گزارش جی پلاس/ مسابقات انتخابی المپیک

روسیه در خانه زمین گیر می شود؟ / والیبال ایران در سن پترزبورگ به دنبال بلیت توکیو 2020

تیم ملی والیبال ایران در اولین مرحله انتخابی المپیک 2020 رقابت سختی را با روسیه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، اولین مرحله رقابت های والیبال انتخابی المپیک از روز جمعه 18 مرداد در 6 گروه چهارتیمی و با حضور 24 تیم آغاز می شود. تیم های صدرنشین هرگروه به صورت مستقیم راهی المپیک می شوند و تیم های باقی مانده باید در مسابقه های انتخابی قاره برای سهمیه های باقی مانده تلاش کنند.

تیم ملی والیبال ایران بعد از پنجمی در لیگ ملت های والیبال 2019 رقابت های سخت تری را پیش رو دارد. ایران که نمایش خوبی در لیگ داشت اما در بازی های آخر برخی کارشناسان انتقادهایی علیه کادرفنی داشتند در مرحله نخست انتخابی المپیک باید در روسیه رقابت کنند. روسیه، کوبا و مکزیک حریفان شاگردان کولاکوویچ برای صعود به المپیک هستند.

روسیه

تیم ملی والیبال روسیه با سرمربی گری "توماس ساملوو" نمایش خیره کننده ای در لیگ ملت ها داشت. این سرمربی که هیچ یک از ستاره های خود را در اختیار نداشت در این رقابت ها با شکست آمریکای میزبان توانست قهرمان شود و از عنوان قهرمانی خود در این لیگ دفاع کند.

در رقابت های انتخابی المپیک داستان ترکیب روسیه متفاوت خواهد بود. این تیم تمام ستاره هایش از جمله "دمیتری موزرسکی" و "ماکسیم میخاییلوف" را در ترکیب خود دارد. بازیکنانی که می توانند برگ برنده ساملوو باشند و نتیجه هربازی را تغییر بدهند.

روسیه از سال 1996 شش بار راهی المپیک شده است و در سال 2012 در لندن قهرمان شد. البته شوروی پیش از این سه بار در سال های 1964، 1968 و 1980 طلای المپیک را کسب کرده بود. تیم ملی والیبال روسیه از جمله تیم های نامدار و پرافتخار در تاریخ این رشته است که سابقه 6 قهرمانی جهان، 6 قهرمانی جام جهانی، 3 قهرمانی لیگ جهانی، 2 قهرمانی لیگ ملت های والیبال و 14 قهرمانی اروپا در کارنامه دارد.

بعد از فروپاشی شوروی و از سال 1996 که روسیه با نام جدید خود در میادین بین المللی حاضر شد تیم ملی والیبال این کشور تنها 3 مربی غیرروسی روی نیمکت خود داشته است و یکی از آن ها همین ساملوو فنلاندی است. زوران گاییچ صربستانی و دانیله باگنولی ایتالیایی مربیان غیربومی این تیم بودند.

تیم ملی والیبال روسیه با 234 امتیاز در رده پنجم رنگینگ جهانی قرار داد و با توجه به میزبانی در گروه E رقابت های انتخابی شانس نخست صعود است.

 

کوبا

کوبا سال هاست که دیگر قدرت بزرگی در والیبال دنیا محسوب نمی شود و قدرت گذشته خود را از دست داده است. آن ها "نیکولاس ویوز" را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود دارند.

تیم ملی کوبا سابقه 7 بار حضور در المپیک را دارد که از این حیث تیم باسابقه ای محسوب می شود. افتخارات کوبا در المپیک به همین جا ختم نمی شود و آن ها در سال 1976 و در المپیکی که میزبان بودند توانستند روی سکو بروند و مدال برنز را از آن خود کردند.

کوبا 2 نقره و 2 برنز قهرمانی جهان، یک طلا، 3 نقره و یک برنز جام جهانی، یک طلا، 5 نقره و 3 برنز لیگ جهانی را درکارنامه دارد.

تیم ملی کوبا در رقابت های انتخابی المپیک از برخی از بازیکنان خوب خود بهره نمی برد. ویلفرد لئون بازیکنی که سال ها در این تیم بازی کرد به جای ادامه حضور در ترکیب این تیم از این پس برای لهستان بازی می کند. این بازیکن دو متر و یک سانتی متری سابقه کسب عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا را هم در کارنامه دارد. پروسه تغییر ملیت لئون از کوبا به لهستان بیش از دو سال طول کشید تا کوبا یکی از بهترین بازیکنان سال های اخیر خود و البته جهان والیبال را از دست بدهد.

کوبا با 50 امتیاز در رده هجدهم رنکینگ جهانی قرار دارد.

