گزارش جی پلاس از جام جهانی ۲۰۱۹ شطرنج/

صعود مقصودلو و فیروزجا به دور دوم/ طباطبایی همچنان بلاتکلیف!

علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو به دور دوم رقابت های جام جهانی شطرنج راه پیدا کردند اما محمدامین طباطبایی باید کار را در دیدارهای تکمیلی دنبال کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، دیدارهای دوم از دور اول رقابت های جام جهانی برگزار شد و چهار نماینده ایران برابر حریفان قرار گرفتند. فیروزجا با پاشیکیان مساوی کرد و با توجه به برد در بازی اول به مرحله بعد راه یافت. مقصودلو در دیدار دوم نیز چیگائف روس را شکست داد و با برتری قاطع 2-0 به مرحله بعد راه یافت. طباطبایی با تساوی برابر حریف قدرتمند مصری کار را به دیدارهای تکمیلی کشاند. دیدار قائم مقامی همچنان در جریان است.

آرمن پاشیکیان 0.5- علیرضا فیروزجا 0.5

سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران با توجه به اندوخته دیدار اول و با توجه به این که مهره سیاه را در اختیار داشت، از بازی ریسکی پرهیز و تلاش کرد با دفاع مستحکم حریف را به ریسک کردن و انجام حرکت اشتباه وادار کند، اما حریف ارمنی بسیار مسلط بازی کرد و برتری جزئی نیز به دست در آورد. در شرایطی که وضعیت کم کم برای فیروزجا خطرناک می شد و او یک پیاده عقب افتاده بود، به هر شکل ممکن توانست وضعیت را حفظ کند. در ادامه فیروزجا حرکتی که فکر می کرد با انجام آن می تواند ادعای تکرار وضعیت و تساوی کند را انجام داد، اما داور به درستی نپذیرفت و او مجبور شد با همان حرکت ضعیف بازی را ادامه دهد. فیروزجا که به وضعیتی بد گرفتار شده بود در ادامه با دقت زیاد سرانجام مساوی را گرفت و به مرحله بعد راه یافت. او در دور بعد با دوبوف قهرمان شطرنج رپید (سریع) جهان روبرو می شود.

پرهام مقصودلو 1 - ماکسیم چیگائف 0

قهرمان جوانان جهان که با مهره سیاه در بازی اول پیروز شده بود، در بازی دوم هم مقتدرانه به برتری رسید. حریف روس که چیزی برای از دست دادن نداشت، از ابتدا با گرایش به شاخه های کمتر رایج تلاش کرد تا از تئوری فاصله بگیرد، اما مقصودلو در دام نیفتاد و با انجام حرکات منطقی برتری گرفت. مدیریت زمانی مناسب هم باعث شد تا او دچار مشکل تنگی زمان نشود. در نهایت چیگائف که با حرکات ریسک آمیز در وضعیت بدتر قرار گرفته بود در نهایت بازی سراسر تاکتیکی را باخت تا مقصودلو کاملا مقتدرانه به دور بعد راه پیدا کند. حریف بعدی پرهام لوون آرونیان، قهرمان دوره گذشته رقابت ها خواهد بود!

محمدامین طباطبایی 0.5- باسم امین 0.5

نایب قهرمان حال حاضر آسیا، تلاش هایی انجام داد تا با مهره سفید برتری بگیرد، اما موفق به این کار نشد. سرانجام این دیدار که از ابتدا متعادل دنبال می شود، در وضعیت فیل و چهار پیاده با توافق طرفین مساوی شد. به این ترتیب طباطبایی باید فردا در دیدارهای سریع و در صورت نیاز برق آسا و مرگ نهایی با باسم امین برای صعود به مرحله بعد تلاش کند.

 

پیروزی شطرنج بازان برتر ایران و شکست قائم مقامی در دور اول

همه چیز درباره جام جهانی شطرنج ۲۰۱۹+ جدول، آیین نامه و جوایز

نفر به نفر با شطرنج بازان ایران در جام جهانی 2019 + معرفی حریفان

واکنش تند شطرنج باز ایرانی به شایعه پناهندگی از سوی بی بی سی

 

دیدگاه تان را بنویسید