گزارش جی پلاس/

همه چیز درباره جام جهانی شطرنج ۲۰۱۹+ جدول، آیین نامه و جوایز

جام جهانی شطرنج از ساعاتی دیگر با انجام 64 بازی در دور نخست رسما آغاز خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویی ورزشی جی پلاس، بزرگ ترین رویداد حذفی شطرنج جهان در خانتی مانسیسک روسیه از ساعت 14:30 به وقت ایران آغاز خواهد شد. علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، سید محمدامین طباطبایی و احسان قائم مقامی چهار نماینده ایران در این رقابت ها هستند.

جام جهانی به شکل تک حذفی برگزار خواهد شد و جدول تا پایان رقابت ها قرعه کشی و مشخص است. به این ترتیب بازیکنان با مسیر پیش رو و حریفان احتمالی تا پایان مسیر آشنایی دارند.

فرمت رقابت ها

در مراحل حذفی تا پایان مرحله نیمه نهایی، دو دیدار کلاسیک برای تعیین فرد پیروز برگزار می شود. در صورت تساوی در این دو دیدار، دو دیدار سریع سپس دو دیدار سریع دیگر ( با زمان کمتر)، پس از آن دو دیدار برق آسا و در نهایت یک دیدار "مرگ نهایی" برگزار می شود.

دیدارهای فینال و رده بندی در قالب 4 بازی کلاسیک برگزار می شود، اما در صورت تساوی در مجموع این چهار دیدار شرایط دیدارهای تکمیلی همانند مراحل قبلی است.

فرمت بازی های کلاسیک

در دیدارهای کلاسیک 90 دقیقه زمان برای هر کدام از بازیکنان در نظر گرفته می شود. پس از تکمیل حرکت چهلم، 30 دقیقه زمان اضافی نیز در اختیار هر کدام از بازیکنان قرار می گیرد. به ازای انجام هر حرکت 30 ثانیه پاداش نیز به بازیکنان تعلق می گیرد.

 

فرمت بازی های تکمیلی

در صورت تساوی در بازی های کلاسیک، دو بازی سریع با کنترل زمانی 25 دقیقه برای هر بازیکن به علاوه 10 ثانیه پاداش برای انجام هر حرکت برای بازیکنان در نظر گرفته می شود. ترتیب رنگ مهره بدون توجه به دیدارهای قبل با قرعه مشخص خواهد شد. در صورت تساوی در این دو دیدار، دو بازی سریع دیگر با کنترل زمانی 10 دقیقه به علاوه 10 ثانیه پاداش برگزار می شود. اگر برنده در این دو دیدار نیز مشخص نشود، دو بازی برق آسا با کنترل زمانی 5 دقیقه به علاوه 3 ثانیه پاداش برای هر بازیکن برگزار می شود.

اگر دیدارهای برق آسا نیز نتواند تکلیف فرد صعود کننده را مشخص کند، از تک بازی موسوم به "مرگ نهایی" یا "آرماگدون" برای تعیین برنده استفاده می شود. در این دیدار بازیکنی که مهره سفید را در اختیار دارد 5 دقیقه و بازیکنی که مهره سیاه را در اختیار دارد 4 دقیقه زمان خواهد داشت. به این ترتیب بازیکن سفید با توجه به رنگ مهره و زمان اضافی محکوم به پیروزی است و اگر نتواند حریفش را شکست دهد (باخت یا تساوی) حذف خواهد شد. انتخاب رنگ مهره بر اساس قرعه کشی است. بازیکن پیروز در قرعه کشی می تواند انتخاب کند که مهره سفید و زمان بیشتر را داشته باشد یا با مهره سیاه و زمان کمتر برای کسب تساوی (و صعود) بجنگد.

برنامه مسابقات:

هر دور از مسابقات شامل سه روز است. در دو روز نخست، دو بازی کلاسیک برگزار می شود و در صورت نیاز، دیدارهای تکمیلی (سریع و برق آسا) در روز سوم برگزار می شود. بدیهی است بازیکنانی که تکلیف صعود خود را در دیدارهای کلاسیک مشخص کرده اند در روز سوم فرصت استراحت و تدارک برای مراحل بعدی را خواهند داشت. پس از انجام سه دور از مرحله حذفی یک روز استراحت خواهد بود و  سپس مراحل یک هشتم یک چهارم و نیمه نهایی برگزار خواهد شد. پس از این سه مرحله نیز یک روز استراحت در نظر گرفته شده و دیدارهای فینال و رده بندی برگزار می شود.

جوایز:

علاوه بر نفرات برتر، برای حضور در تمام مراحل پاداش نقدی در نظر گرفته شده است. 64 بازیکنی که با شکست در دور اول رقابت ها حذف می شوند 6 هزار دلار دریافت می کنند. 32 بازیکن حذف شده در مرحله بعد 10 هزار دلار، 16 بازیکن حذف شده در مرحله یک شانزدهم نهایی 16 هزار دلار، هشت بازیکن حذف شده در مرحله یک هشتم نهایی 25 هزار دلار و چهار بازیکن حذف شده در مرحله یک چهارم نهایی نیز 35 هزار دلار دریافت خواهند کرد. جوایز نفرات اول تا چهارم نیز به ترتیب 110، 80، 60 و 50 هزار دلار است که میزبان موظف است بدون هیچ گونه کسر قانونی نظیر مالیات و ... به بازیکنان بپردازد.

در صورت انصراف یک بازیکن از ادامه رقابت ها کمیته برگزاری رقابت ها با توجه به شرایط و دلایل انصراف درباره پرداخت یا عدم پرداخت جایزه بازیکن تصمیم گیری خواهد کرد.

 

IMG_20190910_121535_805

 

دیدگاه تان را بنویسید