اخبار مرتبط

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بخشی از مواد خطرناک برای انسان و آسیب زا برای محیط زیست، که به عنوان مواد اولیه در کارخانه ها استفاده می شود توسط ناوگان حمل و نقل جابجا می شود.
از سوی دیگر سوانح جاده ای به عنوان مهمترین معضل و چالش سالانه حدود 16 هزار تن را به کام مرگ می برد که در این ارتباط زمانی که تصادف هنگام حمل مواد خطرناک رخ می دهد از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به فاجعه برخوردار است.
از این رو برای پیشگیری یا کاهش بروز حوادث ناشی از حمل مواد خطرناک باید ضوابطی پیش بینی شود تا افراد مسئول در امر حمل و نقل از تبعات آن آگاه شوند.
نصب خصوصیات و ویژگی های مواد خطرناک بر روی تانکرهای حامل سوخت، نظارت دقیق بر آمد و شد این وسایل نقلیه، پرهیز از حمل ناایمن و وجود متولی برای تخلیه مواد و مهار آتش هنگام واژگونی خودرو حامل مواد خطرناک بخش از ضرورت هایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

**بازخوانی خاطره تلخ بهمن 76
بروز یک فقره سانحه جاده ای در بهمن سال 76 که در کیلومتر 16 همدان- کرمانشاه رخ داد منجر به مرگ 26 تن در سر صحنه و 10 تن در بیمارستان شد و 6 تن دیگر نیز به علت جراحت شدید بستری شدند.
تریلی کفی ولوو حامل 20 تن موادشیمیایی (سود سوزآور) از مبدا بند امام خمینی (ره) به مقصد بهشهر بارگیری کرده بود در مقابل یک دستگاه اتوبوس از مبدا تهران به مقصد کرمانشاه در حال تردد بود که در جاده همدان کرمانشاه حادثه آفریدند.
در این حادثه به عللی نظیر رعایت نکردن ضواط فنی و ایمنی در بارگیری، متصل نبودن تانکر به شاسی وسیله نقلیه، ایمن نبودن مهار بندی محموله و مهار بار با سیم و کابل ، تانکر تریلی حاوی سودسوزا که برای تولید محصولات شوینده و پاک کننده مصرف می شود از کفی جدا شده و کابین کامیون و اتاق اتوبوس را در هم می کوبد.

** شرایط حمل و نقل مواد خطرناک
همواره خطر نشت در حین حمل و نقل مواد خطرناک امری محتمل به نظر می رسد زمانی که مواد ناسازگار با یکدیگرترکیب می شوند احتمال بروز یک واکنش شیمیایی وجود دارد که می تواند گرمای کافی را برای ایجاد آتش سوزی یا انفجار ایجاد کرده و گازهای خطرناک متصاعد کند.
این حوادث گاهی اوقات بر اساس ناآگاهی کافی راننده در تقابل با اینگونه حوادث خطرناک روی می دهد به عنوان مثال بسیاری بر این باورند که زمان نشت اسید سولفوریک ، باید برای جلوگیری از انتشار آن و متصاعد شدن گازهای سمی، آن را با خاک اره بپوشانند این در شرایطی است که اسید سولفوریک در ترکیب با خاک اره گازهای سمی متصاعد می کند که موجب ایجاد خطر برای سلامتی انسان می شود.
به منظور شناسایی مواد خطرناک موجود در تانکر کامیون از پلاک هایی به رنگ نارنجی استفاده شده که در واقع بیانگر نوع ویژگی ماده خطرناک است.
این پلاک دارای 2عدد بوده که عدد بالا معرف شناسایی خطر و عدد پایین معرف شماره بین المللی ماده خطرناک است.
باید توجه داشت شماره شناسایی خطر یک ماده خطرناک شامل 2 یا سه رقم است که شماره نخست از سمت چپ موید گروه ماده خطرناک و شماره دوم و سوم نشان دهنده ویژگی های ماده خطرناک است.
تکرار یک عدد در شماره شناسایی به منزله افزایش شدت آن خطر خاص است و وجود عدد صفر یا واژه لاتین ایکس قبل از شماره شناسایی نیز هر یک مفهومی را می رساند.

