به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی شنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره ملی تمشک جنگلی در شهرستان نکا واقع در شرق مازندران افزود : با این همه استعداد نهفته در مازندران ، صحبت از فقر در این استان کفران نعمت محسوب می شود .
وی گفت : مردم مازندران به خاطر داشتن روحیه سختکوشی و با غیرت می توانند بهترین کیفیت معیشت و زندگی را داشته باشد و همه باید کمک کنیم تا این مهم با شکوفا شدن استعدادهای هر منطقه محقق شود .
استاندار مازندران برگزاری جشنواره تمشک در شهرستان نکا را همسو با جشنواره انار بهشهر و انجیر گلوگاه بیانگر ظرفیت های بالای شرق استان معرفی کرد و اظهار داشت : تولید سالانه یکهزار تن تمشک با توجه به ظرفیت منطقه و صنایع تبدیلی که می تواند توسعه یابد ، می تواند استعداد شهرستان نکا را زیر و رو کند.
وی افزود : از نظر ما مسئولان و دستگاههای اجرایی ذیربط هم جشنواره به عنوان محور توسعه اقتصادی در هر شهرستان مازندران مورد توجه است و به همین دلیل از توسعه جشنواره تمشک و کشت این محصول حمایت می شود.
او ادامه داد : توسعه کشت تمشک با حمایت جهاد کشاورزی از طریق توزیع نهال و ارقام جدید دنبال می شود تا به صورت صنعتی کار شود و فرآوری بهتر و کیفیت متفاوت محصول هم در دستور کار قرار گرفته تا فرصت اشتغال جدید فراهم گردد .
نماینده عالی دولت در مازندران همچنین بر ضرورت معرفی داشته های استان تاکید کرد و گفت : در کنار ظرفیت های طبیعی در نکا، شیرینی بومی و محلی مازندران از ظرفیت های دیگری است که در این شهرستان زبانزد است و تلاش داریم تا با کمک و ارائه تسهیلات نکایی ها کلوچه ویژه مازندران تولید و عرضه کنند.
وی افزود : باید برای محصولات تولیدی مازندران ارزش افزوده ایجاد و با توجه به گردشگر پذیر بودن استان برای مردم از این طریق شغل و درآمد ایجاد کنیم .
استاندار مازندران همچنین بر ایجاد فرصت برای شادی در کنار برگزاری جشنواره ها تاکید کرد و گفت که در این فرصت ها باید خدمات انجام شده دولت و نظام هم به مردم معرفی شود.
وی یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مردم برای رونق کسب و کار دانست و افوزد : در این دوره با حداقل دوندگی هر کسی توانست به تسهیلات ارزان قیمت برای شکوفا کردن اقتصاد و کارآفرینی دست یابد.
** استقرار میز خدمت الکترونیکی
استاندار مازندران همچنین با اشاره به اینکه میزخدمت در استانداری مستقر شده است ، گفت : مازندران نخستین استان پیشگام در اجرای میز خدمت است تا کارهای مردم با سهولت بیشتری انجام شود.
اسلامی تمامی ادارات استان را ملزم به استقرار میزخدمت در بهترین نقطقه محل اداری کرد و افزود : میز خدمت باید در مناسب ترین مکان تعبیه شود تا مردم دسترسی آسان داشته و خدمات مناسب در زمان و مکان مناسب ارائه شود و هم شفافیت و سلامت اداری محقق گردد .
اسلامی همراهی مردم را رمز موفقیت دولت و سربلندی نظام دانست و گفت : مردم باید همکاری بیشتری با دولت داشته و از شایعه پراکنی عده ای که گرانی را با شایعات القا می کنند ، عبور کنند.
وی افزود : گرانی ارز توطئه است که باید خویشتن داری کرده و مراقبت کنیم تا تهاجم اقتصادی دشمن کارساز نشود.
استاندار مازندران اظهار داشت : اکنون اکثر کشورهای اطراف ما دارای بدهی سنگین خارجی هستند و ایران ، سالم ترین کشور در این زمینه است و باید به چنین دستاوردهایی افتخار کنیم.
