به گزارش ایرنا؛ دکتر امید قادری روز یکشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در دیدار با آیت‌الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، به سیاه نمایی رسانه‌ای در حوزه آسیب های اشاره کرد و افزود: آسیب‌های اجتماعی در همه شهرها و کشورهای دیگر هم وجود دارد و در گذشته نیز به مراتب بیشتر از امروز هم وجود داشته، اما اکنون به خاطر وجود فضای مجازی آسیب‌های موجود بازتاب بیشتری پیدا می‌کند.
وی به اقدام های موثر در حوزه کاهش آسیب‌‎های اجتماعی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در راستای فرمایش های مقام معظم رهبری و تاکیدهای مداوم ایشان بر بحث مقابله با آسیب های اجتماعی با اقدام های صورت گرفته از اردیبهشت‌ ماه سال گذشته تاکنون آسیب های اجتماعی استان سیر کاهشی به خود گرفته‌اند.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه تصریح کرد: به طور قطع این سیر کاهشی به معنای وضعیت خوب نیست و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، اما با وجود همه مشکلات اکنون شاهد سیر کاهشی بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان هستیم.
قادری اضافه کرد: اکنون در بحث اعتیاد از استان‌های با شیوع مصرف زیاد خارج شده و در رده استان‌های با شیوع متوسط هستیم و در بحث آمار مرگ و میر معتادان با اقدام های صورت گرفته 30 درصد کاهش داشته‌ایم.
وی به سیر کاهشی طلاق در استان هم اشاره کرد و افزود: با همکاری دادگستری مقرر شده زوج‌های در آستانه طلاق پیش از دادگاه در اختیار مشاوران خانواده قرار گیرند که این کار منجر به سازش 20 درصدی پرونده‌های طلاق استان در سال گذشته شده است.

** 54 هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه این دیدار با اشاره به حمایتی بودن سازمان بهزیستی، گفت: این سازمان در سال 1359 در راستای اهداف انقلاب اسلامی در رسیدگی به افراد کم درآمد و بی بضاعت که در کنار فقر با مشکلات جسمی و معضلات اجتماعی هم گریبانگیر هستند، تشکیل شد.
قادری از حمایت بهزیستی از 54 هزار و 856 خانوار در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: اکنون 132 هزار و 67 نفر به صورت مستقیم زیر پوشش بهزیستی استان هستند و از خدمات این نهاد بهره می‌گیرند.
وی اظهار داشت: در مجموع هشت درصد جمعیت استان که به هر دلیل دچار فقر و در کنار آن معلولیت یا آسیب اجتماعی هستند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که رقم بزرگی است.
وی به بالا بودن آمار معلولیت استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان معلولیت در کرمانشاه بیش از نرم کشوری است که با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد علت عمده آن به آسیب های ناشی از جنگ تحمیلی مربوط می شود و همین امر باعث شده که بیشترین آمار معلولیت و عقب ماندگی ذهنی را در منطقه قصرشیرین داشته باشیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت های سازمان بهزیستی گفت: اکنون 192 فعالیت تعریف شده در حیطه وظایف بهزیستی وجود دارد که می توان گفت بیشترین تعدد وظایف را در میان دستگاه های مختلف دارا هستیم.
قادری با اشاره به نگهداری شبانه روزی سه هزار و 806 نفر در مراکز مختلف بهزیستی، گفت: از این تعداد 2 هزار و 961 نفر معلول و یا سالمند، 650 نفر معتاد و 195 مورد نیز کودک هستند.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از اشتغال زایی برای 2 هزار و 462 مددجوی تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته خبر داد و افزود: این افراد اکنون از چرخه حمایت بهزیستی خارج شده اند و از این نظر بهزیستی استان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

** 150 نفر را از خودکشی منصرف کردیم
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه به اقدام های بهزیستی در زلزله استان اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای بزرگ در زلزله آبان سال گذشته بازسازی روحی و روانی زلزله زدگان بود و در این راستا تیم‌های مشاوره به مناطق مختلف اعزام و بیش از 91 هزار نفر از نظر روحی و روانی غربالگری شدند و اکنون 91 روانشناس تا پایان سال جاری در این مناطق مستقر خواهند بود.
قادری یادآور شد: به خاطر حضور این افراد بیش از 154 نفری که در این مناطق مستعد خودکشی بودند با ارجاع به مشاور از انجام این کار منصرف شدند و در مجموع با فعالیت این افراد در مناطق زلزله زده آمار خودکشی استان در سال گذشته نسبت به سال 1395، 16 درصد کاهش داشت.
وی اعلام کرد: در زلزله اخیر 118 معلول جدید به خانواده بهزیستی اضافه شد، همچنین 188 زن بی سرپرست و 67 کودک یتیم نیز در این زلزله تحت پوشش بهزیستی درآمدند.
ائ افزود: از گذشته نیز 13 هزار و 300 مددجو در این مناطق تحت پوشش بهزیستی بودند که برای همه آنها کانکس تهیه شد، هم اکنون نیز کار ساخت 2 هزار و 186 واحد مسکونی مددجویان را پیگیری می کنیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.