به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناسان بخش آب کاشت برنج را متناسب با اقلیم خشک و کم آب استان کرمانشاه متناسب نمی دانند چرا که برنج همه آب استان را می کُشد.
وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه به اعتقاد مسئولان نامناسب و در حد بحران است و صرفه جویی به ویژه در بخش کشاورزی مورد تاکید است اما از سوی دیگر در برخی از نقاط استان شاهد کشت برنج که جزو کشت های پرآب با نیاز آبی بالا است، هستیم که به اعتقاد کارشناسان بخش آب، کشت این محصول با توجه به مشکلات کم آبی در استان توجیهی ندارد.
کشت برنج در فصل زراعی جاری در شهرستان های صحنه، هرسین و گیلانغرب استان کرمانشاه انجام شده که به اعتقاد مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمانشاه کشت این محصول تهدید جدی منابع آبی استان است.
در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ وجود دارد و مصرف آب در این بخش 92 درصد است اما تنها حدود 25 درصد زمین های آن آبی است.
به گفته مدیرعامل شرکت اب منطقه ای کرمانشاه این استان از 18 سال پیش وارد یک دوره خشکسالی شده که 12 سال از آن بارندگی استان زیرمیانگین کشوری بوده که حدود 700 میلیمتر می شود و میانگین بارندگی استان 475 میلیمتر و حدود 2 برابر میانگین کشور است اما این رقم حدود 50 درصد میانگین جهانی است.

**کشت برنج در استان کرمانشاه ممنوع است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با بیان اینکه در استان 23 دشت وجود دارد که از این تعداد هشت دشت ممنوعه است و این می تواند به عنوان زنگ خطری باشد تا در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی تجدید نظر کنیم، گفت: متاسفانه معضل امروز، کاشت برنج در تعدادی از شهرستانهای استان است که به طور گسترده رواج پیدا کرده و می تواند به عنوان تهدید جدی برای رودخانه ها و به تبع آن کاهش منابع آب سفره های زیر زمینی باشد.
محمودرضا شهلایی اظهار کرد: با توجه به اعلام ممنوعیت کاشت برنج در کشور به جز استان های گیلان و مازندران از سوی وزارت نیرو لازم است با اقدام های هماهنگ دستگاه های ذیربط از این قضیه جلوگیری شود و با ترویج کشت های کم آب بر و پرسود کشاورزان را اغنا کنیم.
وی با بیان اینکه هر هکتار برنج حدود 20 تا 25 هزار مترمکعب در سال آب مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است، افزود: در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران بخش زیادی از آب مصرفی برای محصول برنج از طریق بارندگی‌ تامین می‌شود، اما در استان کرمانشاه کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت برنج باید از منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها استفاده کنند.
وی همچنین با اعلام اینکه کشت برنج با اقلیم استان کرمانشاه سازگار نیست و منابع آبی استان را با تهدید جدی مواجه می‌کند، گفت: متاسفانه کشاورزان به دلیل سود اقتصای که این محصول دارد، نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود بر لزوم جلوگیری از کشت این محصول پرمصرف تاکید کرد و گفت: اگرچه از قبل با همکاری جهاد کشاورزی به کشاورزان در خصوص کشت نکردن برنج هشدار داده بودیم، اما متاسفانه باز هم شاهد کشت این محصول بودیم.
شهلایی از برخورد با افراد متخلف هم خبر داد و گفت: با حکم دادستانی تعدادی از موتور پمپ‌های زمین های کشاورزی زیرکشت برنج جمع آوری شد و با کشاورزان نیز اتمام حجت کرده ایم که دیگر کشت برنج انجام ندهند.

** برخورد قاطع با برنج‌ کاری در صحنه
مدیرامور منابع آب شهرستان صحنه نیز از برخورد قاطع با برنج کاری در این شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا 19 دستگاه موتور تلمبه غیرمجاز توقیف شد.
مجتبی کمالی منش افزود: متاسفانه با وجود ممنوعیت کشت برنج در استان کرمانشاه، شاهدیم تعدادی از کشاورزان منطقه بدون درنظر گرفتن تنش آبی در کشور اقدام به کشت های با نیاز آبی بالا می کنند که این عمل خلاف متعارف کشت در استان کرمانشاه است و شرکت آب منطقه ای کرمانشاه را مجبور به اقدام سلبی می کند.
کمالی منش همچنین ادامه می دهد در مرداد ماه سال جاری علاوه بر توقیف 19 دستگاه موتور تلمبه ای که مشغول برداشت غیرمجاز از آب رودخانه ها بوده اند، تعداد 2 حلقه چاه را نیز که کشت برنج را آبیاری کرده اند مسدود کرده و پنج مورد منصوبات چاه‌های غیرمجاز را نیز جمع‌آوری کرده ایم.

