دیگر مناطق کشور است که معرفی آنها برای گردشگران و مسافران نوروزی می تواند گام مهمی برای ورود گردشگران به این منطقه باشد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت بلاد شاپور گفت: تاکنون از ظرفیت بافت تاریخی برای معرفی و شناسایی آن به مردم و گردشگران تاریخی استفاده چندانی نشده است.
شکر الله علیزاده با اشاره به اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای توسعه شهرستان است ،گفت: برای اولین بار از ظرفیت کارشناسان متخصص در ایام تعطیلات نوروز برای معرفی این بافت تاریخی به گردشگران استفاده می شود.
وی هدف از انتخاب کارشناسان برجسته باستان شانی در این بافت را معرفی هر چه بهتر بافت به گردشگران دانست و گفت: هر ساله در ایام مختلف گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این بافت بازدید می کنند.
علیزاده تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از ظرفیت این بافت برای توسعه شهرستان به نحو احسن استفاده خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساماندهی بافت تاریخی دهدشت برای جذب گردشگران اولویت میراث فرهنگی است.
محمود باقری تصریح کرد: بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی استان است که بازدید گردشگران خارجی و داخلی و شناسایی و معرفی بیشتر آن نقش مهمی در ثبت جهانی دارد.
وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یک اثر برای جذب جهانگردان و ایرانگردان و معرفی فرهنگ ایران کهن گفت: تلاش می‌شود که این بنای تاریخی با جذب اعتبار ثبت جهانی شود.
باقری تصریح کرد: 693 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.
باقری عنوان کرد: 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرا دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت را از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد که به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
شهر تاریخی بلاد شاپور(هفت گنبد) در ضلع جنوبی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
به دلیل اینکه هفت امامزاده در هفت گوشه این شهر واقع شده است به شهر هفت گنبد نیز معروف شده است.
معماری شهر هفت گنبد از دوران پررونق صفوی الهام گرفته شده و به دلیل هوای گرمسیری و مطبوع در این منطقه، ظرفیت مناسبی برای میزبانی گردشگران از کشورهای خارجی و سایر استانهای کشور دارد.
گچ بری ها، طاق و قوس زیبای بناهای این شهر تاریخی ، نمایی زیبا و جذاب برای حضور گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی به تصویر کشیده است.
وجود مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها، بازار و گورستان در بافت تاریخی دهدشت ، هر گردشگری را مجذوب این میراث گرانبها می کند.
وجود امامزاده جابر، امامزاده ابراهیم، امامزاده بی بی عصمت، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده پیر غازی (جعفر)، امامزاده سه دختران و قدمگاه خضرنبی نشان از علاقه وافر مردمان این دیار به اهل بیت عصمت و طهارت است.
بلادشاپور شهری مذهبی و تجاری در گذشته بوده که این در آمیختگی هنر و مذهب شاهکارهای شگفت انگیزی را برای حضور پرشور گردشگران خلق می کند.
وجود چهار گرمابه در بافت تاریخی دهدشت گواه بر پایبندی و اعتقاد خاص مردم این دیار به بهداشت است که هنوز این گرمابه ها مانند گذشته محیطی آرام و دلپذیر را برای گردشگران مجسم می کند.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از دوران صفویه وجود دارد که دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بخش از بافت تاریخی احیا شده دهدشت در روزهای اخیر تخریب شد که ناراحتی فرهنگ دوستان استان را در پی داشت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دستوری خواستار بررسی سریع ابعاد مختلف تخریب بافت تاریخی دهدشت و شناسایی عوامل آن شد.
وی از مسئولان ذیربط خواست نسبت به احیای این اثر تاریخی با اهمیت اقدام کنند.
پس از آن نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: 150 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت (بلاد شاپور) اختصاص یافت.
عدل هاشمی پور اظهار داشت: پس از تخریب بافت تاریخی دهدشت با رایزنی با معاونت رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و همکاری تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موضوع، مطرح و این اعتبار تخصیص داده شد.
وی بیان کرد: هر گونه مرمت و بازسازی بافت تاریخی تا انجام کار مطالعاتی باید متوقف شود.
هاشمی پور عنوان کرد: با همکاری رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور مشاور خوب برای مطالعه، ساماندهی و مرمت کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت انتخاب خواهد شد.
وی گفت: با توجه به اهمیت بافت تاریخی دهدشت، و نقش آن در توسعه شهرستان مطالعات دقیق و کارشناسی شده برای مرمت و بازسازی این آثار به جای مانده از دوران صفوی، ضروری است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.