گزارش جی پلاس/

نفر به نفر با شطرنج بازان ایران در جام جهانی 2019 + معرفی حریفان

جام جهانی شطرنج با انجام 64 دیدار دور اول از سه شنبه در روسیه کلید خواهد خورد و چهار نماینده ایران برابر حریفان خود قرار خواهند گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس ،  رقابت های جام جهانی شطرنج در خانتی مانسیسک روسیه امروز با انجام مراسم افتتاحیه و معارفه بازیکنان و هچنین برگزاری جلسه تکنیکال میتینگ رسما آغاز شد و 128 بازیکن برتر جهان رقابت خود را از سه شنبه آغاز خواهند کرد.

ایران با 4 نماینده در این رقابت ها حضور دارد. علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، سید محمدامین طباطبایی و احسان قائم مقامی برابر حریفان خود قرار می گیرند که در ادامه وضعیت هر یک از آن ها به همراه حریفان شان را بررسی خواهیم کرد.

علیرضا فیروزجا (2702) - آرمن پاشیکیان (2599)

پرامید ترین شطرنج باز ایران در دور نخست به مصاف شطرنج باز ارمنی می رود. استاد بزرگ ارمنی با توجه به حضور چهره های نامداری مانند آرونیان (قهرمان دوره گذشته جام جهانی)، سرگیسیان، پتروسیان و ... جزو چهره های موثر شطرنج ارمنستان نبوده و در حال حاضر در بین ده نفر برتر این کشور هم نیست. شطرنج باز 32 ساله ارمنی مدت ها ریتینگی فراتر از 2600 داشته و بازیکن با تجربه ای است. او زمانی که فیروزجا 4 ساله بوده عنوان استاد بزرگی اش را به دست آورده است.  اوج شطرنج این بازیکن حوالی سال 2010 بود که به ریتینگ 2660 هم رسید اما پس از آن روند نزولی را طی کرد.

در سوی مقابل نوجوان 16 ساله شطرنج ایران که پدیده شماره یک دنیاست، از دو ماه پیش که در سوپرلیگ ترکیه از ریتینگ 2700 عبور کرد دیگر در جایی دست به مهره نشده است. پیروزی بر این حریف ارمنی برای فیروزجا دور از دسترس نیست، مشروط بر این که او در نخستین تجربه حضورش در جام جهانی در سن 16 سالگی علاوه بر مسائل فنی بر مسائل روانی هم مسلط شود. فیروزجا در صورت پیروزی احتمالا باید به مصاف دنیل دوبوف روس برود. حریف روسی یک سوپراستاد بزرگ با ریتینگ فراتر از 2700 است که اخیرا در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان بالاتر از تمام بزرگان جهان از جمله کارلسن به مقام قهرمانی رسید. فیروزجا در آن مسابقات به دوبوف باخت اما به مقام ارزشمند ششمی جهان رسید.

 

شطرنج

 

پرهام مقصودلو (2664) - ماکسیم چیگائف (2644)

قهرمان جوانان جهان در دومین تجربه حضورش در جام جهانی با استاد بزرگ روسی روبرو می شود. مقصودلو دوره پیش (2017) غایب بود اما در سال 2015 در شرایطی که هنوز استاد بزرگ نشده بود و ریتینگش پایین تر از 2500 بود در این رقابت ها بازی کرد و با قرعه ای بسیار دشوار روبرو شد. وسلی سو، سوپر استاد بزرگ دورگه آمریکایی که رنک یک رقمی در جهان دارد حریفی نبود که مقصودلو بتواند شکست دهد، اما امسال با توجه به افزایش ریتینگ، او با حریفی به مراتب ساده تر از چهار سال پیش روبرو خواهد شد.

 در حضور فوق ستاره هایی مانند نپومنیشی، کاریاکین، گریشوک، سویدلر و چندین و چند سوپر استاد بزرگ دیگر، مسلما چیگائف جز چهره های برتر شطرنج روسیه تلقی نمی شود، اما نباید فراموش کرد که او در حال حاضر بالاترین ریتینگ زندگی اش را دارد و در بهترین شرایطش قرار گرفته است. چیگائف برای شطرنج ایران چهره نام آشنایی است. او سه سال پیش در جام فردوسی در مشهد نایب قهرمان شد. از آن پس نیز چندین بار با بازیکنان ایرانی روبرو شده است. مقصودلو در رقابت های تاتااستیل با چیگائف روبرو شد و در شرایطی که از فرم همیشگی اش فاصله داشت به او باخت. در آن مسابقات چیگائف چهارم شد و پرهام هشتم. طباطبایی نیز یکی دیگر از ایرانی هایی است که در مسابقات ایروفلوت با چیگائف بازی کرد و به تساوی رسید.

