در بخشی از این یادداشت به قلم شهناز حاجی قاسمی آمده است: رحمت ‌الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ ها و ناوبری هوایی ایران دی‌ ماه سال 95 در جریان سفر خود به بندرعباس از تبدیل‌ فرودگاه بندرعباس به هاب منطقه‌ای خبرداد.
بنا بود با هاب شدن فرودگاه بین ‌المللی بندرعباس کالاهای اساسی از طریق دریا به کشورهای آسیای میانه ترانزیت شود؛ اما هاب چیست و آیا فرودگاه بندرعباس به سمت هاب شدن پیش رفته است؟ هاب یا مرکز هوایی درواقع به فرودگاهی گفته می ‌شود که هواپیماها از تمامی کشورهای جهان به آن وارد و از آن خارج می ‌شوند.
در این یادداشت که در صفحه اقتصاد صبح ساحل به چاپ رسیده، عنوان شده است: در واقع هاب هوایی در یک منطقه به فرودگاهی گفته می‌ شود که هم مقصد و هم منطقه تعویض هواپیما و ادامه مسیر به سمت مقصد جدید است.
در حال حاضر، فرودگاه بین ‌المللی دبی هاب هوایی منطقه خاورمیانه است. فرودگاه بین ‌المللی بندرعباس تنها زمانی می ‌تواند به هاب منطقه‌ ای تبدیل شود که علاوه بر نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی دارای ترافیک هوایی باشد، بنابر اظهارات کارشناسان عمر مفید یک هواپیما حدود 10 الی 15 سال است درحالی ‌که متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود 24 سال است و در عرف بین ‌المللی هواپیماهای ایران فرسوده و از رده خارج معرفی می ‌شود و حتی برخی خبرهای داخلی از زمین ‌گیر شدن بخشی از ناوگان هوایی کشور حکایت دارد. داشتن ترافیک هوایی نیز یکی دیگر از الزام ها هاب شدن است.
یکی از مسوولان فرودگاه بین ‌المللی بندرعباس با رد خبر زمین ‌گیر شدن بخشی از ناوگان هوایی کشور گفت: فرودگاه بین‌ المللی بندرعباس مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می ‌دهد.
تنها پرواز خارجی این فرودگاه به مقصد دبی است که از سال ‌های گذشته تاکنون همچنان این پرواز برقرار است و تلاش می ‌شود پرواز خارجی به این مقصد حفظ شود.
پیگیری ‌هایی برای راه ‌اندازی پرواز به مسقط و دوحه نیز صورت گرفته است. مسیرهای پرواز داخلی نیز به شهرهای یزد، تهران، شیراز، کیش، تبریز، کرمانشاه، ساری، مشهد، بوموسی، رشت، اهواز، گرگان، اصفهان، آبادان، لامرد و زاهدان صورت می ‌گیرد.
در بخش دیگری از این گزارش به رعایت حقوق مسافران در صورت لغو پروازها اشاره شده و آمده است: آنچه در این سال ‌ها از صنعت هواپیمایی کشور مکرر مخابره می‌ شود لغو یا تعطیلی پروازها و افزایش نرخ بلیت هواپیماها پس از آزاد سازی نرخ بلیت‌ها است.
لغو یا تعطیلی که نارضایتی مسافران را در پی داشته و مسوولان برخی فرودگاه‌های کشور حتی حاضر به عذرخواهی و پاسخگویی به مسافران نشدند.
در هرمزگان نیز در ماه‌های اخیر خبرهایی از لغو یا تأخیر در پرواز فرودگاه‌های قشم و بندرعباس و سرگردانی مسافران منتشر شد اینکه پس از لغو یا تأخیر در پروازها حقوق مسافران رعایت می ‌شود یا خیر موضوعی است که از این مسوول جویا شدیم.
وی دراین‌ باره گفت: تأخیر و لغو پرواز در سال جاری نسبت به سال‌های قبل کاهش ‌یافته است.
بر طبق آیین ‌نامه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری درجلسه‌ ای که با رؤسای شرکت هواپیمایی برگزارشده شرکت‌ها مکلف شده ‌اند که بر طبق آیین ‌نامه حقوق مسافران را رعایت کنند.
درحالی‌ که افزایش نرخ ارز، مشکلات اقتصادی و به ‌ویژه گران شدن بلیت هواپیما و برخی موانع دیگر موجب کاهش پروازها و قطع همکاری شرکت‌های هواپیمایی با برخی فرودگاه‌های کشور شده است، وی عنوان کرد: شرکت‌ها کماکان با فرودگاه بندرعباس همکاری دارند و شرکت‌ های ایران ایر، زاگرس، آسمان، کیش ایر، ماهان، قشم ایر، آتا تهران، وارش، کاسپین، ایران ایر تور، کارون، تابان شرکت ‌های داخلی هستند که در حال حاضر به بندرعباس پرواز دارند. پروازهای خارجی به مقصد دبی نیز توسط دو شرکت کیش ایر و ایران ایر صورت می‌ گیرد.
این مسوول در مورد کاهش پروازهای این فرودگاه گفت: در مورد پروازهای داخلی افزایش مسیر داشتیم اما با پیگیری‌های صورت گرفته اجازه ندادیم پروازها کاهش چشمگیری داشته باشند و پیگیر هستیم در3ماه آینده پروازهای بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم.
در برخی مسیرها مانند تهران افزایش پرواز داشتیم. برای اینکه مردم حق انتخاب بهتری داشته باشند و با توجه به زمان کاری که در تهران دارند سعی کردیم مسیر تهران به بندرعباس و بالعکس را در زمان‌های مختلف داشته باشیم.
در سال‌ های گذشته با فاصله زمانی 10 دقیقه پرواز داشتیم که امسال این فاصله زمانی افزایش پیداکرده است تا مردم راحت‌تر به کار خود برسند؛ بنابراین برای پروازهای تهران در روز شنبه 11 پرواز در ساعات مختلف داریم درحالی‌ که در سال گذشته 8 پرواز به تهران داشتیم.
وی همچنین عنوان کرد: فرودگاه بندرعباس را نمی ‌توان با فرودگاه‌ های شهرهای دیگر کشور مقایسه کرد. برخی از مسافران ما فصلی هستند به دلیل شرایط آب و هوایی آمارهایی که درباره پروازها داده می ‌شود ممکن است اوایل سال آینده نداشته باشیم مسافران این فرودگاه با دیگر فرودگاه تفاوت دارند.
بیشتر مسافران مأموریتی هستند تا خانوادگی و حتماً باید مأموریت خود را انجام دهند بخشی از مسافران پرواز این فرودگاه تجاری هستند و با توجه به شرایط اقتصادی به ‌صورت ناخودآگاه بر روی تعداد مسافر اثر می‌ گذارد.
توسعه حمل ‌ونقل بطورقطع اثر خود را بر رشد و توسعه اقتصادی هرمزگان خواهد گذاشت. با توجه به موقعیت استراتژیک هرمزگان توسعه حمل ‌ونقل هوایی ضرورت دارد. از طرفی مردم هرمزگان از گذشته تاکنون سفرهای بسیاری به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس داشته ‌اند اما برای سفر خارجی خود باید از فرودگاه استان‌ های دیگر استفاده کنند.
حاجی قاسمی در پایان گزارش خود آورده است: جای تأسف دارد بعد از گذشت چندین دهه فرودگاه بندرعباس همچنان بدون پروازهای متعدد مستقیم خارجی است و درحالی‌ که رؤیای هاب شدن دارد تنها دارای یک پرواز خارجی است!
9887 /6048
انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.