اخبار مرتبط

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید کسی که تئاتر را امتحان نکرده آن را نمایشی کسل کننده با روندی کُند از یک داستانی گُنگ تصور کند که دیدن آن در تاریکی انسان را به خواب می برد اما مطمئن باشید با دیدن یک تئاتر خوب این تصورات کاملا تغییر می کند.
نمایش پهلوان نادر از شب گذشته به صورت رایگان برای اهالی رسانه و فرهنگ اجرا شد اما استقبال قابل قبولی را شاهد نبودیم.
تئاتری که یکی از برگزیدگان جشنواره تئاتر کُردی شده در سنندج نتوانست نظر اهالی رسانه و فرهنگ شهر را به خود جلب کند و در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت جامعه رو به تئاتر بیاورد.
رسانه ها بویژه شبکه استانی کردستان می تواند اثر مهمی در معرفی تئاتر و لذت دیدن آن به مردم داشته باشد.
کارگردان نمایش پاله وان نادر (پهلوان نادر) در این زمینه گفت: برخی عوامل دست بدست هم می دهد که حضور را کمتر می کند از جمله اینکه فقط در زمان ماه رمضان سالن در اختیار ما قرار دادند که نزدیکی زمان اجرا با افطار هم موجب کاهش حضور علاقه مندان می شود.
حمیدرضا احمدی کردستانی اظهار داشت: از رسانه ها انتظار داریم برای اطلاع رسانی به ما کمک کنند تا اثر بیشتر توسط مخاطب دیده شود چون گروه های تئاتری ماه ها کار می کنند تا در نهایت به این هدف برسند.
وی اضافه کرد: اگر بلیط کنسرتی حتی تا 2 میلیون ریال هم باشد باز توسط مردم خریده می شود و عده ای برای حضور در آن ساعت ها در صف می ایستند.
احمدی کردستانی افزود: وقتی نتوانیم هزینه برای تبلیغ کار بویژه تبلیغات محیطی همچون بنر در سطح خیابان ها کنیم یا نتوانیم از عهده تبلیغ کار در شبکه استانی برآییم نمی توان انتظار داشت مخاطب بیشتری جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دو شهر اجرا داشته ایم، یادآور شد: هزینه رفتن عوامل و جابجایی دکور و ماندن در آن شهر بسیار بیشتر از کمک هایی بوده که دریافت کرده ایم و بسیاری از فعالین این کار خود هزینه ها را متقبل شده اند.
احمدی کردستانی تاکید کرد: نتوانسته ایم از خجالت بازیگران و دیگر عوامل این اثر درآییم فقط عشق و علاقه ای که بکار دارند موجب شده حاضر شوند تا مخاطب کار آنها را ببیند.