** متولی کیست؟
طبق آخرین آمار مواد سوختی مورد نیاز کشور توسط 14 هزار تانکر جابجا می شود و همدان یکی از کریدورهای اصلی جابجایی تانکرهای سوخت در غرب کشور به شمار می رود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان در نشست اعضای شورای هماهنگی ترافیک استانداری همدان گفت: با وجود تدوین آیین حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک اما همچنان در زمینه اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم.
علیمردان طالبی توضیح داد: وزیر نفت در نامه ای، شرکت های تابعه را متولی چهار ماده شامل نفت، گازوییل، مازوت و بنزین کرده است و این شرکت ها در صورت بروز خطر برای نفتکش های حامل مواد خطرناک مسئولیتی ندارند.
وی اضافه کرد: تردد بیشترین خودروهای مواد پتروشیمی طبق قانون تنها باید در روز باشد اما هم اینک شبانه روز تردد می کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اظهار داشت: آمار واژگونی خودروهای حامل موادخطرناک بالاست و متولی برای این موضوع نیست.
وی با بیان اینکه به محض بروز حادثه با مدیر بحران تماس برقرار می شود گفت: این در حالیست که در مکاتبه اخیر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با معاون حمل ‌و نقل وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر خواستار تعیین متولی برای جمع آوری و تخلیه مواد خطرناک شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان تاکید کرد: این نامه نگاری به معنای این است که مدیریت بحران در این باره مسئولیتی ندارد.
طالبی اضافه کرد: باید چارچوبی برای امدادرسانی هنگام واژگونی یا بروز حادثه ترافیکی برای خودروی حامل مواد خطرناک تهیه و مسئولیت هر یک سازمان ها مشخص شود.
وی اضافه کرد: شرکت هایی که اقدام به بارگیری موادخطرناک می کنند باید تجهیزاتی در سایر استان ها برای تخلیه این مواد در صورت بروز حادثه پیش بینی کنند اما نه تنها تجهیزاتی ندارند بلکه در صورت اقدام شرکت نفت برای تخلیه مواد هزینه آن را پرداخت نمی کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: شرکتی که بارنامه صادر می کند باید از مبدا تا مقصد حمل بار مسئولیت بار را عهده دار باشد همچنین پلیس راه از تردد شب هنگام این خودروها جلوگیری کند.

** آلودگی آب
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان گفت: اهالی یکی از استان های مجاور به علت واژگونی چند دستگاه تانکر حامل مواد خطرناک در کنار سد و آلوده شدن آب، علت بروز بیماری در شهر را این موضوع می دانند.
حبیب معصومی افزود: با وجود تدوین آیین نامه حمل مواد خطرناک، این آیین نامه اجرا نشده است که برای عملی شدن آن باید تدبیری اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: مواد خطرناک به 9 گروه تقسیم بندی شده و در پشت تانکرهای حمل موادخطرناک کُد مواد درج می شود همچنین این خودروها دارای پنج نوع بیمه نامه هستند.
معصومی ادامه داد: با وجود فراوانی تردد خودروهای حامل مواد سوختی، امکانات لازم برای انتقال مواد هنگام بروز حادثه واژگونی یا بروز آتش محدود است و در این مواقع از امکانات استان مرکزی استفاده می شود.

** شرکت های باربری مسئول هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی نیز بیان کرد: شرکت هایی که بارنامه جابجایی سوخت را تحویل راننده می دهند در زمینه بار مسئولیت دارند.
محمود رضا عراقی افزود: این شرکت ها باید ساز و کار اساسی بیاندیشند برای نمونه نمایندگی هایی را در استان برای امداد رسانی احداث کنند یا با شرکت های خدمات رسان مجاز و دارای امکانات قرارداد منعقد کنند.

** گلایه پلیس راه
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه هفته گذشته یک دستگاه تانکر حامل سوخت بنزین با سواری پراید در جاده غارعلیصدر و نزدیکی روستای حاتم آباد برخورد کرد.
سرهنگ سعید اسماعیلی توضیح داد: سواری پراید در حال عبور از عرض جاده بود که کشنده «اف» شرکت نفت برای برخورد نکردن با این وسیله نقلیه، خودرو را به حاشیه جاده منحرف کرد و نفتکش پس از برخورد با قسمت جلو سواری پراید چند غلت خورد به گونه ای که تانکر آن به طور کامل له شد.
جانشین پلیس راه همدان با عنوان اینکه در این سانحه راننده تانکر جان باخت گفت: سوخت این وسیله نقلیه به علت سوراخ شدن تانکر از چند قسمت به طور کامل برروی زمین تخلیه و جاری شد.
سرهنگ اسماعیلی یادآوری کرد: عوامل شرکت نفت در سر این صحنه حضور یافتند اما هیچگونه اقدام مثبت و موثری برای تخلیه سوخت صورت نگرفت.
وی تاکید کرد: حضور یک دستگاه در محل حادثه در صورت انجام ندادن کاری، سودی ندارد بلکه باید در موقع بروز حادثه برای پیشگیری از سوانح جنبی اقدام کرد.
7526/2087
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.