**اعلام مخالفت دادستان صحنه با کشت برنج
در ادامه مخالفت های مسئولان بخش آب استان کرمانشاه با کشت برنج، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه نیز از مقابله با کشت بی‌رویه برنج در این شهرستان خبر داد و گفت: این پدیده موجب آسیب‌ جدی به منابع آبی و محیط زیست منطقه شده است.
مسعود صمدی با اشاره به افزایش کشت برنج در شهرستان صحنه نسبت به سال های گذشته، افزود: این اقدام موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده است.
وی با بیان اینکه همه باید به امور آب کمک کنیم، اظهار کرد: امور آب نیز باید با جدیت در این عرصه وارد شود و به طور قطع ما با کسانی که در این حوزه غیرقانونی عمل کنند اعم از مردم و مسئولان برخورد جدی می‌کنیم.
صمدی تصریح کرد: کسانی که با برداشت‌های بی‌رویه منابع آبی از چاه‌های آب کشاورزی گرفته تا آب‌های سطحی و زیرزمینی خسارت به آبی که متعلق به عموم مردم است، وارد می‌کنند باید از عهده تامین خسارت برآیند.

** جهاد کشاورزی موافق حفظ رقم برنج کرمانشاه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه معتقد است که کشت برنج در برخی از مناطق استان از جمله صحنه و هرسین سابقه دیرینه دارد و در لکه هایی که برنج کشت می شود، مردم این مناطق از گذشته اقدام به کشت برنج کرده اند.
خسرو شهبازی اما می گوید به دلیل مشکلات کم آبی سازمان جهاد کشاورزی نه توصیه ای برای کشت برنج کرده و نه این کشت را ترویج کرده اما اعتقاد کارشناسی داریم که کشت برنج در سطح محدودی باید حفظ شود.
او به کشت برنج رقم 'دیره' دراستان کرمانشاه از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ما موافق هستیم که این رقم در سطح محدودی با هدف حفظ آن کشت شود.
وی با بیان اینکه در منطقه دیره گیلانغرب به خارج از کشور می رود هزار و 700 هکتار زمین قابل کشت برنج داریم، گفت: اگر این آب را مدیریت کنیم می توانیم کشت برنج را به صورت غرق آبی انجام دهیم.
وی اظهار کرد که قرار بوده که آب مورد نیاز برای هزار و 640 هکتار را اختصاص دهند که تاکنون اختصاص نداده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت که اگر آب مورد نیاز را اختصاص دهند و مجاز باشیم می توانیم در سطح 2 تا سه هکتار کشت برنج را در استان توسعه دهیم.
شهبازی کشت برنج را اقتصادی دانست و افزود: هر کیلو برنج به قیمت 130 هزار ریال به فروش می رسد که هر کشاورز از سطح سه تا چهار هکتار حدود 400 میلیون ریال درآمد کسب می کند که کشت اقتصادی است.
وی با بیان اینکه ما نمی توانیم مانع کشت برنج شویم و کشاورزان خود تشخیص می دهند چه محصولی کشت کنند، گفت: ما تنها می توانیم این نوع کشت را ترویج نکنیم و این کار را هم نمی کنیم.
وی اظهار کرد که سازمان جهاد کشاورزی برای کشت برنج مخالف حفر چاه است و در شرایط فعلی کم آبی استان هم به کشاورزان اعلام کرده ایم که حق توسعه کشت این محصول را ندارند.
وی یادآوری کرد که در زمینه کشت برنج نه کار ترویجی انجام داده ایم و نه حمایتی هم کرده ایم.
شهبازی همچنین با بیان اینکه اکنون برنج در استان کرمانشاه در حریم رودخانه و بستر آن کشت می شود که وظیفه برخورد در این نقاط با وزارت نیرو است.
وی همچنین به صدور مجوز سه مورد شالی کوبی برنج در استان در گذشته اشاره کرد و افزود: این مجوزها قبلا صادر شده و اکنون مجاز به توسعه آن نیستیم.
براساس اظهار نظر مسئولان حوزه های آب و کشاورزی به دلیل مشکلات مربوط به کاهش منابع آب زیرزمینی و کاهش میزان نزولات جوی، بحران آب در استان کرمانشاه جدی است و می طلبد مسئولان در هماهنگی با کشاورزان، جلو کشت محصولات پرآب را در استان بگیرند و کشت محصولات پرسودی که نیاز آبی کمتری دارند را توصیه و ترویج کنند و آن را مورد حمایت قرار دهند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.