** نمایش مظلومیت مردم در پهلوان نادر
تئاتر شیوه راحتی برای رساندن یک پیام و فرهنگ سازی در مورد موضوعی است که در نمایش تئاتر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) به خوبی از این ظرفیت بهره برده شده است.
این نمایش تنها به موضوع یک پهلوان نمی پردازد بلکه به خوبی فضای شهر سنندج و حتی کشور را در دوران ناصرالدین شاه توصیف می کند.
اثر پهلوان نادر درگیری ها و نا امنی های شهرهای مختلف کُردنشین و حتی به اشغال درآمدن برخی از این شهرها را به خوبی با بی کفایتی حاکمیت و بی تفاوتی ناصرالدین شاه به تمامیت ارضی کشور به نمایش می کشد.
کارگردان اثر در مورد علت انتخاب این موضوع برای نمایش گفت: انتخاب این موضوع از این بابت که مربوط به شهر سنندج و تاریخ و فرهنگ این شهر و کشور است، مهم بود.
احمدی کردستانی افزود: این اثر نگاهی به تاریخ 150 سال پیش شهر سنندج دارد و وضعیت شهر و سفری که ناصرالدین شاه به این شهر می کند را به تصویر می کشد.
وی تاکید کرد: با این دید جلو نرفته ایم که فقط به پهلوان نادر و زورآزمایی او بپردازیم بلکه کشتی و زورآزمایی پهلوان نادر یکی از رویدادهای این داستان است.
وی افزود: نگاه ما نگاه به سیستم، حاکمیت و مظلومیت مردم مناطق کُردنشین در دوران ناصرالدین شاه بوده است.
کارگردان نمایش پاله وان نادر (پهلوان نادر) اظهار داشت: پهلوان های مردمی که مورد احترام بوده اند، ارتباط شان با مردم و بالعکس و نگاه حاکمیت به مردم بویژه مردم کردستان در آن زمان در این اثر دیده شده است.
وی در رابطه با دیگر کارهای خود گفت: این مهم نبوده که همیشه یک مسیر را در کارها دنبال کنم اما هر کاری را انتخاب کرده ام سعی ام بر این بوده دغدغه مردم در آن نمود داشته باشد.
احمدی کردستانی اضافه کرد: روند تولید پهلوان نادر حدود 9 ماه طول کشیده و سه ماه هم بازیگران آن تمرین کرده اند.
وی یادآور شد: این اثر در جشنواره تئاتر کُردی حضور پیدا کرد و به عنوان اثر منتخب برگزیده شد.
احمدی کردستانی افزود: در بیجار و مریوان اجرا داشته ایم و اکنون در سنندج اجرا داریم اما آنطور که باید و شاید از این نمایش استقبال نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای ارتباط بهتر و زنده تر با مخاطب از موسیقی زنده نیز در کار بهره بردیم. گفت: اکیپ 30 نفره برای این کار فعالیت کردند که فقط 15 نفر در آن کار بازیگری می کنند و امیدواریم آن نتیجه که مدنظر بوده بدست آید.

** مواجه توده با حاکمیت ناصرالدینی
نویسنده اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) هم گفت: این اثر مناسبات اجتماعی آن زمان چگونگی زندگی مردم و شرایط و رفتار حاکمیت با آنها را نشان می دهد.
صابر نیکبخت اظهار داشت: داستان نادر تم ظریفی دارد و مواجه توده با حاکمیت ناصرالدین شاهی را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در مورد تاریخ سنندج نمایشنامه تئاتر یا نوشته نشده یا کم نوشته شده است، اضافه کرد: لازم است تئاتر ما همانطور که در زمان حال حضور دارد به گذشته خود هم توجه کند و باید جغرافیای سنندج، وضعیت اجتماعی آن و لهجه های دوران گذشته را تعریف کند.
نیکبخت یادآور شد: لهجه امروز شهر سنندج در اثر دیده می شود چونکه مردم این شهر در آن زمان هم به همین لهجه صحبت می کردند و شاید برخی از کلمات آن زمان امروز مورد استفاده قرار نگیرد.
وی افزود: برای این کار تحقیقاتی انجام و لغتنامه هایی را که در آن زمان نوشته شده را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده کردم مردم سنندج به همان لهجه صحبت می کردند و فاصله زیادی با 100 سال گذشته خود نداریم.
نویسنده اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) گفت: نسخه اولیه این اثر برای یک نمایشنامه رادیویی بود و پس از آن متوجه شدم که می شود تنظیمی صحنه ای هم داشته باشد.
وی یادآور شد: مردم علاقه دارند بدانند پهلوانان و افراد نامدار آنها که بوده، در چه زمان هایی زندگی می کرده و تعامل آنها با سلطه حاکمیت چگونه بوده است.
نیکبخت با بیان اینکه نزدیک به سه سال این اثر زمان برد، اضافه کرد: 200 نامه دادخواهی مردم سنندج که در زمان ناصرالدین شاه برای مجلس ملی ارسال کرده بودند و در کتابی چاپ شده بود را برای نگارش متن این نمایش مطالعه کردم.
اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) هر شب از 22 تا 31 اردیبهشت در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج (تالار فروروین) به نمایش در می آید.
6108/9102
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.