اخبار مرتبط

به گزارش خبرنگار ایرنا، کریدور شمال- جنوب از محور گلوگاه به دامغان، یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی شمال به جنوب است که با توجه به وجود بندر امیرآباد و ضرورت تردد خودروهای باری، این کریدور راه مازندران را به دامغان در استان سمنان وصل می کند.
ساخت این کریدور در دهه 90 به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت ولی به علت وجود شبهات زیست محیطی تا رسیدن به مرحله اجرا زمانبر شد. این مسیر قرار است بندر امیرآباد مازندران را به بندرعباس در حاشیه خلیج فارس وصل کند.
طول این مسیر بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط کارشناسان که از پنج استان هرمزگان، کرمان، یزد، سمنان و مازندران را به هم وصل می کند یکهزار و 300 کیلومتر است و گفته می شود کوتاهترین کریدوری است که می تواند شمال کشور را به جنوب وصل کند.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: محور گلوگاه به دامغان در قالب کریدور شمال- جنوب از ابتدای بندر امیرآباد عملکرد دارد و این پروژه از ابتدای گلوگاه اغاز و استان مازندران را به استان سمنان متصل می کند.
محمد نظری با اعلام اینکه کل مسیر محور گلوگاه به دامغان در قالب کریدور شمال- جنوب 82 کیلومتر و با اعتبار 450 میلیارد تومانی دیده شده است که براساس زمان بندی اجرایی می شود؛ افزود: مطالعات مختلف انجام و مشکلات منابع طبیعی و زیست محیطی برطرف شده است و بخشی از این محور باید تونل ایجاد شود.
وی گفت که مسیر کلنگ زنی شده امروز محور گلوگاه به دامغان در قالب کریدور شمال- جنوب شامل 7 کیلومتر با 10 میلیارد تومان اعتبار است تا عملیات ساخت این جاده آغاز شود.
نظری با اشاره به این که محور دیباج در استان سمنان تا سرخگریوه در محور مازندارن عملیات زیرسازی و آسفالت آن انجام شده است؛ گفت: استان سمنان به تعهدات خود در این محور عمل کرده و دیباج سمنان تا سرخگریوه مازندران آسفالت شده است و عملیات اجرایی محور مازندران به سمنان هم امروز با هفت کیلومتر تعریض، زیرسازی و آسفالت با اعتبار 10 میلیارد تومانی کلید خورد.
وی ادامه داد: اکنون تنها محور مازندران که خودروهای سنگین مانند تریلر در آن قادر به تردد هستند، محور سوادکوه است که 45 درصد تردد و ترافیک این محور مربوط به تریلرهای بندر امیرآباد است و با راه اندازی و افتتاح محور گلوگاه به دامغان در قالب کریدور شمال- جنوب، بخش اعظمی از ترافیک محور سوادکوه کاسته شده و تردد از مسیر بندر امیرآباد به سمنان، یزد و بندر چابهار سریع تر انجام می شود.
نظری گفت: برای این منظور محور بهشهر به بندر و نکا به نیروگاه هم در دست انجام است و عملیات اجرایی تقاطع حسین آباد، بهشهر و بندرامیرآباد با 45 میلیارد تومان اعتبار که قابل افزایش تا 60 میلیارد تومان است در اواخر سال جاری می شود.
وی افزود: زیرسازی و آسفالت محور نکا به نیروگاه هم یک ضلع انجام شده و ضلع مقابل به دلیل عبور خطوط مازوت نیروگاه عملیاتی نشد که مقرر شد تا با جابه جایی خطوط لوله، زیرسازی و آسفالت این محور هم اجرایی شود.
نظری گفت: 10 درصد کل ترافیک کشور در استان مازندران است در حالی که در استان های دیگر سه درصد است و به نوعی مازندران 3.5 برابر استان های دیگر ترافیک جا به جا می کند اما در اعتبارات دیده نمی شود و باید منابع اعتباری راه هم به 3.5 برابر افزایش یافته و اعتبارات متناسب با ترافیک دیده شود.
7332/1654
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.