با توجه به اختلاف اندک ریتینگ دو بازیکن، شاید دیدارهای تکمیلی (سریع و برق آسا) تکلیف بازیکن صعود کننده به مرحله بعد را مشخص کند. در این صورت پرهام با توجه به این که بلیتس باز قهاری است شانس بیشتری برای صعود خواهد داشت. حریف دور بعد ( در صورت صعود ) احتمالا آرونیان نفر چهاردهم حال حاضر شطرنج جهان و مدافع عنوان قهرمانی رقابت ها خواهد بود.

شطرنج

 

سید محمدامین طباطبایی (2642) - باسم امین (2699)

نوجوان 18 ساله ایرانی در دور نخست به مصاف شماره یک قاره آفریقا خواهد رفت. شطرنج باز مصری اولین بازیکن از قاره آفریقاست که توانست از ریتینگ 2700 عبور کرده و عنوان سوپراستاد بزرگی را به دست بیاورد. باسم یکی از شطرنج بازهای تحصیلکرده  و دارای مدرک دکترای پزشکی است. او چند بار در مسابقات مختلف با ایرانی ها روبرو شده است. از گذشته های خیلی دور که در مسابقات رده های سنی جهان برابر سید جواد علوی مقدم دوبار شکست خورد تا همین یکی دو سال پیش که به فیروزجا باخت و با مقصودلو و ایدنی مساوی کرد.

باسم امین روی کاغذ شانس بیشتری دارد، چرا که علاوه بر ریتینگ و تجربه بالاتر نسبت به طباطبایی در شطرنج سرعتی نیز مهارت دارد، اما نباید فراموش کرد که طباطبایی در اوج آمادگی است و بالاترین ریتینگ زندگی اش را دارد. او اخیرا در مسابقات بیل سوئیس قهرمان شده و افزایش ریتینگ قابل توجهی داشته است.  اگر طباطبایی با سیاه به باسم نبازد می تواند به نتیجه گرفتن برابر این حریف قدرتمند با مهره سفید امیدوار باشد. اگر طباطبایی موفق به کنار زدن حریفش شود در دور بعد احتمالا به مصاف جفری شیونگ، پدیده 19 ساله شطرنج آمریکا که اخیرا سوپراستاد بزرگ شده خواهد رفت.

 

شطرنج

 

احسان قائم مقامی (2544) - یو یانئی (2763)

چهره برتر شطرنج کشور در سال های دور، با کوله باری از تجربه پای به جام جهانی می گذارد اما با توجه به شرایط ریتینگی اش حریف بسیار سختی دارد. یانئی دومین شطرنجباز برتر چین پس از دین لیرن (نفر سوم جهان) است و قائم مقامی برای شکست او کار فوق العاده دشواری پیش رو دارد. حریف چینی در استارت لیست بخت دوازدهم قهرمانی است و قائم مقامی بخت 117. به این ترتیب قائم مقامی برای پیروزی در دور اول باید بسیار دقیق عمل کند و امیدوار باشد که حریف چینی روز بدی داشته باشد. در طرف دیگر براکت نیز ادهیبان هندی،قهرمان سابق آسیا قرار دارد که در صورت پیروزی بر ایتوریزاگا، با برنده قائم مقامی و یانئی دیدار می کند.  قائم مقامی در مسابقات بلیتس قهرمانی جهان موفق به کسب تساوی برابر یانئی شد.

یانئی این روزها در اوج آمادگی است. او چندی پیش در سوپرتورنمنت سنت لوئیس در یک رویداد بسیار سطح بالا به مقام نایب قهرمانی رسید. جایی که کارلسن قهرمان جهان ششم شد! سوپر استاد بزرگ چینی سابقه شکست بزرگانی مانند آناند را هم در کارنامه دارد. او در دوره گذشته در دور نخست با امیررضا پوررمضانعلی تنها نماینده ایران در جام جهانی روبرو شد و او را شکست داد. وی چند بازی دیگر نیز با نمایندگان ایران انجام داده است از جمله مصاف با مقصودلو و فیروزجا در مسابقات بلیتس قهرمانی جهان که به پرهام باخت و با علیرضا مساوی کرد. در دیدارهای کلاسیک نیز ایدنی را در مسابقات تیمی قهرمانی جهان شکست داد. به هر ترتیب روی کاغذ همه چیز به سود شطرنج باز چینی است و قائم مقامی در صورت کنار زدن این حریف بسیار قدرتمند قطعا یکی از شگفتی های جام جهانی را رقم خواهد زد.

شطرنج

پیروزی شطرنج بازان برتر ایران و شکست قائم مقامی در دور اول

همه چیز درباره جام جهانی شطرنج ۲۰۱۹+ جدول، آیین نامه و جوایز

نفر به نفر با شطرنج بازان ایران در جام جهانی 2019 + معرفی حریفان

واکنش تند شطرنج باز ایرانی به شایعه پناهندگی از سوی بی بی سی

 

 

دیدگاه تان را بنویسید