اسلامی یکی از اهداف دشمن را در جنگ اقتصادی کاهش ارزش پول ملی دانست و افزود : ارزش پول ما فراوان است و باید از پول ملی مان در این جنگ اقتصادی حراست کنیم تا نقشه شوم دشمن نقش برآب شود و با تولید داخلی و نه گفتن به تولیدات خارجی، اقتصاد داخلی را رونق دهیم تا کسی قدرت مقابله نداشته باشد.
شهردار نکا هم در این آیین گفت که سالانه یکهزار تن تمشک در این شهرستان تولید می شود که یک سوم ظرفیت موجود است .
وی ارزش اقتصادی این میزان تمشک جنگلی را حدود پنج میلیارد تومان برآورد کرد و افزود : این درآمد اقتصادی در عرض حدود 20 روز عاید مردم می شود.
سید مهدی احمدی گفت : اکنون با برگزاری جشنواره ، تمشک به عنوان نماد گردشگری شهر نکا معرفی شد و به دنبال ثبت جهانی تمشک هستیم تا پایتخت تمشک جهان شده و منشاء خدمات شویم.
جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران از 31 خرداد ماه در شهرک عباسپور نکا آغاز به کار کرد و شنبه شب چهارم تیر ماه پایان یافت .
در این جشنواره علاوه بر معرفی توانمندی های شهرستان نکا، معرفی محصولات کشاورزی، صنایع دستی شهرستان، پخت انواع نان و غذاهای محلی نیز در دستور کار بود .
در حاشیه این جشنواره هم نمایشگاهی در قالب 60 غرفه با نمایش محصولات مختلف تولیدی از تمشک و صنایع دستی و سوغات از ساعت 9 صبح الی 23 هر روز پذیرای بازدید کنندگان بود.
علاوه بر برگزاری مسابقات مختلف ، تجلیل از نخبگان ، رونمایی از تمبر یادبود تمشک نکا ، رونمایی از مربای تمشک و برندسازی در این بخش، نصب المان تمشک در سطح شهر نکا و توزیع بوته های تمشک در بین شرکت کنندگان مراسم، از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
همچنین در طول برگزاری این جشنواره دستکم 50 نفر برای چیدن تمشک از جنگل و آوردن به محل جشنواره به کار گرفته شدند.
** معرفی تمشک
تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و گاهی آن را می کارند.
تمشک در ایران دارای هشت گونه گیاه علفی و درختچه‌ای تیغ‌دار است که در مناطق جنگلی و غیرجنگلی شمال کشور و در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌روید.
تمشک درختی یا برگ نارونی ، تمشک کبود ، تمشک خزری یا والش ، تمشک لاهیجانی ، تمشک جنگلی یا کرک آلود ، تمشک قفقازی و ایرانی ، تمشک تالشی یا هندل و تمشک سنگی از جمله گونه های موجود در ایران است .
اگر چه مردم گیلان به انواع تمشک ' والش ' می گویند ولی در مازندران نام محلی ندارد و همان تمشک نامیده می شود.
میوه‌ تمشک را یا به صورت خام می‌خورند و یا از آن در تهیه تارت آب میوه، مربا، شربت، ژله، سرکه و مارمالاد استفاده می‌کنند. میوه‌ تمشک سرشار از انواع ویتامین‌های A، B، C، اسیدهای آلی، شکر، پکتین، ترکیبات رنگی و نمک‌های معدنی است.
این میوه وحشی دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و به علت دارا بودن ویتامین‌های C و K برای درمان اوره و فشارخون، بسیار مفید است.
عرق آوری از دیگر خاصیت های تمشک است ، خون را تصفیه می‌کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است .
تخم و دانه‌ای که در تمشک وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی‌شود، ولی وقتی قورت داده شود، در معالجه یبوست و خشکی مزاج به طور طبیعی بسیار مؤثر است و سبب می‌شود که یبوست به کلی رفع شود.
شربت تمشک نیز برای رفع تب تجویز می‌شود و خوردن تمشک برای تسکین تب‌های صفراوی، التهاب مجاری ادرار و آنژین هم مفید است.
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.