 

مکزیک

تیم ملی والیبال مکزیک تیم پرافتخاری در جهان والیبال محسوب نمی شود؛ با این حال آن ها دو بار سهمیه المپیک را گرفتند که اولین بار در سال 1968 این اتفاق برای آن ها رخ داد. المپیکی که خودشان میزبان بودند و سهمیه مستقیم گرفتند. در سال 2016 ریو نیز مکزیکی ها توانستند راهی این بازی های مهم شوند. در این دو دوره حضور آن ها یک رده دهمی و یک رده یازدهمی را کسب کردند.

"جرج آزایر" سرمربی گری تیم ملی والیبال مکزیک را برعهده دارد. تیم ملی والیبال مکزیک با 40 امتیاز در رده بیست و یکم جهان قرار دارد.

 

ایران

تیم ملی والیبال ایران در دوره گذشته بازی های المپیک برای نخستین بار جواز حضور در این رقابت ها را کسب کرد. "رائول لوزانو" اولین مربی بود که همراه با تیم ملی ایران راهی این بازی های مهم شد.

تیم ملی والیبال ایران با ترکیب سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، علی شفیعی، علی‌ اصغر مجرد، مسعود غلامی، محمد جواد معنوی‌نژاد، جواد کریمی، محمدرضا مؤذن، پوریا یلی، محمدرضا حضرت پور در رقابت های انتخابی المپیک در روسیه حاضر است.

از ایران به عنوان شانس دوم صعود به المپیک در این مرحله نام برده می شود. با وجود اینکه کوبا و مکزیک قدرت کمتری نسبت به ایران و روسیه دارند اما نمی توان آن ها را دست کم گرفت. همان طور که ایگور کولاکوویچ اشاره کرده است کوبا در رقابت های جهانی برای ایران دردسرساز شد و نباید هیچ تیمی را دست کم گرفت.

به گزارش جی پلاس؛ اگر تیم ملی والیبال ایران دو بازی ابتدایی خود در این بازی ها مقابل کوبا و مکزیک را به پیروزی برسد، بازی روز یکشنبه برابر روسیه می تواند یک فینال تمام عیار برای صعود باشد. قطعا روسیه در خانه خود قدرت دوچندانی دارد و به راحتی نمی توان این تیم را شکست داد و سهمیه المپیک را از آن ها گرفت اما اگر این اتفاق رخ دهد ملی پوشان والیبال ایران کار بزرگی را انجام دادند.

البته اگر تیم ملی والیبال ایران در روسیه نتواند سهمیه بگیرد در رقابت های انتخابی قاره می تواند برای کسب سهمیه تلاش کند؛ رقابت هایی که شانس اول کسب سهمیه آن ایران است.

تیم ملی والیبال ایران با 137 امتیاز در رده هشتم جهان قرار دارد.

 

** برنامه بازی های گروه E انتخابی المپیک 2020 توکیو:

گروه E

رده تیم بازی برد باخت امتیاز
1 روسیه (میزبان)        
2 ایران        
3 کوبا        
4 مکزیک        
تیم نتیجه نتیجه تیم روز ساعت
ایران     کوبا جمعه 18 مرداد 17:30
روسیه     مکزیک جمعه 18 مرداد 20:30
ایران     مکزیک شنبه 19 مرداد 17:30
روسیه     کوبا شنبه 19 مرداد 20:30
مکزیک     کوبا یکشنبه 20 مرداد 17:30
ایران     روسیه یکشنبه 20 مرداد 20:30

 

برنامه و نتایج کامل رقابت های والیبال انتخابی المپیک 2020 توکیو +جدول

سردار آزمون: امیدوارم تیم ملی والیبال بهترین نتیجه را بگیرد/ والیبالی ها افتخار ایران هستند

روسیه در خانه زمین گیر می شود؟ / والیبال ایران در سن پترزبورگ به دنبال بلیت توکیو 2020

بناکار: اگر تیمی را دست کم بگیریم باید تاوان سختی بدهیم/ جای هیچ اشتباهی نیست

نفرزاده:کسب سهمیه در روسیه سخت است/هیچ تیم آسیایی توان مقابله با والیبال ایران را ندارد

پاسور پیشین تیم ملی والیبال: مقابل روسیه بدون شانس نیستیم/ اگر اشتباه لیگ ملت ها تکرار نشود می توانیم سهمیه المپیک بگیریم

عکس یادگاری والیبالیست‌ها و بازیگر معروف در فرودگاه استانبول + عکس

اولین جلسه تمرین تیم ملی والیبال در روسیه با حضور سردار آزمون + عکس

ملی پوش جوان والیبال ایران: در روسیه بدون شانس نیستیم / می خواهیم با سهمیه المپیک از سن پترزبورگ برگردیم

از لئون و کوبیاک تا موزرسکی و میخایلوف/ روسیه و لهستان واقعی در انتخابی المپیک 2020

دیدگاه تان را بنویسید