اخبار مرتبط

کار کارشناسی و مطالعه اجرای احداث راه دسترسی خشکی به دریا از سال 1382آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در زمینه اقتصادی در سفرهای استانی دولت در سال 85 مصوب شد.
برقراری ارتباط میان بندر خشک واقع در حاشیه کمربندی با بندر نوشهر ، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شده بود.
همزمان با تصویب این طرح، ایجاد بندرخشک و ابلاغ قانون منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر درسال 1390 درحقیقت اهمیت اجرایی شدن این طرح را به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دوچندان کرد.
به گزارش ایرنا، محمدتقی انزانپور عصر چهارشنبه به مناسبت دهه فجر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فرآیند اجرایی شدن این طرح ملی در مرحله مناقصه قرار دارد و بزودی پیمانکاران پس از دریافت مبلغ مناقصه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت : تمامی موانع اجرای این طرح رفع شده و با پیش بینی اعتبار در حدود 100 میلیارد تومان به طول حدود 2 کیلومتر قرار است از ضلع شمال شرقی بندر و حاشیه شمال رودخانه ماشلک اجرا شود.
وی گفت که راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی پاشنه آشیل دیگر طرح های این منطقه ویژه اقتصادی می باشد و با اجرای آن ضمن حل معضل ترافیک چندین ساله شهر نوشهر آثار اقتصادی فراوانی برای بندر و شهروندان به همراه دارد
* توسعه 11 هکتاری بندر نوشهر
مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین از توسعه اراضی بندر نوشهر به وسعت حدود 11 هکتار در آینده نزدیک خبر داد .
انزانپور افزود: هم اکنون مطالعات مکانیابی و تفاهم نامه مدل مالی اجرای این طرح امضاء شده و طبیعتا با اجرای آن سعی می شود طرح هایی با مشارکت بخش خصوصی مانند مارینا در اراضی اجرا شود.
وی گفت: هم اکنون کمبود فضا جزو دغدغه این بندر است و ضمن آنکه در چهار سال اخیر تاکنون حدود 56 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت سیلوی غلات انبارهای روباز و بسته مخازن روغن نباتی انجام گرفته که زمینه اشتغال دستکم 300 نفر فراهم شد.
* بنادر مازندران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت که پیش از انقلاب نگاه تجاری به دریای خزر نبود و تعداد کشتی ها در طول سال که امد و شد داشتند شاید به 50 فروند نمی رسید.
انزانپور افزود: نکته دیگر انکه پیش از انقلاب تعداد چهار پست و 2اسکله در بندر نوشهر بعنوان قدیمی ترین بندر مازندران در سطحی حدود 17 هکنار وجود داشت.
وی ادامه داد هم اکنون با اضافه شدن بنادر فریدونکنار و امیر اباد سطح اراضی از 17 هکتار به هزار و 300 هکتار در دوران انقلاب افزوده شده است.
انزانپور اضافه کرد: همچنین پیش از انقلاب میزان تخلیه و بارگیری کالا حدود چهار میلیون و نیم تن درسال بود و اکنون سالانه مقدار 13 میلیون تن کالا در بنادر مازندران تخلیه و بارگیری می شود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحتی حدود 40 هکتار از 11 پست اسکله تجاری ، خدماتی ، تجهیزات مناسب خشکی ، دریایی و نیز آبخور پنج متر نسبت به سایر بنادر شمالی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است .
طبق آمار منابع رسمی ، این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری مقدار سه میلیون تن کالا را در سال دارد اما هم اکنون سالانه مقدار 800 هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود.
/1602/7078/1899
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.