پلتفرم Bakkt چیست؟ کاربرد و قانون برای ارزهای دیجیتالReviewed by بهاره رضاجو on Aug 7Rating: 5.0

ارزهای دیجیتال مدت‌هاست پشت درهای بازارهای قانونی مانده‌اند؛ دیگر وقت آن رسیده است که به‌صورت قانونی پذیرفته شوند. پلتفرم بَکت (Bakkt) راهی برای سوق دادن ارزهای دیجیتال به‌سوی جریان اصلی بازار است.

مالک بازار بورس نیویورک، بیت کوین را می‌پذیرد

در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۱۸، گزارش‌های متعددی از بازار بورس نیویورک منتشر شد که به‌سرعت سرخط خبرها را به‌خود اختصاص داد. مالک بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک (NYSE) اعلام کرد به‌زودی پلتفرمی به نام بَکت را راه‌اندازی خواهد کرد که بازاری قانونی برای دارایی‌های دیجیتال از جمله ارزهای دیجیتال خواهد بود.

[پلتفرم Bakkt چیست؟ کاربرد و قانون برای ارزهای دیجیتال]

این کار، گامی اساسی برای قانونی‌کردن آینده‌ی دارایی‌های دیجیتال است. بکت که متعلق به شرکت Intercontinental Exchange (مالک بورس اوراق بهادار نیویورک) است، با شرکت‌های متعددی از جمله گروه مشاوره بوستون (BCG)، استارباکس و مایکروسافت همکاری می‌کند تا پلتفرمی به‌منظور خرید، فروش، ذخیره و خرج کردن دارایی‌های دیجیتال ایجاد کنند.

خودشان می‌گویند:

بَکت را به این منظور طراحی کردیم که مشتریان و نهادهای مختلف به‌آسانی بتوانند دارایی‌های دیجیتال‌شان را خریدوفروش کنند، ذخیره کنند یا خرج کنند. بَکت با هدف ارائه‌ی اعتماد، بهره‌وری و سهولت در تجارت به‌دنبال توسعه‌ی نوعی فناوری باز برای برقراری ارتباط بین بازارهای موجود و زیرساخت تجاری مبتنی بر بلاک چین است.

بَکت می‌خواهد یک «اکوسیستم قانونی جهانی برای دارایی‌های دیجیتال» باشد. در این راستا، مشارکت با شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و استارباکس نیز اعتبار ویژه‌ای به آن می‌بخشد.

آیا بَکت می‌تواند اعتماد و کاربردپذیری را برای دارایی‌های دیجیتال به ارمغان بیاورد؟

[پلتفرم Bakkt چیست؟ کاربرد و قانون برای ارزهای دیجیتال]

در لینکدین، این اولین باری است که خبری مرتبط با ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود که دید مثبتی نسبت به آن دارد (احتمالا به این دلیل که پای مایکروسافت وسط است). امروزه در رسانه‌های اجتماعی کمتر خبری را می‌توانید پیدا کنید که بی‌طرفانه اعلام شده باشد.

همه‌ی شرکت‌ها و نهادها از شرکت‌های کُره‌ای گرفته تا بانک مرکزی چین، هنوز نمی‌توانند بلاک چین را به‌راحتی بپذیرند. بنابراین طبیعی است که Intercontinental Exchange (ICE) سعی کند مالک این فضا باشد.

بَکت قصد دارد این فناوری باز را برای برقراری ارتباط بین بازارهای موجود و زیرساخت تجاری مبتنی بر بلاک چین توسعه دهد، اما در این فضا تنها نخواهد بود. علی بابا (Alibaba) و پی پال (Paypal) امتیازات انحصاری زیادی بابت بلاک چین به‌دست آورده‌اند، اما بَکت قرار است نماینده‌ی «بازار قانونی دارایی‌های دیجیتال» باشد.

بَکت در نوامبرِ سال جاری قراردادهای آتی فیزیکی قانونی نیز برای بیت کوین ارائه خواهد کرد (در این قراردادها، طرفین معاملات را انجام می‌دهند و مبلغ قرارداد در تاریخ مشخص‌شده با بیت کوین تسویه می‌شود). بَکت می‌خواهد با استفاده از راه‌حل‌های ابری مایکروسافت، یک اکوسیستم جهانیِ باز و قانونی برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد کند. این خبر خوبی برای آژور (عنوان تجاری پلتفرم‌های مایکروسافت) است که مدتی است از یک سو زیر سایه‌ی پیشرفت‌های آی‌بی‌ام و آزمایش بلاک چین خصوصی آن قرار گرفته و از سوی دیگر از خدمات وب آمازون (AWS) مبتنی بر بلاک چین عقب مانده است.

سال ۲۰۱۸ طلوعِ عصری جدید برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال خواهد بود، زیرا ارزهای دیجیتال قانون‌مند خواهند شد. این اکوسیستمِ باز از نیازهای روبه‌رشد بازار ۲۷۰ میلیارد دلاری دارایی‌های دیجیتال حمایت خواهد کرد.

بکت به‌شکل مستقیم در آینده‌ی ارزهای دیجیتال نقش دارد. انتظار می‌رود اکوسیستم بَکت هم بازارهای قانونی را پوشش دهد و هم محل ذخیره‌ی خوبی برای دارایی‌های دیجیتال درکنار اپلیکیشن‌های کاربردی و تجاری باشد. این به‌خوبی نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۱۹ به‌شدت افزایش خواهد یافت.

منبع: medium

 

دیدگاه تان را بنویسید