به گزارش ایرنا، تورج جدیدی روز شنبه ضمن تبریک روز جهانی هواشناسی و عید نوروز افزود: 23 مارس 2019 برابر با سوم فروردین 1398 مصادف با روز جهانی هواشناسی با شعار خورشید، زمین و هوا است.
وی در ادامه گفت: تغییر اقلیم ایجاد شده منجر به افزایش بیشینه دمایی شدید و ثبت رکوردهای دمایی جدید روزانه، ملی و جهانی شده است که این افزایش جهانی دما تغییر اقلیم ، سلامت، معیشت و امنیت غذایی، تامین آب، امنیت انسان ها و رشد اقتصادی را نشانه گرفته است.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان افزود: خورشید منبع انرژی پاک و جایگزین بسیار خوبی برای انرژی است که حتی در روزهای ابری نیز می توان به آن دسترسی داشت و استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر جهان به منظور تولید برق، نمک زدایی آب و تولید گرما کاملا مشهود است و بشر باید بیشترین تمرکز را در استفاده از این انرژی داشته باشد.
جدیدی گفت: میانگین بارندگی استان کرمان در سال زراعی جاری از اول مهر 97 تا تاریخ 2 فروردین 98 به میزان77.4 میلیمتر ثبت شده است که این میزان بارش نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل 238 درصد افزایش و نسبت به بارش نرمال بلندمدت 26 درصد کاهش داشته است.
وی بیان داشت: در این بازه زمانی میانگین بارش شهر کرمان (مرکز استان) 7/43 میلیمتر به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مشابه سال قبل (به میزان 3/10 میلیمتر) 323 درصد افزایش و نسبت به بلندمدت 26 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان بیشترین بارندگی ثبت شده استان را در شهرستان های منوجان و کهنوج به ترتیب با 179و172 میلیمتر و کمترین مقدار آن در ایستگاه سینوپتیک شهرستان راور با میزان 8/40 میلیمتر عنوان کرد.
وی افزود: در این بازه زمانی میانگین بارندگی کل کشور نیز 205 میلیمتر می باشد که نسبت به مشابه سال قبل 134 درصد و نسبت به بلندمدت 23 درصد افزایش داشته است.
جدیدی با اشاره به انباشت خشکسالی سال های قبل در استان کرمان گفت: لزوم استفاده بهینه از آب و صرفه جویی از این نعمت الهی ضرورت داشته و مردم باید دقت لازم را در مصرف آب داشته باشند.
وی در ادامه گفت: مردم استان و گردشگران و مسافران نوروزی می توانند به صورت شبانه روز جهت اطلاع از پیش بینی ها و اخطاریه های هواشناسی با سامانه اداره کل هواشناسی استان کرمان و شماره 134 تماس حاصل نمایند.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: به طور متناوب ناپایداری در سطح استان تا پایان هفته به صورت رگبار و رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید به خصوص در شرق و شمال غرب استان پیش بینی می شود.
9889/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.